29 دی ماه؛ پیش‌آگهی ثبت‌نام حج تمتع/ 2 بهمن‌ماه؛ اعلام اولویت‌های عمره
کد خبر: 1350354
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۹
اوحدی خبر داد:

29 دی ماه؛ پیش‌آگهی ثبت‌نام حج تمتع/ 2 بهمن‌ماه؛ اعلام اولویت‌های عمره

گروه اجتماعی: رئیس سازمان حج و زیارت طی نشست خبری اعلام کرد: از 29 دی ماه پیش‌آگهی ثبت‌نام حج تمتع و از دوم بهمن ماه اولویت‌های عمره مفرده اعلام می‌شود.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت، امروز شنبه 14 دی ماه طی نشستی با اصحاب رسانه به تشریح اقدامات صورت گرفته در مراسم اربعین سال جاری و زمان اعلام اولویت‌های عمره و حج تمتع پرداخت.



490 هزار ایرانی در مراسم اربعین حضور داشتند



وی با اشاره به اعلام ارقام مختلف در خصوص تعداد زائران اربعین، گفت: 175 هزار زائر از مرز مهران، 150 هزار زائر از مرز شلمچه، 100 هزار زائراز مرز چزابه و 65 هزار زائر از مرز هوایی وارد عراق شدند پس بر همین اساس حدوداً 488 تا 490 هزار زائر ایرانی در مراسم اربعین حضور داشتند.



اوحدی با اشاره به اینکه سال گذشته 230 هزار زائر در مراسم اربعین حضور داشتند پیش‌بینی کرد سال آینده تعداد زائران افزایش جدی داشته باشد.



وی به مشکلات موجود در مرزهای خروجی کشور نیز اشاره و عنوان کرد: در مرز مهران 18 گیت گذرنامه، در مرز شلمچه 10 گیت و در مرز چزابه فقط چهار گیت وجود دارد که این عدد برای تعداد زیاد زائران بسیار کم است. از سوی دیگر در مرز چزابه حتی با کمبود آب مواجه بودیم که با کمک نیروهای مردمی روزانه 40 تا 50 هزار بطری آب بین زائران توزیع می‌شد.



رئیس سازمان حج و زیارت از اختصاص سه حسینیه و 15 مدرسه با همکاری دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عراق برای زائران آزاد مراسم اربعین نیز خبر داد و گفت: اربعین سال جاری اولین سالی بود که سازمان حج و زیارت در خصوص ساماندی زائران اربعین ورود پیدا کرد و ستاد ساماندهی تشکیل داد اما واقعیت این است که امکانات زیربنایی عراق امکان پذیرایی از 500 هزار زائر را نداشت مگر به کمک حسینیه‌ها، پارکینگ‌ها و موکب‌های مردمی و سازمان حج و زیارت نیز نمی‌‌توانست در امور مسکن و تدارکات کاری انجام دهد(به دلیل نبود زیرساخت‌ها).



90 درصد زائران اربعین بیمه شدند



وی ادامه داد: بر همین اساس سازمان فقط در اموری که از سوی کشور عراق قابل تأمین نبود از جمله خدمات بهداشتی و بیمه زائران ورود پیدا کرد و 85 تا 90 درصد زائران اعزامی به مراسم اربعین را بیمه کرده و حتی به شرکت‌های بیمه نیز اعلام کرد، هزینه بیمه 10 درصد باقی مانده زائرانی که بیمه نشده‌اند را پرداخت می‌کند. چرا که به دلیل معطلی چند روزه زائران در مرزها نیروی انتظامی مجبور شد مرزها را باز و 30 تا 40 هزار نفر را بدون ساماندهی وارد کشور عراق کند.



دو زائر شهید و 17 زائر مجروح طی مراسم اربعین



اوحدی با اشاره به اینکه سال گذشته چهار نفر در مرزها به دلیل ازدحام فوت کردند در حالی که امسال چنین مشکلی به وجود نیامد، گفت: فقط دو حادثه در مراسم اربعین رخ داد که در یکی از آنها دو زائر که علی‌رغم توصیه اکید ما از کاروان‌ها خارج و به سامرا رفته بودند شهید و 15 نفر زخمی شدند و در حادثه‌ای دیگر نیز بین مرز مهران و کوت پنج زائر (که دو نفر آنها ایرانی بود) روی مین رفتند که یکی از آنها به صورت سرپایی مداوا شد اما زائر دوم پای خود را از دست داد. البته تمامی این زائران بیمه بوده و در حال پیگیری پرداخت دیه و هزینه درمان آنها هستیم.



اعزام زائران در اربعین آسیب‌شناسی می‌شود



وی از برگزاری سه جلسه با دستگاه‌های همکار برای آسیب‌شناسی اعزام زائران در اربعین خبر داد و گفت: ستاد دائمی اربعین با حضور 11 نفر اعضای دائمی و همکاری بسیج و راهیان نور در سازمان حج و زیارت تشکیل شده است و تلاش داریم از سال آینده ساماندهی زائران اربعین را از شهرهای زائران آغاز کرده و زمان‌بندی در اختیار آنها قرار دهیم تا ازدحام در مرزها از بین برود.



مردم بدون سرپناه و زیرباران؛ منتظر دریافت ویزای اضطراری  



رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه به تشریح مشکلات زائران عتبات عالیات پرداخت و گفت: نبود امکانات اقامت در نقاط صفر مرزی، نبود سرویس بهداشتی مناسب و مسئله سلامت زائران از جمله مشکلات زائران عتبات عالیات است، البته دولت عراق در آستانه اربعین از صدور ویزای اضطراری برای زائران خبر داده بود که موجب شد مردم بدون ویزا به سوی مرزها حرکت کنند و حتی تا سه روز پشت مرز منتظر دریافت ویزای اضطراری شدند در حالی که هیچ سرپناهی نداشته و با بارش باران نیز مواجه شدند.



شرکت امید زائر ثبت می‌شود



وی از ثبت شرکت امید زائر در سازمان حج و زیارت خبر داد و گفت: یکی از وظایف این شرکت توسعه زیرساخت‌های خدماتی در داخل و خارج مرزهای کشور برای زائران است.



اوحدی همچنین با اشاره به نبود اماکن مناسب بین‌راهی برای زائران عتبات عالیات، از ساخت سه زائر‌سرا به صورت حسینیه در مسیر مرز چزابه تا یک سال آینده و ساخت یک هتل در مسیر مرز شلمچه تا یک سال و نیم آینده خبر داد.



هر هفته 28 هزار زائر عازم عمره مفرده می‌شوند



وی در ادامه به تشریح اقدامات صورت گرفته و برنامه‌های عمره و حج تمتع پرداخت و گفت: برای اولین بار زائران ایرانی طی ماه صفر توانستند به مدینه مشرف شوند و تاکنون 50 هزار زائر عازم عمره مفرده شده‌اند و از این به بعد به صورت هفتگی 28 هزار زائر به عمره مشرف می‌شوند و از 125 پرواز صورت گرفته به عربستان معدل تأخیر پروازی ما 16 دقیقه بوده است.



رئیس سازمان حج و زیارت از انتقال پروازهای فرودگاه تبریز به فرودگاه ارومیه به دلیل مشکلات آب‌وهوایی خبر داد و گفت: تا یک ماه آینده تمامی پروازهای زائران تبریزی از فرودگاه ارومیه انجام می‌شود.



اولویت‌های عمره مفرده دوم بهمن ماه اعلام می‌شود



وی ادامه داد: پنجم تیر ماه آخرین پرواز عمره مفرده انجام و اعزام 400 هزار زائر مرحله اول عمره به اتمام می‌رسد و از هشت فروردین ماه مرحله دوم عمره آغاز و اولویت‌های عمره مفرده مرحله دوم نیز دوم بهمن ماه از طریق جراید فراخوان می‌شود.



اوحدی در آخرین بخش صحبت‌های خود در خصوص عمره اعلام کرد: در حال حاضر 12 روز ذخیره ویزا داریم در حالی که در سال‌های گذشته ویزاها را حتی در روز پرواز دریافت می‌کردیم و این نشانگر همکاری خوب کنسولگری عربستان در مشهد و تهران در خصوص صدور ویزا است.



29 دی ماه؛ پیش‌آگهی ثبت‌نام حج تمتع



وی در خصوص حج تمتع نیز اعلام کرد: 100 درصد مسکن حج تمتع سال آینده در حج تمتع سال جاری اجاره شده و با ورود به هنگام به بازار مسکن عربستان توانستیم 18 میلیون دلار در هزینه‌های حج و عمره صرفه‌جویی کنیم. و روز 29 دی ماه (17 ربیع‌الاول) نیز پیش‌آگهی ثبت‌نام حج تمتع اعلام خواهد شد و ثبت‌نام در کاروان‌ها نیز از 19 و 20 بهمن ماه یعنی دو ماه تا دو ماه و نیم زودتر از سال گذشته آغاز می‌شود.



اوحدی تصریح کرد: برنامه‌ریزی شده تا قبل از پایان سال کاروان‌های حج تمتع بسته شده زمینه آموزش کارگزاران و زائران فراهم شود.



وی اعلام کرد: نیمه دوم شهریور ماه زمان اعزام زائران حج تمتع خواهد بود و از دارندگان فیش‌های تا اولویت 20 دی ماه 84 برای ثبت‌نام دعوت به عمل خواهد آمد.



اوحدی همچنین گفت: در اعلام اولویت‌های عمره سال جاری از روش پلکانی استفاده و شاهد از بین رفتن صف‌های طولانی و ازدحام مردم برای ثبت‌نام بودیم و همین تجربه را نیز در حج تمتع انجام خواهیم داد.



وی در خصوص قیمت‌های عمره و حج نیز گفت: با توجه به تخفیف‌های خوبی که در حوزه مسکن گرفته‌ایم این تخفیف‌ها در قیمت عمره و حج تأثیر خواهد داشت و البته در حج تمتع 15 تا 20 درصد تعدیل نیرو خواهیم داشت که هم موجب کاهش قیمت تمام شده حج برای زائران می‌شود و هم به تعداد کاهش کارگزار حج، زائر به حج اعزام می‌شود البته امیدواریم برای ایام دهه فجر قیمت نهایی را اعلام کنیم.



سهمیه حج تمتع همچنان 64 هزار نفر



اوحدی در خصوص سهمیه حج تمتع ایران نیز گفت: عربستان اعلام کرده تا  دو سال آینده سهمیه ما همچنان 64 هزار نفر خواهد بود که بعد از تکمیل پروژه توسعه مسجد‌الحرام با افزایش ظرفیت تا دو الی سه برابر مواجه خواهیم بود.



وی در پایان از سفر خود و نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به عراق خبر داد و گفت: 24 دی ماه برای پیگیری موضوع هزینه‌های عتبات عالیات و یکسان‌سازی این هزینه‌ها با هزینه‌های دریافتی از زائران عراقی که وارد ایران می‌شوند و پیگیری موضوع سرمایه‌گذاری در عراق به این کشور سفر خواهیم کرد، همچنین 25 ربیع‌الاول نیز با وزیر حج عربستان در خصوص نهایی کردن  قراردادهای حج تمتع دیدار خواهم کرد.



کاهش قسمت فیش عمره تا یک میلیون و 500 هزار تومان



اوحدی در پاسخ به سؤالی در خصوص خرید و فروش فیش عمره، با اشاره به آزاد شدن خرید و فروش فیش، گفت: از زمان اعلام تا امروز هزارو 300 فیش خرید و فروش شده که در مقابل 400 هزار فیشی که مورد استفاده زائران قرار گرفته عدد بسیار کمی است از سوی دیگر به دلیل آزاد شدن خرید و فروش قیمت فیش عمره از دو میلیون و 800 هزار تومان به یک میلیون و 800 هزار تومان رسیده است و ما امیدواریم با اعلام اولویت‌های جدید و افزایش ظرفیت قیمت فیش عمره به یک میلیون و 500 هزار تومان نیز برسد.

captcha