چرایی پرسش از نماز در گزینش‌های استخدامی
کد خبر: 3769828
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶
حجت‌الاسلام روحانی مطرح کرد:

چرایی پرسش از نماز در گزینش‌های استخدامی

گروه جامعه ــ رئیس‌جمهور کشورمان با ابراز ناراحتی از اینکه در برخی گزینش‌های استخدامی مسائلی مطرح می‌شود که جوانان را به دورویی تشویق می‌کنند، تصریح کرد: در دین اسلام دورویی و نفاق جایگاهی ندارد؛ نماز نوعی وظیفه، ابزار فخر، ستایش و استعانت از خداوند است و نباید آن را به سمت مسائل جزئی کشاند.  

چرایی پرسش از نماز در گزینش‌های استخدامی

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشور، امروز، 14 آذرماه، در بیست و‌هفتمین اجلاس سراسری نماز در سمنان به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: پرستش باطن و حقیقت دین و نیایش صورت زیبای پرستش است.

وی با بیان اینکه نماز یک عبادت صرف یا یکی از فروع دین نیست، بلکه تمام چهره اسلام است، گفت: جوهر دین ایمان به خدا، اعتقاد به حق، عمل به دستورات الهی است، اما پرچم دین نماز است. هر کشوری با پرچم خود شناخته می‌شود. پرچم دین نیز نماز است و بدون آن قابل شناخت نیست.

رئیس‌جمهور نماز را همان اصل عبودیت در کنار توحید دانست و اظهار کرد: عبودیت بدون توحید معنا ندارد و توحید بون عبودیت ما را به سرمنزل مقصود نمی‌رساند. تعبیرات قرآن درباره نماز نشان می‌دهد  که این عبادت صرفاً به اسلام اختصاص ندارد و در همه ادیان مورد توجه قرار گرفته است؛ آنجا که اولین دستور به موسی کلیم(ع) اقامه نماز است و یا آنجا که کودکی به سخن درمی‌آید و حقانیت خود و طهارت مادر را به جهان اعلام می‌کند می فرماید که من امر به نماز شده‌ام.

وی با تأکید بر اینکه نماز مسئله اسلام نیست، بلکه مسئله دین است و حقیقت و واقعیت دین اتصال به خداوند است، گفت: در جایی که حضرت ابراهیم(ع) هاجر و کودکش اسماعیل را در بیابانی بی‌آب و علف رها می‌کند نیز از نماز یاد می‌شود.

نماز؛ فخر انسان

حجت‌الاسلام روحانی با بیان این مطلب که نماز برای آن نیست که سر اسلام، خداوند و دین منت بگذاریم، گفت: نماز افتخار بشریت و انسان است. نماز یعنی آنکه خداوند به انسان اجازه داد و از او دعوت کرده است تا با وی سخن بگوید. به نماز نیاز داریم و این فخر ما محسوب می‌شود که می‌توانیم از خدای رحمان و رحیم یاد کنیم.

وی حیات، سکون و آرامش را در گرو اقامه نماز دانست و گفت: امام صادق(ع) می‌فرمایند که امام علی(ع) هرگاه با مشکل بزرگی مواجه می‌شدند، می‌ایستادند و  دو رکعت نماز می‌خواندند و سپس می‌فرمودند: «وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ.» امام علی(ع) با آن عظمت و مقام که تربیت شده یگانه اشرف مخلوقات عالم بودند، هنگام مواجه با مشکلات دو رکعت نماز می‌خواندند، به طوری که در شرح حال تاریخ شهادت حضرت صدیقه کبری(س) نیز آمده است که وقتی حضرت علی(ع) با جسد بی‌جان حضرت زهرا(س) مواجه شد، دو رکعت نماز خواندند.

اگر اخلاقمان با نمازمان سنخیت ندارد...

رئیس‌جمهور با بیان این مطلب که نماز عبادتی است که از وقت‌شناسی،  مکان‌شناسی، پاکی جسم و جان، تعلیم و تربیت و خدای رحمان و رحیم آغاز می‌شود، تصریح کرد: در کمترین حالت در روز 17 رکعت نماز می‌خوانیم و حداقل 10 بار «بسم الله الرحمن الرحیم» می‌گوییم. در دینی که مسلمانان در طول روز حداقل 10 بار خداوند را با رحمت و رحمانیت می‌شناسند، خشونت، بداخلاقی و تهمت برنمی‌آید. اگر اخلاق ما با نماز ما سنخیت ندارد باید بدانیم که بخشی از راه را اشتباه طی می‌کنیم.

حجت‌الاسلام روحانی با طرح این مطلب که چه کسی می‌تواند یک کشور را در برابر ابرقدرت‌ها حفظ کند، جز نماز و تکیه بر لطف و رحمت خداوند، گفت: در طول شکل‌گیری انقلاب اسلامی، نماز چهره‌های گوناگونی داشت و نشانی از انقلابی و مذهبی بودن محسوب می‌شد. در زمان دانشجویی ما، در دانشگاه تهران تنها دو دختر روسری به سرمی‌کردند، اما بسیاری از بانوان برای اقامه نماز به مسجد دانشگاه می‌رفتند. افراد بسیاری درس خوانده غرب بودند اما احساس می‌کردند که نماز باید ظهور و بروز یابد؛ بنابراین نماز را به صورت جمعی ادا می‌کردند تا نمایشی از دین داشته باشند. حتی در دانشکده فنی دانشگاه تهران نمازخانه‌ای ساختند تا افرادی که برای خواندن نماز عجله دارند بتوانند برای اقامه نماز به نمازخانه بروند.

وی با تأکید بر اینکه شعائر دین باید اعلام شود، از مواردی همچون امر به معروف و نهی از منکر، حج  و نماز یاد کرد و گفت: نماز را می‌توان به صورت فردی نیز خواند، اما اصل آن بیشتر به جنبه جمعی می‌پردازد. آیات و عباراتی همچون «ایاک نعبد و ایاک نستعین» و «السلام علینا و علی عبادالله الصالحین...» .. نشان از آن دارد که ساختمان نماز به صورت دسته‌جمعی ترسیم شده است.

وی سخنی از رهبر معظم انقلاب را نقل‌قول و اظهار کرد: معظم‌له می‌فرمودند که با گروهی از روشنفکران در سفری به سرمی‌بردند و شب هنگام از خواب بیدار شدند و ملاحظه می‌کنند که این افراد برای نماز شب بیدار شده‌اند.

رئیس‌جمهور همچنین به ذکر خاطره‌ای از دوران سربازی و خدمت خود پرداخت و گفت: در پادگانی که خدمت می‌کردم برخی از افراد اهل نماز بودند. پس مقوای کوچکی پیدا می‌کردند و پشت پادگان به صورت انفرادی و پنهانی اقدام به اقامه نماز می‌کردند. شبی پیشنهاد اقامه نماز مغرب و عشا را به صورت جماعت مطرح کردم که از سوی سایر سربازان نیز پذیرفته شد. اگرچه این تصمیم با کارشکنی برخی ملحدین و برپایی آواز روبه‌رو شد، اما آن نماز اقامه و تا چند روز نیز این روند ادامه داشت اما پس از آن مانع از اجرای آن شدند و آنچه برای ما باقی مانده بود احساس غرور و عظمتی بود که از نمایش دین خود به رخ ملحدین کشانده بودیم.

بروز و ظهور دین؛ حجاب و نماز

حجت‌الاسلام روحانی با طرح این پرسش که بروز و ظهور دین در سطح دنیا باید کجا باشد، گفت: شاید افراد زیادی صادق، خیر، خدمتگذار و خادم باشند، اما علامت دین در دو بعد حجاب و نماز نمایان‌گر می‌شود؛ پس باید راه ترویج نماز را بدانیم تا همه بدانند که نماز مایه آرامش و قدرت است.

وی با تأکید بر اینکه افراد مذهبی و غیرمذهبی زیادی در اوایل انقلاب پای کار آمدند، گفت: کسانی پای آرمان‌های انقلاب ماندند و مخلصانه تلاش کردند که اهل نماز و اتکا به خداوند بودند. امثال شهید بابایی را اگر در جبهه ندیده بودم باور نمی‌کردم که فردی نصف حقوق خود را بین فقرا تقسیم کند. همه اسلام و ایمان را می‌شد در چهره مخلصانی دید که در جبهه‌ها بودند و حتی با دشمن خود نیز اخلاق‌مدارانه جنگیدند. امام خمینی(ره) اعتماد به حق و حسن ظن به خداوند داشتند و همین امر باعث می‌شد که قدرتمندانه به ما نوید پیروزی را دهند. تمام این اعتماد به نفس‌ها از متصل شدن به حق نشئت می‌گیرد. امروز نیز که کشورمان تحت فشار اقتصادی قرار گرفته است باید با تکیه بر خداوند راه مقاومت را در پیش بگیریم.

رئیس‌جمهور ضمن تشکر از زحماتی که ستاد اقامه نماز و شخص حجت‌الاسلام‌والمسلمین قرائتی برای ترویج امر نماز در سالیان طولانی متحمل شده‌اند، به بیان این مطلب که سابقه آشنایی وی با ایشان به سال 40 و مدرسه‌ای بازمی‌گردد که امثال شهید بهشتی نیز در آنجا تحصیل می‌کردند، گفت: آیت‌الله بهشتی جزو شخصیت‌هایی است که جای خالی وی تاکنون نیز پر نشده است، چراکه مدیر انسان‌شناسی بود که می‌دانست مدیریت به چه معناست.

نماز را ابزار ارتقای رتبه و درجه نکنیم

وی با بیان اینکه در سایه اتصال به حق و وحدت و یکپارچگی می‌توان به موفقیت رسید، گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری به استعانت از خداوند نیاز داریم. نیاز به آن داریم که ایاک نعبد و ایاک نستعین را تکرار کنیم و مراقب باشیم که به گفته امام خمینی(ره) نفاق خود را برملا نکنیم. نکند طوری رفتار کنیم که نماز ابزار ارتقای رتبه و درجه و پست شود.

چرایی پرسش از نماز در گزینش استخدامی

رئیس جمهور کشورمان با ابراز ناراحتی از اینکه در برخی گزینش‌های استخدامی مسائلی مطرح می‌شود که جوانان را به دورویی تشویق می‌کنند، تصریح کرد: در دین اسلام دورویی و نفاق جایگاهی ندارد. اشکال از ما است که این گونه رفتار کرده‌ایم. نماز نوعی وظیفه، ابزار فخر، ستایش و استعانت از خداوند است و نباید آن را به سمت مسائل جزئی کشاند.  

وی در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه نماز باید از خانواده آغاز شود، گفت: ایمان و تحکیم خانواده ابتدا از خانواده آغاز می‌شود و سپس با مدرسه و به ویژه اهمیت به مقطع ابتدایی ادامه می‌یابد. در شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید داریم که بودجه به سمت مقطع دبستان برود چرا که شاکله افراد در آن محیط شکل می‌گیرد.

اساس نماز با اجبار در تضاد است

وی در تبیین چگونگی تشویق افراد به نماز نیز گفت: اساس دین اسلام انتخاب است و اساس نماز نیت؛ نمی‌توان به زور فردی را به نیت کردن مجبور کرد. اساس هیچ موفقیتی در پی زور و اجبار حاصل نمی‌شود. نماز اگرچه باعث تقرب است اما باید تقوا وجود داشته باشد تا قرب در نماز ایجاد شود. برای معنویت، دنیا، آخرت، قدرت روحی، توان ایستادگی در برابر مشکلات و هجمه‌ها و فشارهای باید به نماز پناه ببریم، چراکه عمود دین ما نماز است.

رئیس‌جمهور در پایان سخنان خود اظهار کرد: امیدوارم خداوند توفیق دهد تا همه ما خادم نماز، مسجد، قرآن و اسلام باشیم که اگر چنین باشد خادم مردم و بندگان خداوند نیز خواهیم بود.

انتهای پیام

captcha