برگزاری همايش گسترش زبان و ادب فارسی ثمره زحمت ثروتيان است
کد خبر: 1066272
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۵
به مناسبت سومين روز درگذشت ثروتيان/ مهدی محقق

برگزاری همايش گسترش زبان و ادب فارسی ثمره زحمت ثروتيان است

رئيس انجمن ترويج زبان و ادب فارسی با اشاره به شخصيت علمی و فرهنگی بهروز ثروتيان، مهمترين اقدام اين استاد ادبيات را برگزاری همايش بين‌المللی گسترش زبان و ادب فارسی عنوان كرد.


گروه ادب: رئيس انجمن ترويج زبان و ادب فارسی با اشاره به شخصيت علمی و فرهنگی بهروز ثروتيان، مهمترين اقدام اين استاد ادبيات را برگزاری همايش بين‌المللی گسترش زبان و ادب فارسی عنوان كرد.







مهدی محقق، رئيس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی

مهدی محقق، رئيس سابق انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، درباره بهروز ثروتيان و اينكه وی از دانشجويان و اساتيد برجسته و صاحب‌نام در عرصه ادب كلاسيك به شمار می‌رفت، ادامه داد: از فعاليت‌های برجسته ثروتيان در عرصه ادب فارسی بايد به رساله دكتری وی با موضوع تصحيح «جاودان خرد»، اثر ارزشمند ابوعلی مسكويه اشاره كرد. وی در سال 1353 اين اثر را تصحيح و علاوه بر اين مقاله‌ای از آركون، استاد صاحب‌نام دانشگاه سوربن فرانسه نيز در اين رساله ارائه كرد.


وی با بيان اينكه نوآوری بايد يكی از ويژگی‌های بارز هر پژوهشگر باشد، يادآور شد: اين ويژگی در ثروتيان به خوبی قابل مشاهده بود. وی از همان دوران دانشجويی روحيه پژوهشگری داشت. به عنوان نمونه درج مقاله‌ای از آركون در رساله دكتری خود با ترجمه رضا داوری‌اردكانی از جمله فعاليت‌های اوست كه با ابتكار و روحيه پژوهشی انجام شد و در نهايت در سال 1355 در قالب كتاب روانه بازار شد.


بنيانگذار دايرة‌المعارف تشيع با بيان اينكه فوت ثروتيان ضايعه جبران‌نشدنی برای جامعه علمی و ادبی كشور است، ادامه داد: از نظر من مهمترين ويژگی ثروتيان، دلسوزی وی برای دانشجويانش بود؛ به طوری كه خود را وقف شاگردانش می‌كرد و با تمام نيرو سر كلاس‌های درس می‌رفت و به پرسش‌های دانشجويان پاسخ می‌گفت.


به گفته محقق، دلسوز بودن برای يك معلم مهمترين ويژگی است كه در ثروتيان اين صفت كاملاً واضح بود. برگزاری همايش بين‌المللی گسترش زبان و ادب فارسی مهمترين اقدام ثروتيان بود كه سال‌ها است در استان‌های مختلف كشور با حضور اساتيد و پژوهشگران برگزار می‌شود.

captcha