انبیاء و معصومین عشق امام حسین(ع) را داشته‌اند
کد خبر: 3650095
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۷
آیت‌الله صدیقی گفت:

انبیاء و معصومین عشق امام حسین(ع) را داشته‌اند

گروه اندیشه: انبیاء کربلایی هستند و خاک کربلا را زیارت کرده‌اند و خدا ایشان را از این سرزمین عبور داده و هر کدام بهانه‌ای یافته‌اند تا گوشه‌ای از محنت‌های امام حسین(ع) را بچشند و لمس کنند و این نشان می‌دهد که خدا امام حسین(ع) را جلوه اعظم خود قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، آیت‌الله کاظم صدیقی، شنبه 15 مهر، در جلسه اخلاق خود در حوزه علمیه امام خمینی(ره)، گفت: روزهای گذشته ایام عزای حضرت سیدالشهدا بوده و عزاداری‌ها گواریاتان باشد. تبلیغ بر سفره خون امام حسین(ع) و یاران ایشان، زیر خیمه قیام امام حسین(ع) و نهضت آن حضرت ذخیره‌تان باد.

صدیقی افزود: فلسفه بعثت انبیا امور مختلفی است که به برخی از آن‌ها تصریح شده است و برخی دیگر قابل استفاده با جمع‌بندی از آیات و روایات به دست می‌آید و قیام امام حسین(ع) ادامه رسالت انبیا(ع) بود و ماموریت ویژه‌ای بود که تمرکز نور الهی در این هدایت جهانی، شعاعش همه گذشتگان و آیندگان را در بر گرفته است.

وی افزود: از این رو امام حسین(ع) خط هدایت خداست و تمامی انبیا در هدایت مردمی و نورانیت نفسانی خودشان با امام حسین(ع) مرتبط بودند و در این باب روایات کم نیست. هم در مورد حضرت آدم(ع) و هم در مورد حضرت نوع(ع) و کشتی که مزین بود به اسماء خمسه طیبه که حدود 5 دهه قبل آثاری در کوه جودی پیدا شد و خط شناسان دیدند این همان کشتی نوح(ع) است و اسامی طیبه خمسه و امام حسین(ع) یکی از اسامی است که در آن به دست آمده است.

صدیقی ادامه داد: در مورد حضرت ابراهیم(ع) نیز آمده است که او به استقبال امام حسین(ع) رفته است، در خصوص تشنگی کودکش و به قربان بردن حضرت اسماعیل(ع) و هم روایتی که در ذیل آیه «وَفَدَيْنَاهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ: و او را در ازاى قربانى بزرگى باز رهانيديم» (صافات، 107) آمده که در اینجا مراد از ذبح عظیم، حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است و پدرمان حضرت ابراهیم(ع)، ابوالانبیا مخیر شد که سخت‌ترین داغ را تحمل کند و در مقایسه حضرت اسماعیل(ع) و امام حسین(ع) یافت که داغ حسین(ع) سنگین‌تر است و خدای متعال هم همان را برایش قرار می‌دهد و می‌گویند یکی از توجیهاتی که در این فرمایش حضرت پیامبر که حسین از من و من از حسین هستم این است که اگر حضرت اسماعیل(ع) ذبح شده بود، پیامبر مکرم اسلام به وجود نمی‌آید و آن ذبیح دارای نسل نمی‌شد و این جمله حضرت رسول یکی از جهات بیان‌کننده عظمت امام حسین(ع) است که بقا اسماعیل(ع) به سبب امام حسین(ع) بود و اگر امام حسین(ع) قرار نبود داغ سنگین‌تر را تحمل کند و حضرت اسماعیل(ع) ذبح شده بود، این مسیر ادامه پیدا نمی‌کرد پس نسل اسماعیل به وجود حضرت خاتم رسیده است و امام حسین(ع) از نظر تاثیر در وجود ملکی حضرت رسول(ص) خیلی روشن است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران تصریح کرد: دیگر انبیا هم کربلایی هستند و خاک کربلا زیارت کرده‌اند و خدا ایشان را از این سرزمین عبور داده و هم هر کدام بهانه‌ای یافته‌اند تا گوشه‌ای از محنت‌های امام حسین(ع) را بچشند و لمس کنند و این در روایات است و نشان می‌دهد خدا امام حسین(ع) را جلوه اعظم خود قرار داده است.

وی با بیان اینکه همه انبیا سر سفره امام حسین(ع) پذیرایی ملکوتی شده‌اند، گفت: انبیا در حرکت قربی خودشان از این مشعل عشق بهره گرفته‌اند و در قلوب‌شان وجود امام حسین(ع) و یاد مصیبت‌های او کارساز بوده است و این از آدم تا خاتم الاوصیا را در بر می‌گیرد. همه معصومین از طریق امام حسین(ع) به خدا تقرب می‌جستند.

صدیقی ادامه داد: زیارت عاشورا اکسیر اعظم است. مداومت بر زیارت عاشورا را دوست دارم. خواص علمای ما این زیارت را ترک نمی‌کردند و برخی صبح و شام زیارت عاشورا را داشته‌اند و برخی یک بار هم در عمرشان ترک نکردند و آیت الله بهجت در شگفتی‌های توفیقات اساتیدشان مرحوم آقا شیخ محمدحسین اصفهانی می‌فرمودند که ایشان هیچگاه قرائت زیارت عاشورا را ترک نکردند. مرحوم آقا شیخ محمدحسین اصفهانی هم در میدان علم محیرالعقول بود و هم در میدان عبادت که انسان را بهت‌زده می‌کرد که در شبانه روز هزار بار سوره قدر سیره‌اش بوده و نماز جعفر طیارش ترک نمی‌شد. نوافل یومیه و نماز شب سحرش در تمام عمرش ترک نشده بود و درس‌هایی مرجع‌پرور و علامه پرور داشت که شاگردان ایشان نمونه ایشان هستند از جمله علامه طباطبائی و آیت‌الله میلانی، آقای خوئی، آیت الله بهجت نمونه این شاگردان هستند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران افزود: زیارت عاشورا برای حفظ اشتعال دل است. دل تا نسوزد با پر کردن اصطلاحات به جایی نمی‌رسد و تنها بار می‌کشد. امروز کامپیوتر همه چیز دارد، اما عقل و شعور و کمال ندارد. دل اگر اینترنت هم شده و به همه کتابخانه‌ها وصل شود، تا شعله عشق الهی در آن نباشد، دل نیست و اگر عالمی عاشق نباشد، مرده است و ایجاد حیات طیبه نمی‌کند. مرده نمی‌تواند منشا حیات باشد و فاقد نمی‌تواند معطی باشد. تا انسان زنده نباشد، نمی‌تواند دلی را زنده کند.

صدیقی در پایان گفت: ایمان اکسیر عشق دارد و علم تنها نیست. ایمان گرایش و جذبه و باور است و به عمق جان نفوذ می‌کند و امنیت می‌آورد. زیارت عاشورا هم از نظر آثارش در این که مفتاح مشکلات است، بسیاری از علما و بزرگان و غیر علما و کسانی که خواسته‌اند از در زیارت عاشورا به مقصد‌شان برسند، کم نیستند. یکی از این پیام‌های زیارت عاشورا این است که همه در تقرب به خدا باید از طریق امام حسین(ع) استفاده کنند. مرحوم مجلسی اهل باطن و عرفان بود و همچنین برخی از تشرفات را داشت و به محضر امام عصر شرفیاب شده بود. ایشان می‌فرمودند باید در سیر باطنی از دو روزنه، یکی از طریق تلاوت قرآن و دیگری از طریق توسل به امام حسین(ع) و زیارت عاشورا استفاده کنیم.
captcha