قرآن؛ محور مشترک شیعه و سنی برای تحقق وحدت
کد خبر: 1359963
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۴
ابراهیم جعفری تأکید کرد:

قرآن؛ محور مشترک شیعه و سنی برای تحقق وحدت

گروه بین الملل: نخست وزیر سابق عراق طی سخنانی در کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی تأکید کرد: قرآن کریم در بین مشترکات مسلمانان، مهم ترین محور برای تحقق وحدت شیعه و سنی است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از محل برگزاری بیست و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت، ابراهیم جعفری امروز(27 دی) طی سخنانی در این کنفرانس ضمن بیان این مطلب گفت: امروز به مناسبت میلاد پیامبر(ص) گرد هم آمده ایم، پیامبری که با کتابی به نام قرآن آمد و دین اسلام را برای وحدت همه انسانیت گسترش داد.
نخست وزیر سابق عراق در ادامه افزود: مشترکاتی بین مسلمانان وجود دارد، امت اسلام در عین حال  هاختلافاتی هم با یکدیکر دارند، اما قرآن مشترک بین همه مسلمانان است و همه مذاهب شیعه و سنی آن را قبول دارند، این کتاب وحدت بخش است، بنابراین زمانی که مسلمانان به کلام وحی تمسک ورزند، وحدت برقرار می شود.
جعفری تأکید کرد: آیه 103 سوره آل عمران « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ؛ و همگى به ریسمان خدا چنگ زنید، و پراکنده نشوید» بر وحدت تأکید شده است و در آیه 13 سوره حجرات آمده است: یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَى؛ اى مردم، ما شما را از مرد و زنى آفریدیم» این آیه نیز نشان می دهد که انسان از دو جنس (زن و مرد) آفریده شده است، بنابراین اختلافی از نظر تکوین ندارند، بلکه اختلاف در فکر و اندیشه نمود پیدا کرده است.
وی همچنین تصریح کرد: در ادامه همین آیه : « وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ؛ و شما را ملّت ملّت و قبیله قبیله گردانیدیم تا با یکدیگر شناسایى متقابل حاصل کنید»، لتعارفوا به معنای وحدت هدف است یعنی خداوند شعوب و قبائل مختلفی از همه انسان ها اعم از فارس، ترک، عرب و ملیت ها و نژادهای دیگر را آفرید تا یکدیگر بشناسند و در یک مسیر(شناخت یکدیگر) گام بردارند و ملاک ومعیار در این میان تقوا است.
نخست وزیر سابق عراق در بخش دیگری از سخنانش وضعیت عراق و بحران در الانبار را  یادآور شد و گفت: من از عراق به این کنفرانس آمده ام، کشوری که با توطئه های زیادی علیه بافت اجتماعی مواجه است، اما همواره مقاومت و پایداری از خود نشان داده است.
ابراهیم جعفری ادامه داد: امروز در الانبار بحرانی را از سوی تکفیری ها شاهدیم که هدفش اختلاف انداختن بین شیعه و سنی است، اما این دو در کنار یکدیگر ایستاده اند تا با دشمن مقابله و توطئه اختلاف بین شیعه و سنی را خنثی کنند.  
جعفری خاطرنشان کرد: امروز کربلا دروازه های خود را به روی ساکنان الانبار گشوده است، کسانی که به خاطر تروریست های تکفیری آواره شده اند، اهالی کربلا قبل از استقبال از آوارگان الانبار در خانه هایشان، با قلب و دلشان از آنان استقبال کردند.
وی تأکید کرد: تکفیر در الانبار وحدت را قرار داده است، تکفیری هایی که بسیاری از عقاید را تکفیر می کنند و آنان را به قتل می رسانند، گروهی که تروریست بوده و بدترین ظلم ها را به امت رسول الله(ص) روا می دارند.
ابراهیم جعفری در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر ضرورت تحقق میانه روی مبتنی بر قرآن بیان کرد: بسیاری از علمای اسلام در طول تاریخ برای نشر فرهنگ میانه روی تلاش کردند، ما امروز باید این راه را ادامه دهیم و میانه روی مبتنی بر قرآن را در همه مسائل اعم از مسائل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی پیاده کنیم.
نخست وزیر سابق عراق در پایان با بیان این که دفاع از قدس و مسجدالاقصی مسئولیت همه مسلمانان است، ابراز امیدواری کرد که سخنرانی ها و مباحث مطرح شده در کنفرانس وحدت به صورت عملی درآمده و به مسائل مهم و اساسی امت از جمله مسئله قدس و فلسطین  توجه کند.
 
 
 

مطالب مرتبط
captcha