فاطمه حسینیفر، مدیر اتاق قصه، خانه بازی و ریاضی بیرجند در گفتوگو با ایکنا از خراسانجنوبی اظهار کرد: همه انسانها اطلاعات محیط را با حواس پنج گانه دریافت میکنند و در این میان به خصوص نقش حس بینایی بسیار پر رنگ بوده تا جایی که به حس برتر معروف است.
وی افزود: در گذشته که رسانههای تصویری به قوت امروز نبود کودکان پای قصه پدر بزرگها و مادر بزرگها مینشستند اما با گسترش رسانههای تصویری توجه همه افراد خانواده به خصوص کودکان به این برنامهها جلب شد.
کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی بیان کرد: تصاویر رنگارنگ و جذاب تلویزیون، کودکان و حتی بزرگسالان را مجذوب خود کرد تا آنها دست از کوچه و خیابان بشویند و به صفحه کوچک تلویزیون چشم بدوزند.
حسینی فر ادامه داد: برنامه کودک در دنیای تصویر و رسانه چنان جایگاه قدرتمندی پیدا کرد که بخش عمدهای از سرگرمی بزرگسالان را نیز تشکیل داد.
وی با بیان اینکه تصاویر جذاب، موسیقیهای جالب و محتوای مفرح و هیجان انگیز دلایل عمده جلب توجه کودکان به رسانههای تصویری است، تصریح کرد: برنامههای کودک را میتوان به سه دسته کارتونها و انیمیشنها، نمایشهای عروسکی و برنامههای اجرایی تقسیم کرد.
انیمیشنها و تاثیر آن بر دنیای کودکان
مدیر اتاق قصه، خانه بازی و ریاضی بیرجند ادامه داد: البته امروز در تلویزیون داخلی برنامههای مجری محور در ساختار مجری یا مجری و عروسک پر رنگ تر شده، هر چند در کنار آن سی دیهای کارتون خارجی نیز در خانوادهها بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.
حسینی فر با بیان اینکه البته بین برنامههای کودک حال و گذشته نیز تفاوت چشمگیری وجود دارد، افزود: برنامههای کودک قدیم بیشتر روی روابط اجتماعی و مهارتهای ارتباطی تاکید داشتند.
وی اظهار کرد: امروز برنامههایی با رویکرد قهرمان محور همراه با تخیل خیلی زیاد و هیجان بالا با ریتم تند داستانی جذابیت زیادی برای کودکان دارند چرا که کودکان تفکر رئال ندارند و خیال پردازی بالایی دارند و با این داستانها ارتباط قوی تری برقرار میکنند.
مدیر اتاق قصه، خانه بازی و ریاضی بیرجند ادامه داد: از طرفی همزاد پنداری با قهرمانهایی هیجان انگیز به خصوص برای کودکان پسر بسیار شیرین است و همه این عوامل سبب میشود که کارتونهای خارجی امروز برای کودکان امروز جاذبه بیشتری داشته باشد و این مساله قدری نگران کننده است.
حسینی فر تصریح کرد: کارتونها و برنامههای مناسب میتوانند تاثیر بسیار خوبی بر مهارتهای ارتباطی کودکان داشته باشند اما با وجود این مزایا نباید از پیامدهای منفی برنامههای نامطلوب غافل ماند.
وی ادامه داد: نفوذ فرهنگ بیگانه در برنامههای خارجی، چاقی مفرط در اثر بی تحرکی، پرخاشگری، ترس و شب اداری با تماشای انیمیشنهای خشن از معایب برنامه های نامطلوب هستند.
کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی بیان کرد: خلاقیت کودکان با شنیدن قصهها تقویت میشود چرا که تصاویر مربوط به قصه را در ذهن خود خلق میکنند اما تماشای برنامههای کودک تصویر آماده را در ذهن کودکان ایجاد میکند لذا تماشای بیش از حد این برنامهها مانع رشد خلاقیت کودکان میشود.
ضرورت تولید انیمیشنهای متناسب با فرهنگ ایرانی - اسلامی
حسینی فر ادامه داد: برای باز داشتن کودکان از تماشای کارتونها و برنامههای نامطلوب باید به دنبال راهکارهای کاربردی باشیم چرا که نه تنها کارتونها و انیمیشنهای نامطلوب بلکه هیچ چیزی را که برای کودکان جذاب باشد نمیتوان و نباید به زور از کودکان بگیریم که در این صورت کودکان برای داشتن آن حریص تر میشوند.
وی با اشاره به اینکه اگر تمایل داریم کودکان کارتونهای نامطلوب را تماشا نکنند باید حتما جایگزین آن را برای کودکان تهیه کنیم، افزود: ساختن انیمیشنهای داخلی متناسب با فرهنگی بومی که تصاویر، رنگها و موسیقیهای جالب داشته باشد از جمله راهکارهای تربیت کودکان متناسب با فرهنگی ایرانی- اسلامی است.
مدیر اتاق قصه، خانه بازی و ریاضی بیرجند بیان کرد: این انیمیشنهای داخلی باید با خیال پردازی کودکان همخوان بوده و طبق نیاز کودک امروز قهرمان محور باشد تا بتوان گام موثری در راستاتی تربیت درست کودک برداشت.
حسینی فر یادآور شد: داستانهای کهن از جمله شاهنامه پتانسیل خوبی برای ساخت این برنامهها دارد که باید به شیوهای جذاب و مورد پسند کودکان ارائه شود.
انتهای پیام