واکنش به عرضه حیوانات حرام گوشت در برخی مراکز تهیه و توزیغ غذا
کد خبر: 1375691
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۱
بیگلو مطرح کرد:

واکنش به عرضه حیوانات حرام گوشت در برخی مراکز تهیه و توزیغ غذا

گروه سلامت: مسئول سامانه جامع مدیریت بازرسی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در خصوص طرح اخباری مبنی بر ارائه حیوانات حرام گوشت در برخی مراکز تهیه و توزیغ غذا، گفت: مردم می‌توانند ضمن تماس با سامانه 1490 مشاهدات یا شکایات خود را منتقل کنند.

بهروز بیگلو، مسئول سامانه جامع مدیریت بازرسی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به برگزاری برنامه بسیج نوروزی سال 1393 از ابتدای اسفندماه جاری به منظور ضرورت تشدید نظارت‌های بهداشتی بر اماکن عمومی، عنوان کرد: هم اکنون 6000 بازرس بهداشت محیط به همراه 2000 بازرس بهداشت حرفه‌ای در کشور وجود دارند که وظیفه ذاتی این افراد بازرسی اماکن و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی، کارگاه‌ها، کارخانجات و صنایع غذایی در سطح کشور است.
تشدید بازرسی‌های بهداشتی نوروزی با حضور 8000 بازرس بهداشت
بیگلو با بیان اینکه این افراد نتایج بازرسی خود را به صورت روتین، دوره‌ای و فصلی یک بار در طول سال انجام می‌دهند، تصریح کرد: منتها همه ساله از یکم اسفند تا 15 فروردین طرح نظارت تشدیدی به نام بسیج سلامت نوروزی برگزار می‌شود که در این 45 روز 8000 بازرس مجموعه نظارت از اماکن و مراکز توزیع و تهیه مواد غذایی، رستوران‌ها‌، هتل‌ها، فست‌فودها، اماکن عمومی، زیارتی و گردشگری را تشدید ‌کنند تا در این ایام هموطنان دچار مشکلات بهداشتی نشوند.
طراحی سامانه جامع مدیریت بازرسی
وی تفاوت برنامه‌های امسال را نسبت به سالیان اخیر طراحی سامانه جامع مدیریت بازرسی دانست و گفت: امروزه گردش اطلاعات از نقش به سزایی برخوردار است، اگر اطلاعات به موقع مورد تحلیل و ارزیابی قرار نگیرد شاید نتوانیم اقدام به موقعه‌ای را انجام بدهیم بنابراین تامین سلامت عمومی مستلزم دریافت و پردازش به موقع اطلاعات است تا مداخلات به موقعه‌ای صورت بگیرد و شاهد بیماری هموطنان در این راستا نباشیم.
راه‌اندازی سامانه از ابتدای سال 93
مسئول سامانه جامع مدیریت بازرسی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه این سامانه از ابتدای سال 93 راه‌اندازی می‌شود، اضافه کرد: سامانه مورد نظر نتایح بازرسی سه بازدید آخر هشت هزار بازرس وزارت بهداشت را به سامانه منتقل می‌کند تا به رویت مردم برسد.
مشخص سازی تمامی رستوران‌ها، فست‌فودها و هتل‌های موجود در محل توقف مسافران
بیگلو ادامه داد: بدین منظور هموطنان در طول ایام مسافرت خود با ورود به سامانه یاد شده می‌توانند تمامی رستوران‌ها، فست‌فودها و هتل‌های موجود در محل توقف خود را مشاهده کنند و با توجه به اینکه نتیجه سه بازرسی آخر از هر رستوران و هتل در سامانه منعکس و تبدیل به شاخص کیفی شده، دیگر قضاوت بر عهده مردم است که از آن مجموعه استفاده کنند یا خیر.
اعطای نشان سیب سلامت
وی با تاکید بر اینکه تمام مناطق کشور تحت پوشش این سامانه قرار گرفته، بیان کرد: هم اکنون رنکینگی نیز برای مراکز مختلف در نظر گرفته‌ایم تا سیب سلامت را اعطا کنیم که بارگذاری این اطلاعات رستوران‌ها نیز بر روی سامانه نیز در حال انجام است.  
واکنش به ارائه گوشت حرام در برخی مراکز تهیه و توزیغ غذا
مسئول سامانه جامع مدیریت بازرسی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص طرح اخباری مبنی بر ارائه گوشت حرام در برخی مراکز تهیه و توزیغ غذا، خاطرنشان کرد: تنها شنیده‌ها نمی‌تواند مستند باشد، این‌ اقلام باید توسط بازرسان مجموعه نمونه برداری و در آزمایشات سازمان غذا و دارو تایید شود تا بتوان اقدامات قانونی را به این منظور انجام داد.
بیگلو اظهار کرد: نمی‌توان براساس گفته‌ها تصمیم گیری کرد ولی مردم می‌توانند با سامانه شکایت (1490) تماس گرفته و مشاهدات یا شکایات خود را منتقل و ثبت تا توسط بازرسان مجموعه اقدام به بازرسی و نمونه برداری شود تا بتوان بر روی آن قضاوت درست کرد اینکه ما دیگران را متهم کنیم این روش درستی نیست.

captcha