نحوه ارائه آموزش مسائل جنسی به کودکان
کد خبر: 3634302
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۰
تراشیون تبیین کرد:

نحوه ارائه آموزش مسائل جنسی به کودکان

گروه جامعه: استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه چند ارگان و نهاد در کشور باید در زمینه تربیت جنسی کودکان و نوجوانان سطح آگاهی خود را افزایش دهند که اولین گزینه آن خانواده است، تصریح کرد: امروز خانواده‌ها در معرض این نگرانی قرار گرفته‌اند که نسبت به مسائل جنسی فرزندان‌شان به‌خصوص در دوره کودکی به چه شکل باید عمل کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلیرضا تراشیون، استاد حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به اهمیت نها‌د‌های حاکمیتی و اجتماعی در تربیت جنسی کودکان اظهار کرد: امروزه باید در کشور چند ارگان، نهاد و بخش در این زمینه سطح آگاهی خود را افزایش دهند و اولین گزینه از این موارد خانواده است.

وی افزود: متاسفانه امروز برخی افراد ذیل سند 2030 در مدارس آمده‌اند، والدین را جمع کرده‌ و از همان الگوهای غربی به والدین و بچه‌ها آموزش می‌دهند؛ در این جریان به‌عینه والدینی را دیده‌ام که در این مسائل ورود کرده‌اند و اضطراب و نگرانی آنها نسبت به تربیت فرزندشان بیشتر شده است؛ لذا بجای اینکه از طریق این سند و آموزش‎های آن ورود پیدا کنیم، باید آموزش‌های صحیح را به خانواده دهیم تا بتوانند مدیریت تربیت بچه‌هایشان را به درستی به دست گیرند.

والدین؛ مربی اصلی تربیت کودک
استاد حوزه علیمه قم گفت: باید دقت کرد که اسلام مربی اصلی تربیت کودک را والدین قرارداده و والدین باید مراقب باشند تا کودک در محیط‌های ناامن قرار نگیرد؛ حتی باید بدانند اگر می‌خواهند کودک را به مهد یا مدرسه‌ای بسپارند محیط امنی را برای فرزندانشان انتخاب کنند، محیطی که مربیان نظارت دقیق داشته و مراقب کودک باشند.

وی افزود: آموزش‌هایی که بر پایه الگوهای غربی و سند 2030 است، نمی‎تواند در زمینه مصون نگه‎داشتن کودکان از خطرات پاسخگو باشد؛ در جوامع غربی نسبت به این مسائل پاسخگویی ایجاد نشد و آنها از این آموزش‎ها نتوانستند پاسخی را دریافت کنند؛ متأسفانه در کشورهای غربی کودک‌آزاری به اندازه‌‌ای رسیده که دیگر به کودکان و نوجوانان روش‎های پیشگیری از بیماری‌ها و آسیب را آموزش می‎دهند.

نقش رسانه
استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه رسانه‌ در تبلیغ و ترویج این آسیب‎ها و حتی آموزش در این زمینه نقش مهمی را ایفا می‎کند، ادامه داد: در دو جهت نقش رسانه را می‎توان بررسی کرد، ابتدا مهارت‎آموزی به خانواده‌ها، مسائل کارشناسی و آموزش و جهت دیگر تقویت خود‌کنترلی به افراد است. بخش دیگر در این زمینه حاکمیت به معنای عمومی است. وقتی ما فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه تقویت می‌کنیم و فضای بصری جامعه را امنیت می‎بخشیم، به تبع آن نوجوان حس امنیت و آرامش بیشتری پیدا می‎کند و زمینه‎ رشد و تربیت صحیح بچه‎ها فراهم می‌شود. 

تراشیون بیان کرد: نهاد‌های رسمی ما مانند آموزش و پرورش باید بدانند که در مدت 3 یا 4 ماه یک دانش‎آموز نباید بیکار در خانه باشد تا اتفاقی در این زمان رخ ندهد؛ البته این زمان هم در بحث تعلیم و تربیت به آموزش و پرورش مرتبط است. این زمان خالی کودکان و مخصوصا نوجوانان یکی از مسائل مهمی است که نهاد حاکمیت آموزشی جامعه هم باید بداند؛ چراکه این زمان در تربیت بسیار موثر است.

این کارشناس مسائل تربیتی با بیان مثالی ادامه داد: خدا شهید باهنر را رحمت کند؛ چراکه می‌فرمود: «تابستان مدرسه تعطیل است ولی تربیت تعطیل نیست» و حالا ما برای این موضوع چه برنامه‌ای را در نظر گرفته‎ایم. وقتی که آموزش و پرورش نهاد رسمی تعلیم و تربیت است، باید برای آن برنامه‌ریزی داشته باشیم، تا خود به خود اگر این نهادها ماموریت خود را انجام دادند ما شاهد خواهیم بود این پازل به درستی چیده می‌شود و در نهایت هم شاهد کاهش آسیب و هم شاهد ارتقاء کیفیت رفتاری نوجوانان خواهیم بود.

نحوه ارائه آموزش مسائل جنسی به کودکان

وی با اشاره به نحوه ارائه آموزش مسائل جنسی به کودکان برای پرهیز از انحرافات جنسی با توجه به تاکیدات اسلام، گفت: متأسفانه امروز خانواده‌ها در معرض این نگرانی قرار گرفته‌اند که نسبت به مسائل جنسی فرزندانشان به‌خصوص در دوره کودکی به چه شکل باید عمل کرد و آیا در این زمینه باید مانند کشورهای غربی به مهدهای کودک ورود پیدا کرده و به کودکان آموزش داد؟

حجت‌الاسلام تراشیون تصریح کرد: اسلام در این مورد تاکید می‌کند که چون کودکان از آستانه تحمل پایینی برخوردار هستند، آموزش مسائل جنسی به آنها می‌تواند خود تحریک به ساکن باشد و حس کنجکاوی آنها را تحریک کند؛ لذا این آموزش‌ها کنجکاوی بچه‌ها را از بین نمی‌برد و  بی‌ثمر است، در این جریان اگر قرار باشد کودک مورد آسیب قرار گیرد، قطعا در این زمینه ایمن نخواهد بود.

وی اظهار کرد: در روایت‌ و احادیث بسیاری داریم که به مراقبت از کودک تأکید فراوان شده است؛ همچنین بیان شده که وقتی کودک به سنی رسید که قدرت توصیف و تحلیل پیدا کرد باید محل خواب او از والدین جدا شود، تا اگر چیزی را مشاهده کرد، دچار انحراف فکری و اخلاقی نشود؛ اهل بیت(ع)می‌فرمایند که در تربیت کودک تنها خود را مسئول بدانید.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: در قرآن‌ کریم هم بیان می‌کند که کودکان برای ورود به اتاق والدین باید حتما اجازه بگیرند؛ لذا والدین باید این مسئله را به فرزندانشان آموزش دهند. این موضوع در قرآن کریم مورد تأکید قرار گرفته است و از سوی دیگر در روایت‌ها بیان شده که تا هفت سال کودکان آزادانه بازی کنند. مراد از بازی این است که کودک نیاز به آموزش سخت در این موارد ندارد و صرفا باید از او مراقبت کرد تا با هم‌جنس و هم سال خود بازی کند. در این جریان والدین باید برای کودک خود برنامه‌ریزی کنند تا بتواند به راحتی بازی کند؛ چراکه اگر کودک بیکار باشد بهانه‌جو، پرسشگر و حساس خواهد شد.

حجت‌الاسلام تراشیون در ادامه تصریح کرد: آموزه‎های دینی به صورت دقیق و عملی مسائل جنسی را مورد بررسی قرار داده است و با پرورش استعدادهای افراد جامعه، کمک شایانی را به ارتقاء سطح سلامت و تحقق اهداف عالی تعلیم و تربیت کرده و از انحرافات جنسی جلوگیری کرده است.

این کارشناس مسائل تربیتی گفت: تربیت جنسی کودکان و آموزش مسائل جنسی در حد فهم و درک آنها است؛ لذا باید به گونه‎ای باشد که باعث انحراف جنسی آنها نشود. کودکان باید بدانند که روابط با همجنس و جنس مخالف چگونه است و در این آموزش باید از سخنان گهربار معصومین(ع) و قرآن کریم نهایت استفاده را برد.
captcha