توسل به امام حسین(ع) عین توحید است
کد خبر: 3650014
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۵
آیت‌الله هادوی تهرانی:

توسل به امام حسین(ع) عین توحید است

گروه حوزه‌های علمیه: استاد تفسیر حوزه علمیه با بیان اینکه شیعه، برای ائمه(ع) قدرتی مستقل از خداوند قائل نیست گفت: براین اساس توسل به امام حسین(ع) و سایر ائمه(ع) عین توحید است و شرک محسوب نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، امروز 15 مهر در تفسیر سوره مبارکه زمر با طرح این شبهه که آیا توسل به ائمه(ع) از مصادیق«أَلَا لِلَّهِ الدِّينُ الْخَالِصُ وَالَّذِينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِيَاءَ مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِيُقَرِّبُونَا إِلَى اللَّهِ زُلْفَى إِنَّ اللَّهَ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ فِي مَا هُمْ فِيهِ يَخْتَلِفُونَ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي مَنْ هُوَ كَاذِبٌ كَفَّارٌ»(3 زمر) نیست؟ یا تسمیه شخصی به عنوان عبدالحسین و ... از مصادیق این عبارت و شرک نیست؟ گفت: شرک در جایی است که ما در  عرض اراده الهی قدرتی را فرض کنیم ولی در طول قدرت خداوند اگر چیزی را به عنوان واسطه فیض بدانیم، شرک نیست.

وی افزود: درست است که خداوند بر همه چیز احاطه و قیومیت دارد ولی به معنای آن نیست که بین او و همه موجودات واسطه وجودی قرار ندارد، زیرا برخی موجودات در عالم وجود به خدا نزدیکتر هستند و موجودت دورتر به واسطه موجودات نزدیکتر با خداوند ارتباط دارند.

هادوی تهرانی با بیان اینکه واسطه فیض مستقل از خدا کاری نمی‌کنند و به اذن الهی مردم را زنده می کنند بیان کرد: امام حسین(ع) نیز بنده خالص خداوند است که به اذن الهی و به علت مرتبه وجودی بالا می‌تواند مورد توسل ما قرار گیرد.

وی افزود: ما اگر از ائمه مطالبه می‌کنیم مستقل از خداوند به عنوان قدرتی جدا از خدا نیست زیرا آنان تحت هیمنه الهی هستند زیرا همه عالم فعل خداست و پیامبر و ائمه نیز تحت هیمنه قیومیه الهی در عالم تصرف می‌کنند اما از این طرف هم این طور نیست که ائمه(ع) هیچ تصرفی در عالم ندارند و مانند افراد معمولی هستند.

وی تاکید کرد: ایشان نه خدا هستند و نه مانند افراد عادی انسانی بلکه دارای مراتب والای وجودی هستند همچنین در بحث ترکیب کلمه«عبدالحسین» که نشان دهنده خدمتگزاری نسبت به امام حسین(ع) است نه به معنای بندگی اصطلاحی از این رو استعمال آن با این مفهوم اشکالی ندارد.

توسل در مفهوم شیعی آن عین توحید است و هیچ نسبتی با شرک ندارد البته برخی مرزها را به دلایل مختلف از جمله مشتری پیداکردن  رعایت نمی کنند و همین شبهات دامن زده می‌شود که این کار غلط است زیرا ائمه فرمودند اگر حرفی منسوب به ما خلاف قرآن بود آن را رد کنید.

وی همچنین در ادامه تفسیر سوره «ص» بیان کرد: مردم وقتی نبوت پیامبر را زیر سؤال می‌بردند خداوند به پیامبر دلداری داد که این تکذیب‌ها چیزی جدیدی نیست و در زمان نبوت پیامبران گذشته نیز صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه براساس فرموده قرآن، نتیجه این تکذیب این بود که عقاب و عذاب بر این اقوام مسلط شد تاکید کرد:  تصور اینکه ما با کارهای خلاف شرع بتوانیم به بهشت برویم همان قدر احمقانه است که توقع داشته باشیم آب در آتش یخ بزند که متاسفانه برخی این تصور را به خصوص در عزاداری برای خود قائل هستند و کارهای خلاف شرعی را برای جمع کردن مشتری در مجالس عزاداری می‌کنند و توقع بهشت رفتن هم دارند.

هادوی تهرانی عنوان کرد: اگر قرار بود که ائمه(ع) و پیامبر(ص) هم از این راه‌ها مرید جمع کنند  که بهتر از ما می‌توانستند؛ می گویند هیئت ما فلان قدر جمعیت دارد ولی باید پرسید چرا اینقدر جمعیت دارد؟ آیا منبری حرف‌های درستی می‌زند و مشتری دارد یا اینکه برخی  می‌گویند چه کسی گفته حجاب و نماز هم نباشد فرد  جهنمی می‌شود و برخی مشتری‌ها به خاطر این حرف‌ها هستند در حالی که امام حسن(ع) خونش را در راه موازین شرعی و دین فدا کرد.

وی تاکید کرد: باید در عزاداری موازین شرعی کاملا رعایت شود و ما به وظایف خود عمل کنیم ولو اینکه مشتری مجلس ما کمتر هم شود.

captcha