ثبت مکتوب ناگفته‌های جنگ لازمه توفیق در اقتباس‌های نمایشی دفاع مقدس است
کد خبر: 3734527
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۲
بررسی تئاتر دفاع مقدس به عنوان برشی از ۴ دهه هنر انقلاب/5

ثبت مکتوب ناگفته‌های جنگ لازمه توفیق در اقتباس‌های نمایشی دفاع مقدس است

گروه هنرــ پرداخت سطحی و احساسی به موضوعات دفاع مقدسی و غیرواقعی و دور از ذهن بودن اغلب تولیدات نمایشی آن، انزجاری را در مخاطب تئاتر نسبت به این تولیدات ایجاد کرده است و در این برهه از زمان لازم است که حقایق جنگ بازگو و ثبت و ضبط شود تا آثار نمایشی با اتکا به آنها تولید شوند.

شهرام نوشیر، نویسنده و کارگردان تئاتر در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا گفت: نسلی از فعالان و هنرمندان تئاتر همچون این حقیر از جمله افرادی هستند که در مواجهه مستقیم با دوران دفاع مقدس قرار داشتند و بسیاری از حوادث و اتفاقات هشت سال جنگ تحمیلی را به خوبی و از نزدیک لمس و درک کرده‌اند.

وی گفت: این واقعیتی است که نسلی از انقلاب برجای مانده از آن دوران با توجه به خاطرات و دیده‌ها و شنیده‌هایی که از آن دوران دارند به عنوان گنجینه فرهنگی محسوب شده و باید نسبت به بازگویی و ثبت و ضبط آنها حتی حساس به جزئی‌ترین آنها اقدامی عاجل صورت گیرد هرچند که چنین مهمی متأسفانه با بروز برخی موانع و نگاهی رسمی و اداری از سوی برخی از مراجع و نهادهای فرهنگی به تأخیر می‌افتد.

نوشیر تصریح کرد: هم‌اکنون که با شما گفت‌و‌گو می‌کنم شاید ترغیب شده و به وجد بیایم که مثلاً برخی مشاهدات خود را از دوران دفاع مقدس بازگو کنم، تصور می‌کنم که طی شدن این روند به این شکل کفایت کند و مطلب من در قالب خاطره و یا بیان نکته پیرامون دوران دفاع مقدس باید توسط شما ثبت و انعکاس یابد و باید در این امر خطیر همگی خود را موظف دانسته و بار این مسئولیت سنگین را تنها محول به یک و یا چند نهاد نیندازند اما واقعیت این است که اینگونه نیست و بسیاری از افراد، نهادها و مئسئولان فرهنگی تنها خود را محق در ثبت وضبط و بیان چنین مطالب به عنوان فرهنگ دفاع مقدس می‌دانند و نتیجه این می شود که به دلیل برخی کارشکنی‌ها و بروز برخی مشکلات اعم از اعتباری و زیرساختی، نهادهای مسئول از عهده این حجم کار به ویژه در ثبت و ضبط مکتوب فرهنگ و ادبیات دفاع مقدس برنیامده و در برهه‌ای عرصه دچار خلأیی جدی از محتوایی می‌شود که می‌تواند مورد استفاده و بهره‌مندی سایر فعالان در ژانر و مدیوم‌های دیگر همچون تئاتر قرار بگیرد.

این کارگردان و مدرس تئاتر ادامه داد: در چنین شرایطی فرض را بر این بگیرید که یکی از کارگردانان دغدغه‌مند قصد تولید اثر نمایشی و یا حتی سینمایی با موضوع دفاع مقدس و برپایه مستندات و حقایق جنگ را داشته باشد ولی از آنجا که خوراکی مناسب با رجوع به مراجع فرهنگی را به دست نمی‌آورد، برپایه برخی شنیده‌ها و با توسل بر بعضی برداشت‌ها و تخیلات خود مبادرت به تولید نمایشی می‌کند که با وجود تمام تلاش‌هایی که صورت گرفته است اما اصطلاحاً چنگی به دل نمی‌زند و مخاطبان از مواجهه با آن گریزان هستند.

دبیر همایش «راویان آسمان» که از سوی سازمان قرآن و عترت ارشاد به تولید و اجرای آثار نمایشی خیابانی و محیطی در مناطق عملیاتی پرداخت افزود: باید فکر برای رفع چنین خلأهای فرهنگی شود هرچند که همواره نگاهی مغرضانه و منفعت‌طلبانه مانع از دستیابی به چنین توفیقی در ثبت و ضبط جمع ادبیات و فرهنگ دفاع مقدس تاکنون شده است؛ مصداق آن طرحی جامعی است که من شخصاض پروپوزال آن را برای جمع‌آوری کلیه اطلاعات و خاطرات دوران دفاع مقدس حتی جزئی‌ترین و پیش‌پا افتاده‌ترین آنها دادم اما مسئولان با این توجیه که بودجه پیش‌بینی شده برای آن بسیار بالاست از اجرایی شدن آن سرباز زدند در حالیکه به جرئت می‌توانم بگویم هزینه اجرای این طرح به عنوان یک کار زیربنایی و یک بار همیشه در مورد ادبیات وفرهگ دفاع مقدس چیزی معادل هزینه خرید سامانه موشکی اس 300 است که ما آن را از روسیه خریداری کردیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه آیا ارزش و اعتبار و شأنیت فرهنگ دفاع مقدس چیزی کمتر از خرید یک تجهیزات نظامی است، تأکید کرد: تا زمانیکه که مدیریت منسجم و واحد در زمینه جمع‌آوری و ثبت و ضبط خاطرات و بسیاری از ناگفته‌های جنگ به ویژه به شکل مکتوب صورت نگیرد و آنها مرجعی برای کار و فعالیت کارگردانان و تولیدکنندگان محسوب نشوند، نباید انتظار تولیدات شاخص و فاخری در زمینه تئاتر انقلاب و دفاع مقدس را داشته باشیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha