گلایه‌مندی حافظان خوزستانی از حذف بخش حفظ قرآن در محافل ماه رمضان
کد خبر: 3721437
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۹

گلایه‌مندی حافظان خوزستانی از حذف بخش حفظ قرآن در محافل ماه رمضان

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ درپی حذف بخش حفظ قرآن کریم از محافل قرآنی استان خوزستان، حافظان جوان استان نسبت به این موضوع گلایه‌مند بوده و خواستار پاسخگویی مسئولان درباره این تصمیم هستند.

به گزارش ایکنا از خوزستان، رتبه‌ اول مسابقات دانشجویی، رتبه نخست مسابقات قرآن مدهامتان، رتبه دوم جشنواره سراسری قرآن دانشجویان کشور، رتبه دوم مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان جهان، رتبه اول مسابقات ملی قرآن دانشجویان ایران و دهها رتبه برتر دیگر بخشی از افتخارآفرینی‌های سه حافظ کل قرآن کریم خوزستانی است که میانگین سنی آنها 24 سال است.

استعدادهایی که می‌توانند سالهای سال بدرخشند و باعث انگیزه قرآنی در کودکان شوند و با فکر و ایده‌های خلاق عرصه قرآنی را به روز نگاهدارند.

در ماه مبارک رمضان هرساله محافل قرآنی بسیاری در استان خوزستان برگزار می‌شود که اجرای حافظان قرآن بخشی از آن است، حافظ با حضور در این محافل و پرسش و پاسخ میان او و حضار باعث ایجاد انگیزه و نشاط قرآنی می‌شود.

شهرداری اهواز در سالهای گذشته با سنتی بسیار پسندیده برگزاری محافل قرآنی را در نقاط مختلف شهر اهواز و حومه آن را آغاز کرده است که دارای بخشهای مختلفی همچون قرائت، تواشیح، ابتهال و حفظ قرآن کریم است امسال این محافل با حذف بخش حفظ قرآن و اجرای حافظ تدوین و برگزار شدند، البته این موضوع با توجه به صحبت‌های حافظان فقط مختص به شهرداری اهواز نیست و در دیگر محافل قرآنی هم حضور حافظان کمرنگ شده است. که چرایی این تصمیم جای سوال دارد.

 

این تصمیم و اتفاق باعث اعتراض حافظان قرآن کریم شده است؛ مصاحبه عبدالله میاحی، محمدجواد محمدی‌مجد و علیرضا سامری سه حافظ جوان خوزستانی که هر سه حافظ کل قرآن هستند و دارای رتبه‌های فراوان در اینباره و وضعیت کلی حفظ در جامعه را می‌خوانید.

آیا قرائت و تواشیح و ابتهال تاثیر گذاری و بازدهی بیشتری از حفظ  دارند؟

عبدالله میاحی، حافظ کل قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان گفت: میاحی بیان کرد: آنچه که خیلی مهم است حذف برنامه حفظ و اجرای حافظ از همه محافل شهرداری است؛ با این کارها و کج سلیقگی‌ها می‌خواهیم به توصیه رهبر انقلاب برسیم که فرمودند کشور تا چند سال دیگر باید ده میلیون حافظ داشته باشد. آیا قرائت و تواشیح و ابتهال تاثیر گذاری و بازدهی بیشتری از حفظ  دارند؟ من خودم هربار که به عنوان حافظ در این برنامه‌ها حاضر می‌شدم بعد از هر برنامه می‌آمدند از من شماره تماس می‌گرفتند و می‌گفتند که امشب به حفظ علاقمند شدیم که بعضی از آنها تا الان با من در ارتباط هستند.

گلایه‌مندی حافظان از حذف بخش حفظ قرآن در محافل ماه رمضان

وی ادامه داد: استعدادهای بسیاری در مناطق محروم وجود دارد که وقتی همه نهادها درخواست کمک مالی برای این مناطق می‌شود، می‌گویند بودجه‌ای نداریم.

این حافظ کل قرآن کریم گفت: از معدود برنامه‌هایی که در ماه رمضان بخش حفظ داشت همین محافل بود که آن هم حذف کردند؛ بخاطر همین مسئله هست که حافظان خوزستانی در مسابقات کشوری با وجود اینکه برتری خاصی نسبت به دیگر رقبا دارند اما متاسفانه به دلیل کمبود اعتماد به نفس از دور مسابقات حذف می‌شوند.

حفظ خیلی مظلوم شده است

میاحی ادامه داد: هیچ کس نمی‌تواند منکر تأثیرگذاری اجرای حافظان قرآن کریم بر نوجوانان و جوانان شود. با حضور حافظان در محافل قرآنی می‌شود فرهنگ‌ حفظ را نشر داد. حفظ خیلی مظلوم شده است، به خاطر همین هم در مسابقات درجا می‌زنیم.

میاحی عنوان کرد: پیش از این مثل اینکه قرار بوده ابتهال از محافل حذف شود که به دلایلی حذف نشد و قرعه به نام حفظ افتاد؛ که گفته می‌شود بخاطر مدیریت هزینه‌ها بوده اما باید بگویم هزینه یک حافظ مگر چقدر است؟

محمدجواد محمدی‌مجد، حافظ کل قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، اظهار کرد: یکی از مواردی که به آن توجه نشده و نمی‌شود این است که رشته حفظ، مونولوگ‌ مانند نیست که خود صرفاً اجرا کند بلکه دیالوگ دارد و باید پرسش و پاسخ میان حافظ و مخاطبان در جریان باشد؛ بسیاری از مخاطبان ما هم حافظ نیستند که بخواهد پرسش و پاسخ را اجرا کنند. به همین دلیل در مجالسی که در فضای تالار و سالن برگزار می‌شود و قرآن وجود ندارد، به خودی خود برنامه حافظ قرآن حذف می‌شود. 

برنامه‌های حفاظ جذاب‌تر باشد و از این کلیشه دربیاید

محمدی مجد گفت: البته اینجا انتقادی هم به خودمان کنیم که جا دارد برنامه‌های حفاظ جذاب‌تر باشد و از این کلیشه دربیاید و نکته تفسیر و مفاهیم هم در اجرای حافظ گنجانده شود. البته این موضوع را که می‌گویند برنامه حفاظ حوصله مخاطب را سر می‌برد را قبول ندارم؛ سال گذشته در یک مسجد من اجرای برنامه داشتم که امسال این بخش حذف شد، از مسئول برنامه آن مسجد پرسیدم که محفل شما خروجی داشته؟ بچه‌های مسجد نسبت به حفظ و قرائت علاقمند شده‌اند؟ که گفته شد تاثیرگذاری برنامه سال گذشته، پس از اجرای شما(حفظ قرآن) بیشتر بود.

این حافظ کل قرآن کریم بیان کرد: شاید جذابیت سمعی و بصری تواشیح و ابتهال در لحظه بیشتر باشد اما بعد از آن اجرا، نمی‌شود نتیجه ملموسی را برداشت کرد، بنابراین در مخاطب نوجوان تأثیر برنامه حفظ خیلی بیشتر از تواشیح و ابتهال است. مثلا نوجوان وقتی اجرای ابتهال سیدکریم موسوی را می‌بیند شاید با خود بگوید من نمی‌توانم به پای او برسم اما وقتی اجرای من حافظ را ببیند این انگیزه در او ایجاد شود که من هم می‎توانم حافظ قرآن شوم.

حفاظ این ظرفیت را دارند که محفل قرآنی فقط با حضور حافظ برگزار شود

وی عنوان کرد: امسال تعدادی محفل در اهواز دعوت شدم که فقط بخش حفظ در آن بود و حفاظ این ظرفیت را دارند که محفل قرآنی فقط با حضور حافظ برگزار شود و جا دارد که این موضوع برای سال‌های آینده پرورش یاید. نباید قرائت قرآن را فقط در تحقیق دید، مطمئنم که ترتیل هم برای مردم جذابیت دارد. ما قرائت را فقط در تحقیق محصور کرده‌ایم.

محمدی مجد گفت: وضعیت دیگر استانهای کشور هم مثل استان ما است، دغدغه حفظ کلی است و خیلی فرق ندارد و دیگر استان‌های کشور هم گلایه‌مندند که به قرائت بیشتر از حفظ بها داده می‌شود.

گلایه‌مندی حافظان از حذف بخش حفظ قرآن در محافل ماه رمضان

وی گفت: اگر بخواهم درباره آنچه که در محافل قرآنی شهرداری اهواز گذشت نکته‌ای را بگویم این است که حضور عدم قاری بومی و حضور دو قاری در یک محفل به نظرم خیلی توجیه خوبی برای مدیریت هزینه نیست؛ چراکه گفته شده اگر می‌خواستیم حفظ را در برنامه داشته باشیم هزینه‌ها بالا می‌رود و این اصلا قابل پذیرش نیست. چراکه در سال‌های اخیر پای ثابت توصیه‌های مقام معظم رهبری به قاریان این بوده که قرآن را حفظ کنند و برعکس آن هیچ وقت صادق نبوده و این عظمت حفظ را نشان می‌دهد.

کم شدن برنامه‌های حفظ از جانب کسانی که دست‌اندرکاران برنامه هستند با مطالبه رهبری تناقض دارد

حافظ کل قرآن کریم بیان کرد: آنچه که درباره مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ مهم است این است که منظور ایشان حافظ کل بوده و نه جزء سی. این حذف برنامه‌ها و کم شدن برنامه‌های حفظ از جانب کسانی که دست‌اندرکاران برنامه هستند با مطالبه رهبری تناقض دارد.

علیرضا سامری حافظ کل قرآن کریم درباره محافل قرآنی با حضور حافظان و گنجاندن این بخش به این مجالس قرآنی به ایکنا خوزستان گفت: در سال گذشته محفل ترتیل‌خوانی از حفظ و با حضور حافظان قرآن در ماه رمضان برگزار شد و دیگر در سال جاری ادامه نیافت. هر چند همان سال هم که برگزار شد بنا شد جلسه‌ای برای تصمیم‌گیری درباره هدفمندی آن برگزار شود که حتی غیر از ماه مبارک هم برای حفاظ جلسه ترتیل‌خوانی ترتیب داده شود.

گلایه‌مندی حافظان از حذف بخش حفظ قرآن در محافل ماه رمضان

وی ادامه داد: اینکه حفاظ در جلسه ترتیل‌خوانی از محفوظات خود بخوانند تبلیغی برای حفظ است. همان سال که ترتیل خوانی حافظان برگزار شد هم خیلی در شرایط ایده‌آلی نبود چون بدون تعیین چارچوبی خاص اجرا شد. باید قبل از اجرای برنامه حتماً با حفاظ هماهنگ شود تا آمادگی داشته باشند، همان ترتیل خوانی حافظان هم خوب مدیریت نشد و افراد معدودی آن را اجرا کردند.

در سراسر کشور و نه فقط خوزستان، فضا مناسب حفظ قرآن نیست

سامری تصریح کرد: در سراسر کشور و نه فقط خوزستان، فضا مناسب حفظ قرآن نیست بلکه فضا، فضای تلاوت و تواشیح است. ممکن است مردم از حفظ استقبال کنند اما وقتی یک حافظ قرآن در جایگاه برنامه اجرا می‌کند در اجرای خود محدود است. وقتی پرسش و پاسخ با حافظ قرآن به شیوه یکسان باشد مردم به مرور خسته می‌شوند. ممکن است مردم در جلسه اول از حفظ بیشتر استقبال کنند اما بقای تلاوت بیشتر است؛ حافظ سه چهار بار که برنامه اجرا کرد تکراری می‌شود. هیچ گله‌ای نیست چون شرایط حفظ این است اما برنامه حفظ باید باشد چون تأثیر حفظ از تلاوت بر عامه مردم بیشتر است.

این حافظ جوان خوزستانی با تاکید بر اینکه اجرای محافل ترتیل‌خوانی قرآن از حفظ و با حضور حافظان قرآن باعث فرهنگ‌سازی در زمینه قرآنی می‌شود، گفت: وقتی قرآن مقابل قاری هنگام تلاوت بسته باشد و از حفظ بخواند خیلی تبلیغ بزرگی است. در ایران حفظ از تلاوت جدا شده است، یعنی شما یا قاری هستی یا حافظ. اما در کشورهای دیگر اینها با هم عجین شده‌اند و اگر می‌خواهی قاری شوی باید حافظ باشی. ما در ایران فقط آموزش می‌دهیم و حافظ تربیت می‌کنیم و از آنها استفاده نمی‌کنیم، هیچ بستری وجود ندارد که از فرصت حافظان استفاده شود.

خبرگزاری ایکنا خوزستان آماده انعکاس دلایل این اقدام از سوی نهادهای مرتبط و تصمیم‌گیر است.

انتهای پیام

captcha