۱۲ نکته کلیدی در مورد ابدان مطهر شهدای کربلا
کد خبر: 3649480
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱
یادداشت وارده/

۱۲ نکته کلیدی در مورد ابدان مطهر شهدای کربلا

کانون خبرنگاران نبأ: حجت‌الاسلام خادمیان در یادداشتی به ناگفته‌هایی درباره ابدان مطهر شهدای کربلا اشاره کرده است که به صورت 12 نکته کلیدی در آمده است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین خادمیان، استاد حوزه و دانشگاه، در یادداشتی به 12 نکته کلیدی در مورد ابدان مطهر شهدای کربلا اشاره کرده است که در ادامه می‌خوانید.


بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علی الحسین
۱.مسعودی و مورخین دیگر می نویسند:     
اهالی غاضریه مردمی که از بنی غاضره واز بنی اسد بودند، یک روز پس از شهادت امام حسین علیه السلام و اصحابش، آن ها را به خاک سپردند.
توضیح: پس از آن که عمر بن سعد ملعون هلاک شدگان خود را دفن و کربلا را به قصد کوفه ترک کرد، قبیلهٔ بنی اسد که ساکن قریهٔ غاضریه بودند، پس از یک روز از شهادت امام و یاران باوفایش علیهم السلام به کربلا آمدند و بر ابدان نماز خوانده و دفن نمودند.
۲.بلعمی تنها مورخی است که گفته است بدن مطهر امام (علیه‌السّلام) به همراه دیگر شهدا، سه روز، روی خاک کربلا افتاده بود وی برای گفته خود، هیچ سندی ارائه نکرده است.
۳. جناب ابن شهر آشوب، در «المناقب» می نویسد: دفن جثثهم بالطف اهل الغاضریة من بني اسد بعد ما قتلوا بيوم و كانوا يجدون لاكثرهم قبورا و يرون طيورا بيضاء(عده ای از اهالی غاضریه به نام بنی اسد، یک روز پس از عاشورا، پیکرها را به خاک سپردند و برای شهدا، بيشتر شهدا قبرهای آماده ای یافتند و پرندگانی سفید را بر آنها مشاهده کردند).
۴. شیخ مفید رضوان الله تعالی در کتاب «الارشاد» می نویسد:چون ابن سعداز کربلا حرکت کرد، عده ای از بنی اسد که ساکن غاضریه بودند، خود را به پیکر امام حسین علیه السلام و دیگر شهدا رساندند؛ بر آنان نماز گزاردند و حسین علیه السلام را در جایی که اکنون مضجع اوست، به خاک سپردند.
۵. ابونعیم اصفهانی در " حلیة الاولیاء" راز این که حبیب بن مظاهر سلام الله جدای از سایر ابدان دفن شد را چنین می نویسد: بنی اسد، حبیب را بالای سر حسین علیه السلام، همان جا که اکنون قبر اوست دفن کردند؛ چون حبیب، رئیس آنان بود و این کار، تعظیم او به شمار می آمد.
۶. احمد بن داود دینوری، در «الاخبار الطوال» می نویسد: «عمر سعد تا دو روز پس از کشته شدن حسین علیه السلام در کربلا اقامت کرد و آن گاه بانک رحیل سرداد و از آن سرزمین بیرون رفت.
شاید این سخن دینوری، دلیل قول مشهور در زمان ما باشد؛ اما مؤلف کتاب «الحسین» می نویسد: «بیاسی، یکی از بزرگان عامه، معتقد است که منظور از دو روز، روز عاشورا و فردای آن است».
۷. شیخ مفید در «الارشاد» می نویسد: برای شهدای بنی هاشم و دیگر شهدا، پایین پای امام حسین علیه السلام گودالی فراهم آوردند و همه را در آن جا به خاک سپردند و البته بنی هاشم را نزدیک تر به مزار امام علیه السلام قرار دادند.
۸. شهید قاضی طباطبایی رضوان الله در کتاب «تحقیق درباره اول اربعین حضرت سید الشهدا علیه السلام» می نویسد: این جریان که بر سر زبان‌ها است و برخی منبری‌ها آن‌را نقل می‌کنند که حضرت سجاد علیه‌السلام ؛على اصغر علیه السلام را در موقع دفن بر روى سينه حضرت سيد الشهداء علیه السلام گذاشت و آن طور دفن فرمود، سند صحیحی ندارد؛ و علاوه بر آن از نظر حکم فقهی نیز اشکال بر آن وارد است؛ زیرا در آداب دفن میّت آمده است که جنازه را در قبر به طرف راست می‌خوابانند که صورتش به طرف قبله باشد و مانند حال احتضار نمی‌خوابانند كه سينه به طرف آسمان باشد تا جنازه طفل روى آن گذاشته شود، بنابر این، سخن مشهور همان است که تاریخ نویسان گفته‌اند که: شهدای کربلا از جمله علی اصغر علیه السلام در زیر پای امام حسین علیه السلام مدفونند.
۹.حضرت علی اکبر علیه السلام در پایین پای پدر دفن است.
۱۰. حضرت عباس علیه السلام در همان علقمه توسط امام سجاد علیه السلام دفن گردید.
۱۱. حضرت زینب سلام الله علیها به امام سجاد علیه السلام چنین فرمود:
"خدای تعالی از گروهی از این مردم که فرعون های این سرزمین آن ها را نمی شناسند و نزد آسمانیان معروف و شناخته شده اند، پیمان گرفته که این پیکرهای قطعه قطعه را جمع آوری کنند و به خاک بسپارند و دراین وادی، نشانه ای برای قبر پدرت، سیدالشهداء، بر پا کنند؛‌ تا اثر آن همیشه باقی باشد.
لا يجز عنّك ما تري فو الله إنَّ ذلك لعهد من رسول الله إلي جدِّك و أبيك و عمّك , و لقد أخذ الله ميثاق اُناس من هذه الأمّة لا تعرفهم فراعنة هذه الأرض و هم معرفون في أهل السماوات أنّهم يجمعون هذه الأعضاء المتفرِّقة فيوارونها ،و هذه الجسوم المضرَّجة و ينصبون لهذا الطفِّ علماً لقبر أبيك سيّد الشهداء لا يدرس أثره، ولا يعفو رسمه، علي كرور اللّيالي و الايّام، و ليجتهدنَّ أئمّة الكفر و أشياع الضلالة في محوة و تطميسه فلا يزداد أثره إلاّ ظهوراً و أمره إلاّ علوًّا .
۱۲. امام رضا علیه السلام فرمود: امام سجاد علیه السلام در کربلا حاضر شد و بدن امام را دفن نمود و بنی اسد را درباره دیگر شهدا راهنمایی فرمود.
والله المستعان
سید حسین خادمیان

captcha