به گزارش
ایکنا، آخرین نشست خبری فیلمهای سینمایی سی و هفتین جشنواره فیلم فجر به فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز: ردخون» اختصاص داشت. این جلسه با حضور محمدحسین مهدویان کارگردان، هادی حجازیفر، جواد عزتی، مهدی زمینپرداز، حسین مهری، محمد عسگری، بهنوش طباطبایی و هستی مهدوی بازیگران، محمود رضوی تهیهکننده، ابراهیم امینی نویسنده، هادی بهروز مدیر فیلمبرداری، سینا قویدل طراح جلوههای بصری و حبیب خزاعیفر آهنگساز، شب گذشته ۲۱ بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
در ابتدای جلسه مهدویان اظهار کرد: پس از ساخت ماجرای نیمروز، یک سری شخصیت جذاب در این فیلم بودند که تصور کردیم این شخصیتها کشش تبدیل شدن به داستان دیگری را دارند. پس از تصمیم به ساخت قصه دیگر از آن، حدود یک سال و نیم روی این موضوع تحقیقاتی انجام شد و نتایج تحقیقات در اختیار نویسندگان قرار گرفت.
مهدویان درباره ساخت قسمتهای بعدی این فیلم گفت: هنوز چنین برنامهای نداریم. نکته دیگر اینکه من در سینما مطابق عقاید خودم فیلم میسازم. فیلمساز وابسته نیستم. بقیه میتوانند تعابیر خودشان را داشته باشند.
مهدویان درباره صحنههای انفجار فیلم گفت: این حجم از انفجار میتوانست برای بچهها حادثهساز باشد کما اینکه حوادث کوچکی هم اتفاق افتاد، اما خدا را شکر که همه زندهایم و مسئله جدی رخ نداد.
رضوی ضمن خسته نباشید به اصحاب رسانه گفت: این کار به لحاظ پروداکشن بسیار سخت بود. سوژه، سوژه خاصی است و کار درباره این موضوع روی لبه تیغ راه رفتن است. بعد از شروع کار همه چیز طبق روال پیش رفت. تا امروز مشکلی پیش نیامده و همکاریهای لازم هم با ما صورت گرفته است.
جواد عزتی درباره حضور در این فیلم گفت: حدود ۷ سال از قصه اول گذشته بود و ما به این فکر میکردیم که در این ۷ سال به قهرمانان داستان چه گذشته و آنها چطور آدمهایی شدهاند. تیم تمام تلاش خود را کرد تا این تغییر را نشان دهد.
هادی حجازیفر، دیگر بازیگر فیلم هم در این جلسه بیان کرد: یکی از سختیهای کار برای دوستانی که در قسمت اول فیلم نیز بازی کرده بودند، این بود که شخصیت آنها جا افتاده بود و طرفدارانی داشتند. نکته مهم این بود که ما بتوانیم شخصیتهایی که از ما خواسته شده بود را بازی کنیم و با توجه به وجود تناقضاتی که در شخصیتهای فیلم در دو قسمت ماجرای نیمروز وجود داشت، کار بازیگر سختتر میشد.
بهنوش طباطبایی نیز در این جلسه در پاسخ به سؤالی در مورد نقشی که در این فیلم بازی کرد، چنین توضیح داد: پیشنهادات مختلف را طی این مدت نپذیرفتم و صبر کردم تا نقشی به من پیشنهاد شود که اولویتش فیزیک و ظاهر نباشد. وقتی رضوی به من پیشنهاد این کار را داد، بسیار خوشحال شدم و علاقهمند بودم دوباره تجربه کار با وی را داشته باشم. وقتی فیلمنامه را خواندم، خیلی بیشتر مشعوف شدم و از نقشی که پیشنهاد شده بود؛ لذت بردم. ضمن اینکه این فیلم را قرار بود مهدویان بسازند. کارگردانی که کارهایشان به دل همه مردم نشسته و برای هر بازیگری افتخار است که با او کار کند. مهدویان فیلمساز سفارشی از طرف مردم است. این نقش البته چالشهای زیادی هم برای من داشت، چون من آوردههایی هم از فیلم سیانور با خود داشتم. جنس زن سازمانی که من در دهه ۵۰ قبل از انقلاب بازی کردم با زن سازمانی که در سال ۶۷ بازی کردم متفاوت است.
امینی، نویسنده فیلم درباره سناریو فیلم اظهار کرد: این فیلمنامه هم مثل کارهای قبلی که با حسین مهدویان انجام دادیم به لحاظ داستانی متکثر و در کنار هم جلو میروند. هر چه به پایان میرسیم، این داستانها به یکدیگر نزدیکتر میشوند. درباره سرنوشت عباس زریباف (یکی از سرکردگان منافقین) هم باید بگویم او در عملیات مرصاد کشته میشود. آن بخش که چگونه و توسط چه کسی کشته میشود را خودمان تخیل کردیم. بخشهایی که تاریخ دربارهاش نظری نداده را با تخیل خود نوشتهایم. افشین را خودمان ساختیم. کمال ما به ازای واقعی دارد. همچنین، این سرنوشتی که در فیلم میبینید، سرنوشت واقعی کمال نیست.
محمود رضوی، تهیهکننده فیلم، در مورد اکران نسخه اصلی فیلم گفت: اگر در مورد خشونت موجود در فیلم بخواهیم صحبت کنیم، باید بگوییم خشونت موجود در عملیات مرصاد جدی است. حملهای که سازمان منافقین به کمک دشمن ترتیب داده بودند، با خشونت بسیاری همراه بوده و دفاع در مقابل آنها هم قطعا با سلام و صلوات نبوده است. به نظرم خشونتی که در فیلم به کار رفته چندان غیرطبیعی نیست.
مهدویان در مورد شباهت بین شخصیت کمال و موسی و در فیلم ماجرای نیمروز و لاتاری گفت: برنامهای برای این شباهت نداشتهام، اما اگر چنین شباهتی ایجاد شده چندان از آن بدم نمیآید.
مهدویان در مورد احتمال جایزه نگرفتن فیلمش در جشنواره امسال و اینکه آیا اگر جایزه نگیرد بازهم در جشنواره حضور خواهد داشت، چنین توضیح داد: مهمترین خواسته ما از جشنواره فیلم فجر بحث اکران فیلمهایمان است. جشنواره فجر یک اکران کوچک برای حدود ۲۰ هزار تماشاگر است و ما با این تماشاگران در ارتباطیم و تعامل داریم و زمینه خوبی برای اکران فیلم فراهم میشود. هر ۴ فیلمی که طی ۴ سال اخیر ساختهام در جمع ۵ فیلم برتر آرای مردمی قرار گرفت. اگر داوران به ما جایزه بدهند خوشحال میشویم، اما اگر جایزه هم ندهند ما به اهدافمان در جشنواره رسیدهایم.
حجازیفر در بخش دیگری از مراسم درباره کار هیئت داوران گفت: فکر میکنم کار هیئت داوران به خاطر فیلمهای مهمی که در جشنواره فیلم فجر راه یافته است؛ بسیار سخت است. امسال از طریق برخی از رسانهها به هیئت داوران فشار میآید. امیدوارم اتفاق خوبی برای گروه ما بیافتد. هر نتیجهای که بیرون بیاید، من به شخصه از هیئت داوران پشتیبانی میکنم.
او درباره حضور نیافتنش در فیلم «قصر شیرین» نیز بیان کرد: از پارسال درگیر فیلم قصر شیرین بودم. بخشی از فیلمنامه برای من نوشته شد. قرار بود ماجرای نیمروز در تیرماه کلید بخورد. به دلایلی به شهریورماه موکول شد. من از رضا میرکریمی عذرخواهی کردم. میدانم او از دستم ناراحت شد. چون فیلم ماجرای نیمروز ۲ بدون شخصیت کمال نمیتوانست ساخته شود. این شخصیت، چون منفی است، نگران بودم که بازخوردها بد باشد. اما هنوز یک بازخورد منفی نسبت به این شخصیت نداشتهام.
مهدویان در مورد حذفیات فیلم و میزان آن نیز چنین توضیح داد: در مرحله مونتاژ برخی سکانسهای فیلم بنا به دلایلی حذف شده است، اما من میزان دقیق آن را خاطرم نیست.
او در مورد عدم نمایش محسن رضایی در عملیات مرصاد و همچنین کوتاهتر شدن فیلم اعلام کرد: خیلی افراد در این عملیات حضور داشتهاند مثل آیتالله هاشمی، شمخانی، محسن رضایی و... اما نکته اینجاست که فیلم ما در مورد عملیات نیست بلکه داستانی دیگر را در دل عملیات پیش بردهایم. ضمن اینکه فیلم به نسبت نسخه هیئت انتخاب چندان هم کوتاه نشده است. نکته دیگری که باید بگویم این است که، دوستان از عقبه کار ما خبر ندارند. سختیهایی داشتهایم که این فیلم را بسازیم.
محمود رضوی در پایان در پاسخ به سؤالی در مورد بازخورد احتمالی سازمان منافقین و تهدید شدن توسط آنها گفت: ما خبری از این اتفاق نداریم اگر کسی خبری دارد به ما هم بگوید.
انتهای پیام