به گزارش ایکنا؛ مجموعه فعالیتهای قرآنی در نظام جمهوری اسلامی ایران از اهمیت راهبردی خاصی برخوردار است و «آموزش قرآن» به عنوان یکی از ارکان زیربنایی توسعه فرهنگ قرآن در جامعه به حساب میآید و این مهم براساس سند تحول بنیادین در مدارس سراسر کشور با هدف تقویت انس با قرآن در دانشآموزان و توسعه فرهنگ و سواد قرآنی دنبال میشود.
لذا در همین راستا سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش و رئیس کمیسیون آموزش عمومی قرآن کشور، طی بخشنامهای بر «حفظ جزء سیام قرآن کریم» به عنوان اولویت نخست فعالیتهای دینی و قرآنی تأکید کرده است.
در قسمتی از این بخشنامه آمده است؛
«حفظ آیات کریمه الهی نیز از فعالیتهای اثرگذار قرآنی است که مقام معظم رهبری نسبت به آن به ویژه در سنین کودکی، تأکیدات فراوانی داشتهاند، بدین منظور در اقدامی ارزشمند، با عزم ملی ستاد راهبردی حفظ و تمامی دستگاههای قرآنی کشور، «حفظ جزء سیام قرآن کریم» به عنوان اولویت نخست فعالیتهای دینی و قرآنی وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی جاری اعلام میگردد».
در قسمت دیگر این بخشنامه به مفاد 9 گانه در این راستا تأکید شده است؛
1- جلب مشارکت و استفاده از ظرفیت سایر دستگاهها و نهادها، خاصه مرکز صدا و سیما، ادارهکل اوقاف و امور خیریه، ادارهکل فرهگ و ارشاد اسلامی، ائمه جمعه، کانونهای فرهنگی و هنری مساجد استان
2- تبلیغات و اطلاعرسانی لازم و ایجاد موج قرآنی در سطح مدارس و خانوادهها
3- استفاده از تمامی ظرفیتهای درون سازمانی به ویژه معاونتهای آموزشی
4- طرح موضوع در شورای معاونین ادارهکل آموزش و پرورش و اتخاذ تصمیمات عملیاتی و همافزایی سایر حوزهها با معاونت پرورشی و فرهنگی
5- تشویق و ترغیب فرهنگیان ادارات و مدارس جهت حفظ جزء سیام قرآن کریم
6- جلب مشارکت خانوادهها و هدایت خیرین به سمت وقف قرآنی
7- ترویج محافل استماع تلاوت قرآن کریم در مدارس
8- برنامهریزی و استفاده مناسب از فرصت هفته بزرگداشت قرآن، عترت و نماز(هفته آخر آذرماه)
9- برنامهریزی جهت بازدیدهای مستمر و ارزیابی عملکرد ادارات و مدارس، مستندسازی اقدامات صورت گرفته و ارائه گزارش در پایان هر فصل
انتهای پیام
الان خبر ابلاغ بخشنامه «حفظ جزء سیام قرآن» به عنوان اولویت نخست فعالیتهای دینی آموزش و پرورش توسط سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش و رئیس کمیسیون آموزش عمومی قرآن کشور، را دیدم
این بنده ناقابل کتابی را با عنوان زبان سوره های قرآن تالیف نمودم و در سال های گذشته به چاپ رسید
در این کتاب سوره های قرآن در چند محور خود را به صورت مکالمه ای یا محاوره ای معرفی می نمایند....
اگر علاقمند بودید برای معرفی آن در خدمت هستیم 09122517346
الان خبر ابلاغ بخشنامه «حفظ جزء سیام قرآن» به عنوان اولویت نخست فعالیتهای دینی آموزش و پرورش توسط سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش و رئیس کمیسیون آموزش عمومی قرآن کشور، را دیدم
این بنده ناقابل کتابی را با عنوان زبان سوره های قرآن تالیف نمودم و در سال های گذشته به چاپ رسید در این کتاب سوره های قرآن در چند محور خود را به صورت مکالمه ای یا محاوره ای معرفی می نمایند.... اگر علاقمند بودید برای معرفی آن در خدمت هستیم 09122517346
كتاب زبان سوره هاي قرآن، روشي ساده و روان در مسير قرآن آموزي است، تا به اين وسيله نوجوانان با سوره هاي قرآن بيشتر آشنا شوند و آن را در مسير زندگي خود به زيور عمل بيارايند. در اين كتاب هر سوره با زبان ساده، خود را به خواننده معرفي مي كند، و خوانندگان در هر سوره با عناوين زير به خوبي آشنا مي شوند: 1. اسم سوره 2. علت نامگذاري 3. محتوا و محورهاي مورد بحث 4. فضيلت تلاوت سوره و در مواردي شأن نزول و ويژگي هاي سوره
با تأييد شتابزده اين كار، آموزش قرآن دانش آموزان را فداي نگاه نخبه گرايي كرديد.
چنين طرحي به ده ها دليل فوق برنامه است.
شما اجازه نداشتيد 6 ساعت از ساعات رسمي آموزش قرآن در هفته را بدون مصوبه شوراي عالي آموزش و پرورش در اختيار اهداف غير سازماني بدهيد.
اين طرح چگونه اجازه ورود به كلاس درسي قرآن را يافته در حالي كه كاملا مغاير با مأموريت سند تحول ( راهكار 3-1 ) و سياست هاي ابلاغي ( بند 4-4 ) است؟
چرا شما طرحي را كه معاونت پژوهشي شما از صدور و ابلاغ آن خبر ندارد تأييد مي كني؟!!!
تصرف غير قانوني 6 ساعت از ساعات آموزش قرآن در دوره ابتدايي مورد اعتراض شديد ديگر معاونت هاي شماست.
يا از سادگي شما سوء استفاده شده است.
و يا خود شما تمايل به چنين تخلفي را مثبت مي دانيد.
آقاي وزير !
لطفا از تخلف و متخلف دفاع نكنيد.
متشكرم
و نامه تأييد وزير آموزش و پرورش
و خيانت معاونت پرورشي به دانش آموزان
در تعطيلي آموزش قرآن مدارس
به بهانه شوي حفظ قرآن
جاي تآسف بسيار است.
فدا كردن آموزش همگاني
در پاي هياهوي تبليغاتي حفظ ملي قرآن
با هدف نخبه گزيني
آن هم در چهل سالگي انقلاب اسلامي
بايد تسليت گفت.
ودر مقابل آن ايستاد.
آقاي وزير !
شما بايد بررسي مي كرديد كه اين طرح هاي پوپوليستي چه ضررهاي جبران ناپذيري به آموزش قران كشور مي زند.
از شما توقع برخورد عالمانه و حكيمان داشتيم.
برگزاري طرح ملي نور با 3 ميليون 500 هزار حافظ ( !!! ) و تعطيلي آن ظلم بزرگي بود.
اما تبديل كلاس رسمي قرآني كه كتاب درسي آن حامل آموزش روخواني و روان خواني ( يعني راهكار 3-2 سند تحول و بند 4-4 ساست هاي ابلاغي رهيري بود ) به طرح ( مل ) حفظ قرآن ظلمي به مراتب سهمگين تر و خطرناك تر است.
تاريخ درباره چنين ظلمي قضاوت خواهد كرد.
خداوند خیرشان بدهد
در این اوضاع تهاجم فرهنگی
به جز قرآن چه پناهگاهی هست؟
بسیار طرح خوب و عالی هست.
اما وزير محترمش بخشنامه اي كه بر خلاف سند تحول، زنگ آموزش روخواني و روان خواني را تبديل به حفظ اجباري مي كند را امضا مي كند !!!!
حيرت انگيزتر آن كه
اين الزام ملي را اختياري معرفي مي كند.
و اين طرح بدون مصوبه را اولويت نخست اين وزارت معرفي مي كند.
آقاي وززير ! اقدام انقلابي نبايد بر پايه رعايت اصول و قوانين مصوب باشد؟
سوال :
همان كشورهايي كه نامشان در برنامه برده شد كه چندين ميليون حافظ دارند. چرا در ميادين مسابقات بين المللي چرا نمود ندارند و در اعم اغلب مسابقات بين المللي كشور ايران برنده است؟
پاسخ :
چون آن ها مانند كشور ما مردم را ابزار نخبه گرايي قرار نمي دهند و مسابقات اولويت آن ها نيست.
نتيجه :
طرح ملي حفظ قرآن ماهيت نخبه گرايي و شناسايي نخبه ها را دارد.
و اين كار با ماهيت اهداف آموزش عمومي قرآن در تعارض است.
با تشكر از توجه حضرات مسئولين محترم و دلسوز
به راستی اگر شما مدعی خدمت به قرآن هستید
چرا حفط قرآن؟ ( مکر شماکتاب درسی ندارید؟ )
چرا از زنگ قرآن برای هدف غیر مرتبط با ماموریت وزارت )
چرا اجباری ( بر خلاف ادعا )
چرا بدون آموزش معلمانی که خود حافظ نیستند؟
جرا بدون مصوبه شورای عالی
چرا بر خلاف سند تجول ( راهکار 3_1)
چرا خلاف منویات رهبری ( بند 4_4 سیاست های ابلاعی )
چرا بدون اطلاع سازمان پژوهش و برنامه ریزی
چرا از وقت تدریس کتاب های نسبتا پرحجم قرآن
چرا ...
این شیوه نمی تواند منطق انقلابی داشته باشد.
یقینا نتیچه چنین تصمیمات پر از اشکال و ابهام در آیتده نزدیک گریبان شما را نیز خواهد گرفت.