رشادت‌های مردم ايلام در دوران دفاع مقدس اطلاع‌رسانی شود
کد خبر: 1117046
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۳
سرهنگ قاسمی

رشادت‌های مردم ايلام در دوران دفاع مقدس اطلاع‌رسانی شود

طبق مستندات موجود، جنگ در ايلام آغاز و در ايلام ختم شد؛ اما در اطلاع‌رسانی مستندات دفاع مقدس ايلام تاكنون كوتاهی شده كه لازم است جهت مستندسازی و اطلاع‌رسانی رشادت‌های مردم قهرمان ايلام در دوران دفاع مقدس برنامه‌ريزی و تلاش لازم صورت پذيرد.


گروه اجتماعی: طبق مستندات موجود، جنگ در ايلام آغاز و در ايلام ختم شد؛ اما در اطلاع‌رسانی مستندات دفاع مقدس ايلام تاكنون كوتاهی شده كه لازم است جهت مستندسازی و اطلاع‌رسانی رشادت‌های مردم قهرمان ايلام در دوران دفاع مقدس برنامه‌ريزی و تلاش لازم صورت پذيرد.


سرهنگ محمدتقی قاسمی، فرمانده سابق سپاه اميرالمؤمنين(ع) استان ايلام در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه ايلام، گفت: در دوران 8 سال دفاع مقدس بيش از 50 عمليات پارتيزانی و چريكی و ايذايی كوچك، متوسط و بزرگ در استان ايلام به وقوع پيوسته است.


سرهنگ قاسمی اظهار كرد: جهت مستندسازی و اطلاع‌رسانی رشادت‌های مردم قهرمان ايلام بايد برنامه‌ريزی و تلاش‌های لازم توسط مسئولان امر صورت پذيرد؛ در اطلا‌ع‌رسانی مستندات دفاع مقدس ايلام تاكنون كوتاهی شده و به طور مثال كمتر كسی می‌داند كه جنگ در ايلام آغاز شد و در ايلام پايان يافت.


اين فرمانده نظامی در ذكر دلايل اين مطلب، بيان كرد: استان ايلام از چند ماه قبل از آغاز رسمی جنگ، مورد حملات هوايی و زمينی دشمن قرار گرفت. تجاوز هوايی به منطقه مهران و همچنين سايت نخچير ايلام در سال 58، انفجار چاه‌ها و لوله‌های نفت دهلران در سال‌های 58 و 59، حمله به هلاله در منطقه ميمك در ارديبهشت 59، حمله به ارتفاعات استراتژيك ميمك در 16 شهريور 59 و نهايتا سقوط ميمك در 20 شهريورماه، شهادت شهيد روح‌اله شنبه‌ای در 20 شهريورماه 59 در پاسگاه بهرام‌آباد مهران به عنوان اولين فرمانده عمليات سپاه ايلام، درگيری‌های ارتفاعات كله‌قندی در خردادماه 59، گلوله باران پاسگاه رضاآباد مهران در 3 ماه قبل از آغاز رسمی جنگ، نشانگر اين است كه استان ايلام، اولين نقطه از خاك ميهن اسلامی مان بود كه مورد تجاوز هوايی و زمينی دشمن قرار گرفت.


سرهنگ قاسمی اضافه كرد: اولين عمليات آفندی جمهوری اسلامی ايران، 2 مهرماه 1359 در تنگ بينا، پاسگاه سنگی و منطقه عمومی ميمك به فرماندهی سردار دلاور، مظلوم و گمنام اكبر فرجيان زاده صورت گرفت.


فرمانده سابق سپاه استان ايلام در ادامه افزود: پذيرش قطعنامه در تيرماه 67 به تصويب رسيد، اما در ايلام، جنگ تا مردادماه ادامه داشت.


وی با اشاره به مظلوميت جبهه‌های استان ايلام در زمان دفاع مقدس گفت: استان ايلام با دارا بودن 430 كيلومتر مرز مشترك با عراق، نسبت به ساير استانهای كشور بيشترين مرز مشترك را با كشور عراق دارد با و وجود انجام بيش از 50 عمليات بزرگ، متوسط و كوچك در زمان دفاع مقدس، امروز حتی در بازديدها و اردوهای راهيان نور نيز مظلوم است و نياز به حمايت مسولان رده بالای كشور جهت احيای يادمان‌های دفاع مقدس در استان دارد.

captcha