به گزارش ایکنا از لرستان، رضا زینیوندمقدم، مدیرکل آموزش و پرورش لرستان سهشنبه، 20 شهریور، در نشست مدیران و روسای ادارات آموزش و پرورش شهرستانها و مناطق استان لرستان با محوریت پروژه مهر که در سالن گروههای آموزشی ادارهکل آموزش و پرورش استان برگزار شد، با تسلیت ایام محرم و آغاز ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان و یاران باوفایش، گفت: حادثه کربلا عبرتآموزترین حادثه تاریخ بشریت است.
وی با اشاره به اینکه اساس کار ما در آموزش و پرورش سند تحول بنیادین است و این سند، اهداف عالی تعلیم و تربیت را رقم میزند، ادامه داد: سند تحول بنیادین با دو برنامه؛ تحول در محتوای برنامههای آموزش و پرورش و تحول در نحوه اداره مدیریت در آموزش و پرورش پیش میرود.
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان اظهارکرد: تمام توان ما باید بر روی بحث سند تحول بنیادین باشد و بر این اساس برنامههای آموزش و پرورش را در شش ساحت تدوین کردهاند که مبتنیبر اسناد بالادستی بهویژه سند چشمانداز ۲۰ ساله کشور، سیاستهای کلی نظام و ایجاد تحول بنیادین، سند جامع علمی کشور، دستوراتی که مقام معظم رهبری در این راستا فرمودهاند و مبانی نظری تعلیم و تربیت در کشور است که در قالب ساحتهای تعلیم و تربیت، اعتقادی و عبادی، اخلاقی، زیباشناسی، هنری، علمی و فناوری، اقتصادی، حرفهای، اجتماعی و سیاسی است.
وی تصریح کرد: در محتوای این ساحتها محتوای تعلیم و تربیت برای ما مشخص شده است و راهکارهای آن بهطور مشخص ابلاغ شده و برای هر دوره، تکالیف خاصی مشخص شده است و ۱۳۱ راهکار مناسب با ساحتها ابلاغ شده است.
زینیوندمقدم گفت: راهکارها با توجه به ویژگیهای سنی دانشآموزان تدوین شده و برنامهریزی و عمل و رفتار ما بایستی به سمتی باشد که دانشآموزان در پایان هر دوره تحصیلی به اهداف تعیین شده دست یافته و این اهداف در آموزش و پرورش محقق شود.
وی افزود: برای هر کدام از ساحتها، زیر نظامهایی تعیین شده که از جمله آنها میتوان به تامین و تخصیص منابع، تربیت معلم، تامین نیروی انسانی تامین فضا، تجهیزات و فناوری، پژوهش و ارزشیابی و راهبری مدیریت اشاره کرد که یکیاز انتظارات آن یکپارچهنگری است و علم، دانایی و تربیت را با هم و توامان دیده و سمت و سوی این سند باید به سمت فرهنگسازی و تربیت باشد.
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان گفت: بر این اساس پنج محور شامل تمرکززدایی، مشارکتپذیری، حاکمیت رویکرد فرهنگی و تربیتی، عدالتمحوری و مدرسهمحوری مشخص شده است که همه جهت گیریها، دستیابی به این سند را آسانتر میکند.
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان در ادامه با اشاره به ضرورت مطالعه دقیق سند تحول بنیادین، اضافه کرد: لازم است با توجه به اهمیت این موضوع آنرا در دستور کار خود قرار دهیم و در مراسم و مناسبتهای مختلف در جمع مردم و در سخنرانیها و در گفتوگو با رسانهها، زیر نظامها و ساحتهای سند تحول بنیادین را برای جامعه بیان کنند تا اولیاء دانشآموزان و مردم از کیفیت و چگونگی آن اطلاع و آگاهی داشته باشند تا این تبیین و اطلاعرسانی منجر به حمایت مردم شود.
زینیوندمقدم اظهارکرد: به این منظور روسای آموزش و پرورش میتوانند از ظرفیتهایی مانند استودیو الفبا لرستان که اولین استودیوی دانشآموزی کشور است استفاده کرده و با هماهنگی روابط عمومی برنامههای خود را به مردم بیان کنند.
وی در ادامه به تفاهمنامهای که با سازمان فنی و حرفهای تحت عنوان «آموزش حرفهای کوتاهمدت» (ایران مهارت) منعقد شده اشاره کرد که بر اساس چشمانداز سند بیست ساله کشور و برنامه پنج ساله ششم میبایست سمت و سوی آموزش و پرورش تا سال ۱۴۰۰ به طرف مهارتآموزی برود.
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان با اعلام این خبر که این میزان در حال حاضر در کشور ۴۰ درصد و در استان لرستان ۳۰ درصد تحقق یافته است، گفت: تلاش ما این است برای ۱۸ هزار دانشآموز فنی و حرفهای بتوانیم براساس سند تحول بنیادین در این راستا برنامهریزی کنیم.
زینیوند مقدم با اشاره به اینکه این طرح زمینهساز بستر مناسب برای گرایش دانشآموزان به مدارس فنی و حرفهای است، گفت: امسال این طرح از پایه هفتم آغاز میشود که طی تفاهمنامهای که با سازمان فنی و حرفهای انجام شده است کلیه مدارس هیئتامنایی، مدارس غیرانتفاعی و مدارس شبانهروزی و ۱۰ درصد از مدارس دولتی تحت آموزش رایگان به میزان ۶۰ ساعت قرار خواهند گرفت.
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان با تجزیه و تحلیل آمار دانشآموزان شرکتکننده کنکور 97 در رشتههای تحصیلی، اظهارکرد: ضرورت دارد طبق سند تحول بنیادین زمینه گرایش دانشآموزان به مدارس فنی و حرفهای را در متوسطه اول فراهم کنیم.
وی بیان کرد: براساس آمار موجود میانگین شرکتکنندگان رشته تجربی در استان لرستان از میانگین کشور بیشتر بوده و از رشتههای ریاضی و علوم انسانی کمتر استقبال شده است و در رشته هنر بهخاطر ظرفیتهای خاص استان لرستان ۳ درصد بالاتر از میانگین کشوری آمار داشتهایم که جای تقدیر و تشکر دارد.
انتهای پیام