نقد حاكم در جمهوری اسلامی بايد مقيد به اخلاق باشد
کد خبر: 1196293
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۱

نقد حاكم در جمهوری اسلامی بايد مقيد به اخلاق باشد

رئيس مؤسسه مطالعات و تحقيقات فتوح ابراز کرد بايد در جمهوری اسلامی نقد حاكم مقيد به دايره اخلاق باشد؛ چرا كه اين نظام هنجارهايی دارد كه اجازه نمی‌دهد اين هنجارها شكسته شود.


گروه سیاسی: رئيس مؤسسه مطالعات و تحقيقات فتوح ابراز کرد: بايد در جمهوری اسلامی نقد حاكم مقيد به دايره اخلاق باشد؛ چرا كه اين نظام هنجارهايی دارد كه اجازه نمی‌دهد اين هنجارها شكسته شود.


به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه آذربايجان شرقی، حجت‌الاسلام والمسلمين احمد رهدار، رئيس موسسه مطالعات و تحقيقات فتوح شامگاه 9 اسفندماه در جمع دانشجويان دانشگاه تبريز گفت: در تاريخ معاصر ايران سه مرحله آزادی شكل گرفته است، يكی در دوران صفويه كه آزادی در مقياس نظام سياسی بوده، دومی در دوران قاجاريه كه آزادی علما ورهبران دينی بود و سومی در نظام جمهوری اسلامی كه آزادی توده مردم رخ داده است.


حجت‌اسلام رهدار با بيان اينكه تاريخ بشريت دست جريان حق بوده است، گفت: در دوره صفويه هرچند آزادی در نظام سياسی به وجود آمد ولی علما برای ترويج دين مجبور بودند با دربار در ارتباط باشند ولی در دوران قاجاريه آزادی رهبران دينی و علما رخ داد و در واقع قدرت علما در دوران قاجار بيشتر از صفويه بود. علمای عهد قاجار بيشتر از علمای صفويه نهضت های آزادی بخش ايجاد كردند.


وی گفت: نوعی پيوند وجودی ميان امام و امت برقرار است و كسی كه در مدار امامت قرار گيرد از جنس امام می شود و كسی كه در دستگاه سياسی ولايت فقيه قرار می گيرد از جنس او می شود.


راهدار در پاسخ به اظهار نظر شكوهی در خصوص دموكراسی و مردم سالاری گفت: نمی توانم بپذيرم دموكراسی همان مردم سالاری هست، حتی خود غربی ها نيز در متون خود مردم سالاری را به دموكراسی ترجمه نمی كنند.


وی گفت: تا زمانی كه درون چرخه انقلاب هستيم به اهميت و وزن آن پی نمی بريم ولی اگر مدتی را در خارج از مرزهای كشور باشيم متوجه می شويم كه پرسش ها، افق ها و مساله های ما تا چه اندازه متفاومت تر از پرسش ها و مساله های متناظرهای ما در ساير كشورهاست.


رهدار با بيان اينكه معتقدم دينی كه ادعای حكومت جهانی دارد نمی تواند قفط به روش های مشخص و ثابت در هر زمانی بسنده بكند ادامه داد: اين انديشه كه انقلاب اسلامی را با همين قالب جمهوری اسلامی كه در ايران است صادر بكنيم انديشه ی غلطی است.


وی ادامه داد: مردم سالاری غير از دموكراسی است و مردم سالاری دينی از ابتدا مقيد به دين است.


وی با اشاره به فرموده امام (ره) كه ميزان رای مردم است تاكيد كرد: كسی كه معتقد به مردم سالاری دينی باشد تفسير متفاوتی از اين جمله امام خواهد داشت.


وی افزود: چرا كه می داند ملت در اينجا همان نيشن(Nation) موجود در دموكراسی غربی نيست.


رهدار با بيان اينكه فضای نقد بايد سازنده باشد خاطرنشان كرد: بايد در جمهوری اسلامی نقد حاكم مقيد به دايره اخلاق باشد چرا كه اين نظام هنجار هايی دارد كه اجازه نمی دهد اين هنجار ها شكسته شود. منكر وجود برخی برخوردهای نامناسب در كشور نيستيم ولی عموما نقد های قانونی ظرفيت نشر دارد. به همين موازات مردم سالاری دينی هم مقيد به قانون نيست بلكه اخلا مشی است.


علی شكوهی، نويسنده و محقق اصلاح طلب گفت: جمهوری اسلامی مدعی مردم سالاری دينی بوده و عنوان كلی نظام هم گويای همين مطلب است.


وی ادامه داد: مفهوم مردم سالاری تقريبا معادل دموكراسی غربی است و معنای آن مدلی از حكومت است كه مردم خودشان تشكيل می دهند. مدل های دومكراسی با مدل های غير دموكراسی به راحتی قابل تشخيص نيست .


وی با اشاره به برخی ايرادات وارد بر ليبرال دموكراسی گفت: ماهيت ضد توحيدی و پيوند با سرمايه داری از جمله ايرادات اين شيوه حكومت بوده و در واقع ليبرال دموكراسی دو جزء دارد كه ليبراليسم محتوا و دموكراسی قالب آن می باشد.


شكوهی گفت:دموكراسی می تواند با محتوای دينی جمع شود و مردم سالاری دينی محقق شود .


وی اظهار كرد: دين قالب ثابتی برای اداره كشور نداشته و قالب های دين عصری بوده و با شرايط زمان تعيين می شود.


وی گفت: جمهوری اسلامی اولين كشوری است كه مدلی از مردم سالاری دينی را به وجود آورد و تنظيم كنندگان قانون اساسی حتما می خواستند اين نظام هم جمهوريت و هم اسلاميت داشته باشد.


وی خاطرنشان كرد: شايسته سالاری مبنای دينی دارد ولی مدل های گزينش شايسته در زمان های متفاوت است در واقع نه دين قالب های ثابت برای اداره جامعه در زمان های مختلف دارد و نه دموكراسی بلكه هردو می توانند قالب های مختلفی به خود بگيرند.


وی اظهار كرد: جرم سياسی 34 سال است كه به رسميت شناخته نمی شود اين ناقض اصل 168 قانون اساسی است.


مردم سالاری دينی، مبانی نظری و ميزان تحقق آن در تجربه جمهوری اسلامی» موضوعی است كه دكتر علی شكوهی و حجت الاسلام احمد رهدار در خصوص آن در تالار شهيد شفايی دانشگاه تبريز به مناظره پرداختند.


گفتنی است علی شكوهی، فعال سياسی، نويسنده و محقق اصلاح طلبی است كه سوابق مطبوعاتی چون سردبيری هفته نامه ارزش ها و مديريت وبگاه فردا را داراست. حجت الاسلام احمد رهدار نيز هم اينك رييس مؤسسه مطالعات و تحقيقات اسلامی فتوح انديشه در قم می باشد.

captcha