cb
کد خبر: 2607153
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۲

cb

cxgv

حجت‎الاسلام والمسلمين سروری در گفتگو با خبرگزاری بين‎المللی قرآن(ايكنا) گفت: حادثه غدير خم به نوعی بزرگترين عيد اسلامی است كه در اين روز جهان به عظمت امام علی(ع) و حقانيت شيعه معترف می‏‎شود؛ در كتب معتبر ما مطرح شده است كه چهارده نفر در همان روز قصد ترور پيامبر را داشتند كه مطمن بودند كه پيامبر قصد معرفی امام علی(ع) را در چنين روزی دارد كه در اين بين به افرادی چون ابی بكر و عمر و عاص عمر بن عوص و طلحه و سالم بن مولای و... بر می‏خوريم كه پشت كوهی به نام عرشی كمين كردند و از آنسوی می‎خواستند كه سنگ‎هايی را به طرف شترهای حاجيان پرتاب كنند تا چنين جمعی شكل نگيرد.
وی افزود: پيامبر اكرم(ص) در خطبه غدير به پنجاه آيه در بحث غدير اشاره می‎كنند كه از اين آيات غديری 25 برای اهل بيت(ع) و 15 آيه دشمنان اهل بيت(ع) و 10آيه نيز به همين واقعه غدير می‎پردازد كه يكی از اين آيات در خصوص مسئله همان آيه سوره معارج است كه بيان شد، سَأَلَ سَائِلٌ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ .
اين پژوهشگر حوزه علميه اصفهان اظهاركرد: ادعای اهل سنت در خصوص خلافت ابوبكر و عمر پس از رحلت پيامبر، تكيه به بحث اجماع مردم بوده است و پس از پيامبر(ع) بايد ابی بكر به عنوان خليفه جانشين باشد در حالی كه ادله‎ای از اهل سنت داريم كه اصلا اجماع نبوده است و كسانی بودند كه به اين مسئله در همان زمان هم اعتراض شده است.
وی افزود: اينكه چرا همه افرادی كه در غدير بودند اين مسئله را فراموش كرده و يا اعتراضی به ابوبكر برای خلافت نكردند از نظر تاريخ و علم تاريخ و عقلای علما مسئله‎ای خنده دار است زيرا در همان زمان ادله بسياری وجوددارد كه حداقل 23 سه نفر از شخصيت‎ها و صحابه پيامبر(ص) با پيش كشيدن مسئله غدير پس از انتخاب ابی بكر به اين مسئله معترض شدند كه مطابق اسناد اهل سنت(ع) اين 23صحابی مقابل ابی بكر ايستادند از جمله بلال حبشی، سعدبن عباده، سلمان فارسی، فضل بن عباس، عتبه ابن ابی لهب، زبيربن عوام، مالك بن نبيره، مالك اشتر، سعدبن ابی وقاص، ابوذر غفاری و.... در مقابل جريان سقيفه با برهان غدير ايستادند.
سروری اظهاركرد: اين مطلب در شرح نهج البلاغه ابن ابی الحديد در جلد 1 ص131، ابن عسير، تاريخ طبری، تاريخ يعقوبی و... عنوان شده است در همين كتب به صراحت آمده است كه خلافت ابی بكر بر اساس اجماع صورت نگرفته و اين افراد به علاوه امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) معترض اين مسئله بودند.
وی گفت: عمربن خطاب در بحث اجماع جمله مشهوری دارد كه مطمنا با اين جمله بسياری از اين ادله وهابيت را نقش بر آب می‎كند، او بيان می‏‎كند كه ما در بيعت گرفتن برای ابی بكر شتابزده عمل كرديم و خداوند شر اين كار را مسلمين دور بدارد؛ اين مطلب عمر كه نشان دهند نوعی شتابزدگی برای معرفی ابی بكر پس از رحلت پيامبر(ص) عمر جمله ای دارد كه اين مطلب در مسند ابن حنبل، صحيح بخاری، تاريخ طبری، سيره نبويه ابن هشام، شرح نهج البلاغه، تاريخ ابن كثير، تاريخ خلفا از سيوطی و... ذكر شده است كه نشان دهنده جو سياسی و كودتايی آن حادثه بوده است تا امری شورايی و مبتنی بر امر رسول الله.
نويسنده كتاب بی بصيرتانی از حادثه كربلا، يادآورشد: سوال اينجاست كه اگر ملاك و تعيين در خليفه اجماع مردم بوده است پس چرا اين اجماع در مورد عمر عملی نشد؟ و اگر ملاك وصيت است چرا در مورد عثمان عملی نشد؟ پس با ادله اهل سنت خلافت اين سه نفر باطل است؛ نكته بعدی آنكه سوال ما از منكران غدير اين است كه آنان عنوان می‎كنند كه پيامبر در بحث امامت وصيتی نداشتند و همه امور را به مردم واگذاركردند ولی اين سوال را از وجدان خود نمی‎پرسند كه چگونه می‎شود ابوبكر بيش از پيامبر(ص) دلش برای امت سوخته است كه بعد از خود جانشينش را مشخص كرده است؟ و اينكه اگر قرار است كه كسی منصوب شود چرا عمر اين كار را نكرد؟
وی افزود: سوال ديگر آن است كه اگر تعيين كردن خليفه موجب ايجاد دو دستگی ميان مردم است چرا از نظر شما پيامبر به اين اصل حياتی اشاره نكرد؟ پس می‏توانيم توجه دهيم كه بحث جانشينی امام علی(ع) حتمی است و آيه 67 سوره مائده هم اين آيه وجود پيامبر در روز عيد غدير در 18ذی حجه مطرح كردند دليل همين مسئله است.
سروری يادآورشد: بسياری از علما و مفسران اهل سنت بيان و اقرار كردند كه در اين آيه الْیَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْكُمْ نِعْمَتِی وَرَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دينا روز غدير مطرح شده است؛ آنجه مهم است اين است كه روايات مهمی از ابوبكر داريم كه حديث من كنت مولارا ابوبكر تاييد كرد كه در مورد عيد غدير است كه منابع اهل سنت اعلام كردند؛ مهمترين مساله‎ای كه داريم اين است كه اين آيه ولايت به اقرار اهل سنت در مدح امام علی(ع) و جريان غدير است؛ آنها اصلا اين آيه را به آيه غدير معروف می‏دانستند؛ اين مطلب در تاريخ مدينه و دمشق از ابن اساكر، حديث 586، روح المعانی آلوسی، سيوطی در تفسير درالمنثورو ... اشاره شده است.
وی گفت: يكی ديگر از شبهات آنان، مسئله كلمه مولی است كه جديدا آنها اين مطلب را به دوستی تعبير كرده‎اند كه بجز بحث سندی و ادبی آن، از نظر عقلی نيز اين ادعا خنده دار است؛ زيرا از نظر عقلی چه كسی می‏‎توان بيان كند كه پيامبر در آن روز گرم اين همه انسان را از پيش و پس جمع كرد و بر جهازی رفتنند و خطبه خواندند و با اين همه تشريفات می‎خواستند بگويند كه علی(ع) دوست من است؟ آيا مردم نمی‏دانستند كه امام علی(ع) هميشه همراه پيامبر(ص) است؟ آنها می‎گويند ولی معنانی مختلف دارد كه ما هم اسناد معتبر زيادی داريم مبنی بر اينكه پيامبر در ابتدای اين خطبه از مردم اقرار گرفتند كه آيا من بر شما اولی نيستم و آيا من حق رسالت بر گردن شما نداردم كه مردم هم همه تاييد كردند و پس از اين زمينه چينی مسئله ولايت جانشين بعد از خود را مشخص كردند كه مشخصا اين بحث با يك هدف خاص بيان شده است؛ اين بحث در مستدرك علی الصحيحين هم مطرح شده است كه ايشان به اين بحث من كنت مولاه اشاره كرده‎‏اند.
قبلا می گفتند كه مولا به معنای دوست است كه چگونه قبول می كنند كه 120هزارنفر در همچنان مراسم داغی جمع كنند و اعلام كنندك ه علی دوست من است.
اولين كسانی كه به امام علی تبريك گفتند بخ بخ علی كه عمر و ابو بكر گفتند كه گفتند مولا به امام علی. آنها كه می گويند ساختگی است در تاريخ مدينه و دمشق حديث 575، 577، 588، مناقب علی خوارزمی و ابن مقابلی شافعی، تاريخ بغداد جلد هشتم، اينها گفته اند كه عمر و ابوبكر تبريك گفتند و بعد هم آيه معروف سوره معارج كه آيه 1تا3 كه به اعتراف همان افراد كه مطرح كردند كه همين مطلب را. ينابيع الموده، تفسير ابی سعود جلد هشت، اگر اين بحث نبوده است ود راين روز معجزه ای صورت نگرفته مثلا بيكار بودند اين كار را
غدير انكاری از زمان وهابيت اوج گرفته اگرچه در گذشته هم بود كه بسياری از اهل سنت سر تعظيم آورند از جمله شرح ابن ابی الحديد معتزلی كه در جلد يك آورده است مورد احترام همه می دانند كه همه فضايل به او منصوب می شود كه حتی دشمنانش نتوانستند فضايلش را منكر شوند كه او رييس همه فضيلت ها می دانند كه آمدند كه در مورد عظمت ايشان صحبت كردند.
منابع معتبر از اهل سنت داريم كه منكر غدير نشدند اين حديث خطبه غدير علمای اهل سنت ضياالدين مقبلی از بزرگان عامه می گويدك اگر حديث غدير ار معلوم ندانيم هيچ واقعه ای در اسلام قابل اثبات نيست؛ هديات العقول در جلد 2 عنوان می كند
ابن مقابلی از قول استادش ابوالقاسم محمد می گويد كه حديث صحيح غدير را يك صدنفر از صحابه روايت كردند و من هيچ ضعفی نمی بينيم؛، حافظ ابوعبدالله گنجی شافعی می گويد كه بعد از ذكر حديث از احمد در مسند خود آورده است كه يك راوی آ« را به سند واحد بياورد تا اينكه تمام طرق روايت را جمع آوری كرده است كه برای ما قابل قبول است
ابوالمعالی جوينی كه من دنر بغداد يك جلد كتاب ديدم كه جلد28از اسناد من كنت مولافهذاعلی مولا . حافظ عمادالدين ابن كثير شافعی و.... داريم كه علمايی كه در قبل بودند خيلی بيشتر نقل كردند تا 200سال اخير كه به اين فرقه وهابيت رسيد.
حافظ شافعی گفت ديدم كه طبری دو جلد احاديث غديررا جمع آوری كرده بود.جلال الدين سيوطی می گويد كه حديث غدير متواتری است كه نمی شود منكرش شد و ابن حجر ايتمی می گويد كه در حديث غدير كه حديث صححی است شكی نيست و گروهی مانند احمدبن حنبل آن را اخراج كرده اند و طرق لوايات آن فراوان است
شيخ محمد صبا می گويد كه پس از حديث غدير سی نفر از اصحاب روايت كردند اين را. ابومحمد عاصمی می گويد كه پيامبر گفت كمن كنت مولا فهذا علی مولا است كه همه پذيرفتند. مولوی ولی الله حبيب كه در مرات المومنين می گويد كه پس از ذكر حديث بايد دانست كه اين حديث صححی است و كسی كه در صحت آن حرف دارد اشتباه كرده است.
حادثه عظيم غدير عظيم ترين حادثه بشريت است كه سند هويت شيعه اين خطبه غدير است و اين را بگويم كه حضرت زهرا وقتی م ی خواهد احتجاج كند به خطبه غدير استناد كرد كه غدير حجت را بر همه تمام كرد و احدی نمی تواند منكر بحث غدير شود. خود غدير خنثی كننده يك بمب است برای جامعه اسلامی كه نقشه های منافقان را خنثی كرد كه تعيين جانشين پيامبر است كه حضرت زهرا می فرمايد كه پيامبر در عيد غدير ولايت را برای امام علی محكم كرد و منافقان را فلج كرد بحث غدير در عصاره خلقت است و چكيده تمام اديان الهی است
امام صادق(ع): تمام انبيايی كه در گذشته داشتيم به بحث عظمت غدير اقرار داشتند و به عنوان يك روز بزرگ از آن ياد می كردند ؛ وقايعی كه در روز غدير بوجود آمده است تاريخ ثبت كرده است مثلا در بحث غدير مطرح می كنيم كه در تهذيب شيخ طوسی امام صادق خداوند بزرگ هيچ پيامبری را بر نيانگيخت كه مگر اينكه اين روز را عيد گرفت. حديث معتبرداريم كه در اين روز توبه حضرت آدم را پذيرفت ؛ در اين روز كشتی نوح بر كوه جودی آمد،؛ ابراهيم از آتش نجات يافت،موسی هارون را جانشين كرد، حضرت عيسی شمعون را وصی خود انتخاب كرد.
ثمره نبوت است خط مشی است تا اخرين روز دنيا است ماجرای سرنوشت سازی است كه مهمترين سند شيعه ار می توانيم به دنيا بگوييم اعتبار غدير را نمی توانيم منكر شويم علامه امينی صد صحابه را نقل كرده است صد وده نفر از صحابه آرده است از منابع اهل سنت سی صد و شصت نفر از راويان اهل سنت را آورده است در كتاب های مختلفی آمده است كه نقل شده است كه غدير ستيری كه شخصيت تندروی آنها كه از جمله ابن تيمهيه ولی اكثر علمای عامه اقرار به عظمت غدير و امام ع ليد ارند ولی با اين وجود از 200سال پيش تمام تلش خود را بر اين كردند كه در بحث غدير مكانی كه هست آن بركه ای كه به شكل روستا درامد كه نگذاشتند بادش در همين روسا مسد بوده است كه مسجدش ار بين برده اند.
مسير را مسدودد كردن كه حايان از «جا رد نشوند .ردپايی نخواستند باشد امسال 5ميليون كتاب به نام دشمنت را بشناس را دادند به حاجيان عليه شيعه كه می خواهند اثری از شيعه نباشد.
بحث امام هادی هم ترور شد يكی از ادله ای كه برای من ثابت شده است كه يكی از كسانی كه بحث علم غدير را مطرح كره است در امام هادی در خطبه زيارت روز غدير است كه يك سند محكمی است برای شيعه كه از اين سند بهترين استفاده كنيم كه تا حدودی فراموش كرده ايم.
شبكه ولايت داريم عقيده داريم كه يك شبكه ای احادث كنيم كه در طول سال به بحث اثبات غدير و ولايت استناد كند بايد الان حدود 300كانال از وهابيت تيشه به ريشه می زند كه كلمه و وصال در همين دوبی و قطر تلاش می كنند كه شبكه ماهواره ای به اسم اهل بيت ثبت كنند كه شيعه نتواند كانال ثبت كند در دو سال پيش درقطركتابی در صدهزارتيراژ منتشر شد كه باری شيعه بود يا خليفه المظلوم يزيد بن معاويه كه می خواهند توجيه كنند اين را كه از سال 1381 كه اوج شيعه ستيزی شد كه 10ميليون جلد كتاب به 20زبان دنيا منتشر كردند بين حاجيان كه به 14دليل شيعه را مشرك می دادند حوزه ها بايد وارد فضای مجازی و رسانه ای شوند الان در همين سايت شوق وصال نهج البلاغه زديم كه در زمينه سايت تخصصی غدير انگشت شمار داريم كه برای ما ضرر بزرگی است دنيا تلاش بزرگی می كند كه شيعه نباشد و شيعه كشی باب شده است.
رسالت حوزه در فضای مجازی است و اينكه صداوسيمای ام القرای شيعه در زاهدان شبكه ای روی آنتن می رود كه غدير را ساختگی می داند. ما چه كار كر ديم در اين روزها كه رنگ و بويی از غديردر رسانه می بينيم؟ ام القری شيعه هستيم نهايتش اين است كه چند بازيگر را می گذارند و برنامه اجرا می شوند نه عالمی نه نويسنده ای تاريخ دانی كه غدير را موشكافی كند كه ما نسبت كارهای تبليغی كم لطفی كر ديم نسبت به امام علی. 150سال پيش خطبه غدير جزو جهاز زنان بود كه الان محو شده است كه بايد روی كار بيايد كه می خواهند اثبات شيعه بودن بكنند. پيام هايی كه روزی پنجاه صفت از روز غدير عنوان كنيم كه به عنوان يك روز گشايش كه دل مومنان را شاد كنيم كه متاسفانه در اين زمينه زياد نكرديم.

captcha