حجتالاسلام حامد بوستانچی، مدرس حوزه ودانشگاه در گفتوگو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: مسئله مهدویت از قرآن آغاز شده است قبل از آنکه پیامبر اکرم(ص) مطرح نماید.
بوستانچی اضافه کرد: آیه شریفه «وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ؛ و به تحقیق در زبور، بعد از ذکر چنین نوشتیم که زمین را بندگان شایسته من به میراث میبرند»(انبیا/ آیه 105) اشاره به امر مهدویت دارد.
وی افزود: آیه «وَ الَّذی أَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدىٰ وَدینِ الحَقِّ لِیُظهِرَهُ عَلَى الدّینِ کُلِّهِ وَلَو کَرِهَ المُشرِکونَ؛ او کسی است که رسولش را با هدایت و آیین حق فرستاد، تا آن را بر همه آیینها غالب گرداند، هر چند مشرکان کراهت داشته باشند»(توبه/ آیه 33) نیز به این مهم اشاره دارد که هیچ دینی نماند جز دین اسلام و این امر در عصر مهدویت محقق خواهد شد.
این مدرس دانشگاه ابراز کرد: طبق آیه «ُنرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّه وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ؛ اراده ما بر این قرار گرفته که بر مستضعفین زمین منت بگذاریم و آنان را پیشوایان و وارثان(روی زمین)قرار دهیم»(قصص/ آیه 5) قیام حضرت مهدی(عج) جهانی است.
بوستانچی با اشاره به اینکه حضرت مهدی(عج) باید به عالم معرفی شود، گفت: آیه فوق، بشارت به یک سنت الهی در همه قرون و اعصار دارد، به آن معنا که هر جا مستضعفان تحت سلطه زورمندان قرار گیرند، اراده خداوند بر این قرار است که آنها زماعین طعم شیرین پیروزی حق بر باطل را خواهند چشید و سرانجام حکومت و رهبری زمین به آنها اعطا میشود.
وی ابراز کرد: از جمله مسائلی که همواره شیعیان و پیروان اهل بیت(ع) در دوران غیبت کبری خواهان فهم آن هستند، شناخت وظایفی است که در این دوران به عهده آنان گذاشته شده است که در این بین به 5 وظیفه اصلی یک منتظر اشاره میشود.
وظایف اصلی یک منتظر چیست
این مدرس حوزه بیان کرد: یکی از وظایف منتظر واقعی زمان غیبت «انجام واجبات و ترک محرمات» است که طبق حدیثی از امام زمان(عج) که میفرمایند «کسانی که گناه میکنند ظهور ما را به تأخیر میاندازند» و یا «شیعیان توسط گناه از ما دور میشوند» انجام گناه زمان غیبت را طولانی میکند.
بوستانچی با بیان اینکه «دعا کردن برای امام عصر(عج)»از دیگر وظایف یک منتظر واقعی است، گفت: خواه، ناخواه دعا نتیجهای دوسویه دارد لذا دعا برای سلامتی امام زمان(عج) نتیجه و بازخورد آن سلامتی برای خود ماست.
وی با اشاره به اینکه «پذیرش امام زمان(عج) به عنوان واسطه خیر» از دیگر وظایف یک منتظر واقعی است، ادامه داد: آنکه امام عصر(عج) را به عنوان سرپرست و ولی نعمت خود بداند خواه یا ناخواه تفکرات او به سمت و سوی امام پیش خواهد رفت.
این کارشناس سطح عالی مهدویت ابراز کرد: امام سجاد(ع) در این خصوص میفرمایند «کسی که اعتقاد به امامت داشته باشد و منتظر واقعی باشد از اهل ودوستان ما(همچون مالک و سلمان و ...) نیز بالاتر است.
بوستانچی گفت: یک منتظر واقعی در زمینه سازی ظهور در دو بعد فردی و اجتماعی میتواند فعال باشد، در بعد اجتماعی فرد با تبلیغ و معرفی درست و هم جانبه از امام(عج) و جایگاه والای ایشان نسبت به شبهات این حوزه پاسخگو باشد و بتواند با رفتار و گفتار خود گوشهای از جلوه ناب امام خود را به نمایش بگذارد.
وی عنوان کرد: از مهمترین وظایف یک منتظر واقعی، علاوه بر کسب معرفت در حوزه معاد و انبیا و اولیا خدا، سعی در شناساندن معاد و معرفی جایگاه والای انبیا و اولیا خداوند به آحاد مردم است که این مهم نیز میتواند با «پژوهش محوری» در بعد لسانی و قلمی تحقق یابد.
قیام مهدی(عج) باید به عالم معرفی شود
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه قیام امام زمان(عج) جهانی است و باید به عالم معرفی شود، ابراز کرد: در این راستا پژوهشگران باید با استخراج مسائل مرتبط با مهدویت، قیام و شخصیت والای امام زمان(عج) از آیات قرآن و آموزههای دینی و روایی و با ترجمه به زبانهای مختلف، امام زمان(عج) را به دنیا معرفی کنند.
بوستانچی اشارهای به جامعه پس از ظهور داشت و گفت: دنیای پس از ظهور در همه ابعاد، دنیای در اوج و ستودنی است به گونهای که در جامعه پس از ظهور وضعیت اقتصادی جهان به نحوی میشود که مردم به دلیل برخورداری از ثروت و دارایی، بی نیاز شده و از دستور امیران و پادشاهان خود مبنی بر برداشت از خزانههای شاهی صرف نظر میکنند.
وی اضافه کرد: پس از ظهور امام عصر(عج)، ایشان پس از دست کشیدن بر سر مردم، آنها را به بلوغ عقلی و به تبع بهترین اعتقادات سوق و هدایت میکند که آن نیز خود باعث میشود خواه یا ناخواه به دین اسلام به عنوان برترین دین خدا گرایش یابند.
این مدرس حوزه ادامه داد: در بازه زمانی ظهور تا قیام، امام زمان(عج) با پیروان ادیان مختلف با ادله و دلایل محکم و قوی هر مکتب، به شور نشسته و آنها را متقاعد به پذیرش دین اسلام میکند به گونهای که با پیروان دین یهود توسط تابوت عهد سخن به میان میآورد و درصورت عدم نتیجه با مخالفان سرسخت خود وارد جنگ میشود.
بوستانچی با بیان اینکه 90 درصد روایات در خصوص حکومت مهدوی دروغ است، عنوان کرد: مسلمانان برآن عقیده دارند که برهان حضرت مهدی(عج) برای قوم يهود، آوردن تابوت عهد(صندوقچه حاوی لوح سنگی تورات) و حجّت او بر مسیحیان، خود شخصِ عیسی(ع) است که به یاری آن حضرت، کمر خواهد بست.
چه کسانی پس از ظهور حضرت(عج) رجعت میکنند
وی اشارهای به اتفاقات پس از ظهور داشت و گفت: در بسیاری از روایات آمده است است که تعدادی از پیامبران و امامان پس از ظهور حضرت مهدی(عج)، رجعت کرده و حکمرانی میکنند، اعتقاد به رجعت یک امر روشن و غیر قابل انکاراست که در روایات بسیار موثقی بدان اشاره شده است.
بوستانچی عنوان کرد: به دلیل وجود برخی ابهاماتی که در کیفیت رجعت و حکومت امامان پس از ظهور موعود وجود دارد نمیتوان به طوریقین درباره حوادث و پیش آمدهای آن اظهار نظر نمود، اما آنچه به طور قطع به یقین در روایات موثق ذکر شده رجعت و حکومت امام علی(ع)، امام حسین(ع) و پیامبر اکرم(ص) است.
این کارشناس مهدویت عنوان کرد: اما روایات دیگری نیز مبنی بر رجعت و بازگشت مومنان محض پس از ظهور حضرت به دنیا و حکومت مجدد آنها دارد که بی شک انبیا و ائمه اطهار همان مومنان محض هستند.
وی اشارهای به عرفانهای نو ظهور در کشور داشت و گفت: متأسفانه دشمن با تمام سرمایه و توان خود جهت دوری جوانان از دین و اعتقادات خود و جذب آنان به مکتبهای درون تهی با توسل به روشهایی جذاب وارد میدان شده است.
انجام اعمال عبادی بدون پایبندی به اصول؛ از اهداف عرفانهای نوظهور
بوستانچی گفت: مهمترین شاخصههای عرفانهای نوظهور، پرداخت و بیان راحت و بیپرده به مسائل جنسی به عنوان یکی از ابزارهای جذاب در میان جوانان است، این مکاتب در گام دوم، انجام اعمال عبادی را بدون پایبندی بر اصول و قوانین عنوان میکنند به گونهای که اقامه نماز صبح را ذکر سه بار واژه الصلاه آن هم نشسته، خوابیده یا به هر حالت ممکن، بیان میدارند.
این مدرس حوزه با بیان اینکه متأسفانه جذابیتهای حکومت مهدوی به صورت تمام و کمال بیان نشده است، عنوان کرد: موضوع مهدویت نیز دارای نقاط جذابی همچون امید پروری، برپایی عدالت، نشانههای ظهور و ... است که برای بسیاری از مردم میتواند جذاب و قابل تأمل باشد.
وی ادامه داد: با تغییر گرایش جوانان امروز به شبکههای اجتماعی غرب و فضای مجازی، بیان و معرفی نقاط جذاب حکومت مهدوی و پاسخ به شبهات مهدویت را اندکی سخت نموده است در این میان باید جذابیتهای مهدوی به صورت لسانی توسط کارشناسان مجرب و باسواد این حوزه بیان شود یا به صورت پژوهشهای انجام گرفته در سلسله مراتبی به گوش آحاد مردم برسد.
بوستانچی با اشاره به اینکه برای بیان مسائل مرتبط با مهدویت در میان مردم و به طور ویژه جوانان باید تشنگی ایجاد شود، ابراز کرد: متأسفانه به دلیل عملکرد سو مدیران و دولت مردان، دیدگاه مردم نسبت به همه از جمله مبلغین و روحانیون نیز تغییر کرده است و این خود در جذب مردم برای برگزاری دورههای مختلف مهدویت توسط کارشناسان دین کاهش یافته است.
این مدرس دانشگاه یکی دیگر از عوامل عدم استقبال مردم از برگزاری دورهها و کارگاههای مختلف دینی و مذهبی را عدم تبلیغ درست و خوب در این حوزه توسط رسانههای مختلف عنوان کرد.
انتهای پیام