به گزارش ایکنا، الف نوشت: برخی براین عقیدهاند که این میزان از رشد قیمت به علت افزایش نرخ ارز نه تنها کاملا طبیعی است، بلکه قیمتها بیش از این حد بایستی افزایش یابد.
برخی دیگر نیز با بیان این مطلب که افزایش نرخ ارز قاعدتا در قیمت تمام شده خودرو اثرگذار است، ولی معتقدند که برای واقعی کردن قیمتها بایستی طرف هزینهها نیز مورد بررسی جدی قرار گیرد از این رو از واژه"منطقی کردن قیمت" به جای"افزایش قیمت" استفاده میکنند.
بخش قابل توجهی از اختلاف بین این دو دیدگاه به نحوه تاثیر نرخ ارز بر قیمت تمام شده خودرو برمیگردد. از این رو نگاه به میزان داخلی سازی خودروهای داخلی میتواند به روشن شدن موضوع کمک کند.
طبق گزارش اولیه سازمان برنامه بودجه که بر مبنای آمار و مستندات وزارت صنعت، انجمن خودروسازان و قطعه سازان و گزارشهای خودروسازان تهیه شده است، غالب خودروهای پرتیراژ و پرمصرف تولیدی توسط دو خودروساز بالای ۷۰ درصد داخلی سازی شده است. این به معنای آن است که نباید به طور مستقیم قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا بیش از ۳۰درصد دستخوش تغییر شود که البته آن هم بستگی به میزان قطعات در خودرو دارد.
به طور مثال در پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ که پرتیراژترین محصول ایران خودرو است، در حدود ۷۵درصد داخلی سازی شده و برای تولید هر دستگاه از این خودرو به طور میانگین در حدود ۱۸۰۰ دلار نیاز است و یا در پژو ۴۰۵ میزان داخلی سازی، ۹۳درصد میباشد و ارز مورد نیاز برای تولید هر دستگاه، به طور میانگین ۱۵۰۰ دلار است.
نکته قابل تامل دیگری که میتوان به آن اشاره کرد، این است که سهم داخلی سازی غالب خودروهای بالای ۴۵میلیون تومان به طور میانگین کمتر از ۳۰درصد است. یعنی بیشتر قطعات مورد نیاز این محصولات از خارج به کشور وارد میشود. در پژو ۲۰۰۸ سهم داخلی سازی نیز در حدود ۲۰درصد است. و یا در خودرو هایما و سوزوکی به طور میانگین سهم داخلی سازی در حدود ۲۵درصد است.
این آمارها نشان میدهد که موضوع تاثیر افزایش نرخ ارز بر قیمت تمام شده خودرو آن طوری نیست که خودروسازان عنوان میکنند و لذا برای پی بردن به واقعیتهای پنهان در خودروسازی، هزینه های این دو شرکت و نحوه محاسبه قیمت خودروها بایستی به طور اساسی مورد ارزیابی قرار گیرد.
سید مرتضی مصطفوی