تنوع زاویه دید در نگارگری عاشورا/ در جستجوی معنای«أین‌الطالبُ بدم‌المقتول بکربلاء» در یک اثر هنری
کد خبر: 3747160
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵
تجلی عاشورا در هنرهای تجسمی/3

تنوع زاویه دید در نگارگری عاشورا/ در جستجوی معنای«أین‌الطالبُ بدم‌المقتول بکربلاء» در یک اثر هنری

گروه هنر ــ خوشبختانه هر یک از وقایع عاشورا از چنان تلاطم باطنی و پویایی ذاتی برخوردار است که هنرمند نگارگر در انتخاب اینکه از چه زوایه‌ای به سوژه خود نگاه کرده و آن را ترسیم نماید دچار وسواس و شک و دودلی نمی‌شود.

مهدی فرخی؛ هنرمند نگارگر در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا گفت: به جرئت می‌توانم بگویم که اغلب آثار نگارگری در حوزه عاشورا و پرداختن به واقعه کربلا که هم پیشکسوتان این عرصه و هم نسل جوان هنرمند در حال انجام آن بوده و هستند بدون هیچ پیش زمینه و ترسیم مختصاتی، در ذهن آنها شکل گرفته و روی بوم پیاده شده است.

وی ادامه داد: من هم بالطبع پیرو همین روند جاری در عرصه نگارگری عاشورا، به شکل دفعی در یک مسیر معنایی که ذهن مرا بدون مقدمه مورد آماج خود قرار می‌دهد، دست به ابزار و ملزومات هنری خود برده و مشغول به کار می‌شوم و این امر درست در شرایطی به فعالیت می‌رسد که هنرمند تنها در فاصله کوتاه زمانی، حتی ممکن است در عرض چند ثانیه به این نتیجه برسد که باید آنچه را که ابتدا به ساکن به ذهن او متبادر شده است را عینیت بخشیده و روی بوم تجسم بخشد.

پدیدآورنده تابلوی نگارگری «کوثر آفرینش» با موضوع حضرت زهرا(س) تصریح کرد: معمولاً در پرداختن به آثار نگارگری عاشورا شخصیتی از حماسه‌آفرینان دشت کربلا محور کار قرار گرفته و ماجرایی حول آن شخصیت که مرکزیت نیز پیدا کرده است روایت می‌شود اما در مورد این واقعه عظیم تاریخی باید به این نکته اشاره کنم که هیچ کدام از شخصیت‌های حماسه‌ساز در روز عاشورا بر دیگری ارجحیت نداشته و هنرمند نگارگر بلادرنگ سعی دارد با هنرنمایی خود، عرض ارادتی به هر یک از شهدای دشت کربلا داشته باشد.

فرخی در ادامه گفت: خوشبختانه هر یک از وقایع عاشورا از چنان تلاطم باطنی و پویایی برخوردار است که هنرمند نگارگر در انتخاب اینکه از چه زوایه‌ای به سوژه خود نگاه کرده و آن را ترسیم نماید دچار وسواس و شک و دودلی نمی‌شود چرا که به هر حال نتیجه کار اثری است که بسیار بکر و کمیاب به تابلویی از حماسه عاشورا ختم خواهد شد.

این هنرمند نگارگر افزود: نگارگری عاشورا از حیث مضمون  نیز با بسیاری از آثار روایت تاریخ دین متفاوت است، مثلاً اگر سوژه پرداخت شما در نگارگری معجزات انبیای الهی باشد این امر نیاز به تأمل فراوانی دارد در حالیکه در مورد واقعه عاشورا با توجه به فراوانی اقوال و مشهور بودن  و فراگیر شدن آنها به سبب  تکرار، هنرمند نگارگر در زمان خلق اثر خود را درون ماجرا و اتفاقی که در حال رخ دادن است فرض می‌کند و چون خود او نیز جزئی از اتفاق است لذا قدرت تجسم و تخیل بیشتری در فرم و استفاده از خطوط برای ترسیم تابلو که مبتنی بر یکی از وقایع عاشوراست خواهد داشت.

فرخی تأکید کرد: با این وجود از آنجا که شخصاً در آثارم از منظر استفاده کاربردی به تابلوهای نگارگری نگاه می‌کنم لذا به دنبال آن هستم که مخاطب در مواجهه با آثاری که با این مضامین آنها را پدید می‌آورم، صرفنظر از اینکه بیننده واقعه مشهوری که در منابع تاریخی آمده است را در برابر خود تجسم نماید به یک معنایی فراتر از واقعه نیز می‌اندیشم و سعی خواهم کرد تا قرابتی مضمونی میان رویداد آن تابلو نگارگری با مفهومی هدفمندتر برقرار کنم.

وی در پایان گفت: قطعاً در مواجهه با واقعه کربلا و ترسیم آن در قالب یک اثر نگارگری که همانطور که گفتم ابتدا به ساکن و عاری از هر نوع تفکر و پیش زمینه‌ای ناخودآگاه به ذهن هنرمند تراوش می‌کند، شخصاً از جایی به بعد که می‌توانم بر جزئیات و عناصر تشکیل‌دهنده تابلوی نگارگری مسلط شوم بدون هیچ تردیدی مفهوم و مضمون فراتری همچون انتظار و ظهور منجی به ذهنم خطور خواهد کرد و در جستجوی معنای این عبارت از دعای ندبه یعنی «أین الطالبُ بدم المقتول بکربلاء» در راستای حقیقت ظهور مهدی موعود(عج) خواهم بود.

انتهای پیام

captcha