به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، آیتالله عباس کعبی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: اگر آموزش و پرورش بتواند این شاخصهها را بهصورت جامع و کاملا علمیاتی کند و در درون سیستم آموزشی کشور نهادینه کند تردیدی نخواهد بود نسل آینده، نسلی ولایی، انقلابی و در تراز ارزشهای اسلام و انقلاب اسلامی خواهند بود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: رشد سطح عقلانیت، بالا بردن سطح آگاهیهای عمومی، بسترسازی برای پیشبرد دانش تربیت، ارتقا، خلاقیت و نورآوری آن، رشد و توسعه ایمان اجتماعی و توجه به مسئله توحید، معاد و تقویت روحیه پرستش الهی، مهارتافزایی و تقویت مهارتهای زندگی، اجتماعی و فرهنگی، ارتقای سطح اخلاقی جامعه از جمله شاخصههایی است که باید در آموزش و پرورش با برنامهریزی جامع عملیاتی شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه ادامه داد: آموزش و پرورش در یک برنامه متوازن باید نسبت به دانشافزایی و توجه به نیازهای روز جامعه اهتمام جدی داشته باشد.
نباید فقط به مجموعه محفوظات که بلافاصله فراموش میشود توجه کرد
آیتالله کعبی بیان کرد: نباید فقط به مجموعه محفوظات که بلافاصله فراموش میشود توجه کردد بلکه باید برای معیار اندازهگیری و ارزیابی سیستمی تدارک و برنامهریزی و اجرایی شود که محفوظات عمیقتر در دوران دانشآموزی نقش ببندند.
وی افزود: در حال حاضر سطح هیجان و احساسات دانشآموزان بالاتر از سطح عواطف و احساسات است، لذا توجه به فلسفه رفتاری کودکان در سنین مختلف جوانی و نوجوانی و مقاطع تحصیلی دانشآموزی و متوسطه و شناخت رویکردهای متناسب با آن میتواند این سطح از هیجانات را متعارفتر و همسو با رویدادهای عاطفی و احساسی جامعه و محیط پیرامون رشد و نمو داد.
عضو خبرگان رهبری، آسیبشناسی در جامعه را یکی دیگر از مهمترین وظایف دستگاههای تربیتی جامعه به ویژه آموزش و پرورش دانست و گفت: اگر نسبت به هنجارها و معضلات جامعه روش شناختی را در پیش بگیریم و متناسب با آن، راههای مقابله و پاسخگویی را تدارک ببینیم، بدون شک در آیندهای نه چندان دور با نسلی خلاق، متعهد، انقلابی و متناسب با موازین دینی خواهیم داشت.
آموزش و پرورش با همکاری خانوادهها عقلانیت را تعلیم دهد
استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: در این عصری که حضور داریم انبوهی از هجمهها، شبهات و معضلات فرهنگی، اجتماعی، تربیتی گریبانگیر نسل جوان شده است و اگر آموزش و پرورش با همکاری خانوادهها در کنار عقلانیت و شخصیت آگاهیهای محیط پیرامون دانشآموزان را در ساحتهای مختلف تربیتی و تعلیمی ارائه کنند، نسل پیشرو با آسیبهای اندکی مواجه خواهند بود، آسیبهایی که اگر وجود داشته باشند، پاسخی برای آنان خواهد بود.
وی در پایان در خصوص ضرورت توجه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تأکید کرد و گفت: این سند بهعنوان نقشه راه آموزش و پرورش کشور است که دارای پیششرطهای لازم برای اجرایی شدن است و میبایست توسط هیئتی اندیشهورز با توجه به آمایش سرزمینی متناسب با تنوع قومیتی، اقلیمی، فرهنگی و فردی در راستای تحول حرکت کرد.
اکبر پوستچیان
انتهای پیام