تحمیل برخی معلمان به آموزش و پرورش/ نیاز ملی؛ محتوای کتاب درسی
کد خبر: 3648673
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۹
محمدیان تبیین کرد:

تحمیل برخی معلمان به آموزش و پرورش/ نیاز ملی؛ محتوای کتاب درسی

گروه جامعه: رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی معلم را در روند آموزش و تربیت مؤثر خواند و گفت: این امر زمانی رخ می‌دهد که معلم آموزش دیده و حرفه‌ای باشد، حال اینکه گاهی اوقات معلم را از نهادهای مختلف به آموزش و پرورش تحمیل می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، محی‌الدین بهرام محمدیان، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، امروز، 11 مهرماه، با حضور در جمع اصحاب رسانه پاسخ گوی سؤالات خبرنگاران شد و گفت: امسال با تمام کاستی‌ها و مشکلات کتاب‌های مقطع 11 و فنی حرفه‌ای و کار و دانش تولید، تدوین، منتشر و توزیع شد.

وی تعداد کتاب‌های منتشر شده را 138 میلیون جلد اعلام کرد و گفت: از این تعداد تا کنون 128 میلیون جلد کتاب توزیع شده است و 10 میلیون نیز اضافه با ضریب اطمینان تولید شده است. تا پایان مهرماه اجزای آموزشی و کتاب‌های گویا نیز تولید و تا 15 آبا‌ن‌ماه سال جاری، در دسترس مدارس قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه علاوه بر کتاب‌های درسی کتاب‌های جدید‌التألیف را برای همه معلمان منتشر کرده‌ایم، اظهار کرد: تولید محتوای الکترونیکی نیز اتفاق افتاده و معلمان در معرض آموزش هستند. این کتاب‌ها در بستر شبکه رشد نیز بارگذاری می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدیان تنها سایت معتبر معرفی کتاب‌های درسی را سامانه اداره کل تدوین، چاپ و توزیع کتاب‌های درسی خواند و گفت: هر کتابی که عنوان آموزشی دارد متعلق به آموزش و پرورش نیست و ما مسئولیت آن را قبول نمی‌کنیم، تنها کتاب‌های نمایه شده در این سایت است که مسئولیت آن را می‌پذیریم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به محتوای کتاب‌های درسی و اشکالات وارد بر آن از سوی نهادهای مختلف اشاره و عنوان کرد: کتاب درسی یک بار برای همیشه تولید نمی‌شود بلکه عمر مفید آن پنج سال است و پس از این مدت مجددا مورد ارزشیابی قرار می‌گیرد تا میزان تطابق آنان با رسیدن به اهداف سند درسی بررسی شود. در این راستا گاهی با تغییرات جزئی و کلی روبرو می‌شویم و گاهی حتی متوجه می‌شویم تاریخ مصرف کتاب تمام شده است و دست به انتشار کتاب جدیدالتألیف می‌زنیم.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش پیش از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دچار تأخیر بود، اظهار کرد: پیش از تدوین این سند کتاب ریاضی 30 سال بدون تغییر منتشر می‌شد. کتاب‌ها باید مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت و نیاز موجود کشور باشد. از جمله مراجعی که نیازهای اجتماعی را بیان می‌کند مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس و .. است. بخشی از نیازها نیز توسط کارشناسان تعلیم و تربیت، علاقه‌مندی دانش‌آموزان و والدین و بازار کار و اقتصاد تعیین می‌شود. ما این نیازها را بررسی، طبقه بندی و ترجمه به زبان درسی می‌کنیم.

کتاب درسی، نیازمندی مجله و یا تابلوی اعلانات نیست

وی با تأکید بر اینکه کتاب درسی نیازمندی مجله و یا تابلوی اعلانات نیست که بتوان توقعات همگان را در آن جای داد، تصریح کرد: محتوای کتاب‌های درسی باید جزو نیازهای ملی باشد و سواد عمومی را بالا ببرد. همچنین تبعات مثبت اجتماعی و آثار ملی داشته باشد و نسبت به رفتارها و هنجارسازی‌ها کمک کند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی  با بیان اینکه کتاب‌های درسی تولید شده محرمانه نیستند و در مقابل دیدگان همگان قرار دارد، اظهار کرد: عیب‌های موجود را کتمان کردن، حماقت و بزرگ نمایی کردن، خیانت است؛ آنچه باید در این میان صورت گیرد انتقاد دوستانه است که رسالت است.

معلم باید مؤلف باشد

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا که چرا هنوز موفق به اجرایی کردن سیاست کتاب‌های چند تألیفی برای نقاط مختلف کشور در رشته‌های علوم انسانی به منظور آموزش سبک زندگی نشده‌ایم، عنوان کرد: اجرای سیاست چند تألیفی نیاز به برنامه، کارشناس و علاقه‌مندی در میان دانش‌آموزان دارد. کتاب درسی نوشتن کار آسانی است و ما نیاز به افراد متبحری داریم که به نقشه مهندسی فرهنگی کشور برنامه درسی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آشنا باشند و بتوانند با توجه به این موارد دست به تألیف کتاب بزنند.

وی با تأکید بر اینکه معلمان باید به طرازی برسند که کتاب درسی بنویسند، گفت: در سند درسی ملی معلم باید پژوهشگر باشد اما در حال حاضر یکی از حلقه‌های مفقوده ما معلمی است که دست به قلم ببرد و بنویسد.

کنکور مانع پیش روی سیاست چند تألیفی

وی کنکور را از دیگر موانع پیش روی سیاست چند تالیفی دانست و گفت: تا زمانی که کنکور وجود داشته باشد باید کتاب واحد داشته باشیم. چاره درد کشور ما داشتن مهارت و توانایی است و حفظیات کتاب‌ها راه به جایی نمی‌برد. بنابراین با حذف کنکور و اجرای طرح شهاب که در بردارنده شناسایی و هدایت استعدادهای برتر است می‌توان به سیاست چند تألیفی نزدیک شد.

وی در ادامه سخنان خود تربیت دانش‌آموزان را منحصر به کتاب درسی ندانست و بیان کرد: کتاب صامت است و وظیفه گویا کردن آن بر عهده معلم است، اگر معلم از توانایی کافی برخوردار نباشد نمی‌تواند کتاب را گویا کند.هر چه برای معلم خرج کنیم بازدهی آموزشی بالاتر می‌رود، ما نیاز به بالا بردن مرجعیت علمی و آموزشی معلم داریم و این اتفاق با شعار رخ نمی دهد بلکه نیاز به برنامه‌ریزی دارد.

داشتن معلم و کتاب بدون دسترسی به تجهیزات فقط روخوانی به دنبال دارد

وی ادامه داد: کلاس 40 نفره که انگیزه را از دانش‌آموز می‌گیرد، حیاط 100 متری برای 300 دانش‌آموز که جولانگاه مناسبی نیست و تبدیل کلاس‌های درسی 45 دقیقه‌ای به 90 دقیقه با زنگ تفریح 10 دقیقه‌ای از موانع آموزشی و تربیتی است. برخی برای ما نسخه فنلاند و ژاپن را می‌پیچند اما از امکانات و تجهیزاتی که در اختیار آنان است غافل هستند. ما در مدارس هیچ چیزی جز کتاب و معلم نداریم و این امر صرفا روخوانی را محقق می‌کند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی معلم را در روند آموزش و تربیت مؤثر خواند و گفت: این امر زمانی رخ می‌دهد که معلم آموزش دیده و حرفه‌ای باشد، حال اینکه گاهی اوقات معلم را از نهادهای مختلف به آموزش و پروش تحمیل می‌کنند نمی‌توان شاهد ایجاد تحول جدی بود، چرا که آنچه رخ می‌دهد روخوانی از روی کتاب است.
captcha