به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری دوازدهمین نمایشگاه بینالمللی رسانههای دیجیتال، دوشنبه 19 شهریورماه با حضور اصحاب رسانه در محل سالن نشستهای مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
در ابتدای این جلسه سیدمرتضی موسویان، رئیس دوازدهمین نمایشگاه بینالمللی رسانههای دیجیتال با اشاره به این که نمایشگاه امسال از لحاظ افزایش حجم و تولید محتوا تفاوتهای عمدهای با سال گذشته دارد، گفت: از اهداف اصلی ما در این نمایشگاه این است که دارندگان محتوا را در قالبهای مختلف را با هم مربوط کنیم. در نمایشگاههای بینالمللی، فروش محصول وجود ندارد و محور اصلی ایجاد فضایی برای انعقاد تفاهمنامه و قرارداد بین موسسات و مردم است. البته اگر محصولی ارائه شود، با تخفیف ویژه همراه است.
موسویان افزود: دوازدهمین نمایشگاه بینالمللی رسانههای دیجیتال، نهم تا پانزدهم آبان ماه در ۹ بخش اصلی با حضور ناشران دیجیتال داخلی، تولید کنندگان بازیهای رایانهای، استارتاپها و کشورهای عضو سازمان اکو در مصلای تهران برگزار میشود. امسال برای نخستین بار کمیته کودک و فضای مجازی در نمایشگاه فعالیت میکند که مسئولیت آن توسط وزیر محترم ارتباطات به مهندس سلجوقی سپرده شد، پیشبینی میشود رونماییهای این بخش بیشتر از بخشهای دیگر نمایشگاه باشد، از جمله طرحهای ارائه شده در این بخش، سیمکارتی است که توسط یکی از اپراتورها محدود شده و والدین میتوانند فضایی مدیریتشده برای گفتوگوی فرزندان خود به وجود بیاورند.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال یادآور شد: شعار نمایشگاه امسال، «محتوای دیجیتال، پیشران توسعه دیجیتال» است و پنج پاویون مستقل با عناوین انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، سلامت، شبکه ملی فرهنگ و ایرانساخت به فعالیت ویژه در نمایشگاه میپردازند. همچنین در حاشیه نمایشگاه، کلاسهای آموزشی و کارگاههایی برگزار میشود که علاقهمندان از سراسر کشور میتوانند در آنها، شرکت و گواهینامه معتبر دریافت کنند. همه موسسات آموزشی نیز میتوانند در فضای طبقه دوم شبستان برای خود جایی بگیرند و دورههایی را به صورت کامل با قیمتهای ویژه برگزار کنند. تولیدکنندگان نرمافزارهای تلفن همراه و عرضهکنندگان خدمات مربوط به آن نیز در این نمایشگاه فعالیت دارند.
وی با تاکید بر حضور پررنگ پیامرسانهای داخلی در این نمایشگاه اظهار کرد: به دنبال ایجاد درگاهی بین پیامرسانهای داخلی هستیم که مردم بتوانند همه پیامهای صوتی، تصویری و متنی از پیامرسانهای داخلی خود را در آن دریافت کنند.
رئیس دوازدهمین نمایشگاه بینالمللی رسانههای دیجیتال در ادامه گفت: بخش نهایی جشنواره رایانهای خلیج فارس که امسال شاهد پنجمین سال برگزاری آن هستیم به صورت زنده در این نمایشگاه به مخاطبان ارائه میشود. همچنین کمپین «فرهنگسازی در فضای مجازی» در ایام نمایشگاه فعالیت میکند و ماراتن تولید محتوا در سه روز، با استفاده از گروههای از قبل ثبتنام شده، در فضایی سالم و ایمن برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی به رقابت میپردازند. برای ایجاد قراردادها نیز دبیر نمایشگاه، جایگاه ویژهای را در نظر گرفته است و یک مشاور حقوقی به صورت رایگان در نمایشگاه حاضر است، ما هم به عنوان حَکَم ضامن پیگیری قراردادهای امضاشده خواهیم بود.
در ادامه این نشست یک ساعته، پرویز کرمی، دبیرکل جشنواره ایرانساخت و مسئول کمیته بینالملل نمایشگاه بیان کرد: پاویون ایرانساخت درنمایشگاه رسانههای دیجیتال چهار ماموریت را دنبال میکند: حمایت از کالای ایرانی، خدمات دانش بنیان و خلاق، توجه به زیست بوم و حمایت از منابع فرهنگی، همکاری با سازمان اکو و کشورهای اکو که از نظر جغرافیایی و تمدنی به ما نزدیک هستند. در همین راستا 70 گروه و شرکت بینالمللی به دعوت معاونت علمی و همکاری وزارت ارشاد و سازمان گردشگری میراث فرهنگی در نمایشگاه امسال حضور پیدا میکنند و نشست و کنفرانس و کارگاه ارائه میدهند. تمام شرکتها عضو کریدور صادرات ما خواهند شد البته اگر شاخصها و بلاکهای لازم را دریافت کنند. چین، عمان، افغانستان، هند، عراق و مالزی در حال حاضر بخشی از کریدور اقتصادی ما هستند.
در این نشست همچنین، رحیم سرهنگی، مسئول بخش استارتاپی نمایشگاه با بیان این که فضایی با عنوان کافه کارآفرینی تدارک دیده شده است، گفت: در پی ایجاد فضای تعاملی بین علاقهمندان و سرمایهگذاران و صاحبان استارتآپهای کوچک و بزرگ و کسب و کار نوآورانه در بخش فرهنگ و هنر هستیم. یک بخش از فضای استارتاپی نمایشگاه، متناسب با مخاطب عام و خانوادههاست و بخش دیگر نیز برای دانشجویان است تا در نشستهایی با حضور کارآفرینان برتر حوزه فرهنگ و هنر، شرکت و مهارت کسب کنند. یک بخش اندرونی نیز برای کارهای تخصصی در زمینه مشاوره فعالیت میکند.
گزارش از مجتبی اصغری
انتهای پیام