همایش ملی «قرآن کریم و میراث رضوی» در سبزوار به‌کار خود پایان داد
کد خبر: 1376576
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۴

همایش ملی «قرآن کریم و میراث رضوی» در سبزوار به‌کار خود پایان داد

گروه فعالیت‌های قرآنی: همایش ملی قرآن کریم و میراث رضوی از سری برنامه‌های یازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) پس از یک روز برگزاری شب گذشته، 28 بهمن در سبزوار به‌کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، همایش ملی قرآن کریم و میراث رضوی از سری برنامه‌های یازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) پس از یک روز فعالیت و ارائه مقالات برگزیده، دیشب، 28 بهمن‌ماه در سبزوار به کار خود پایان داد.

این همایش یک روزه به میزبانی دانشکده علوم قرآنی سبزوار در محل تالار استاد محمد تقی شریعتی دانشگاه حکیم سبزواری با حضور مسئولان، قرآن‌پژوهان و فرهیختگان مأنوس با قرآن و عترت از سراسر کشور برگزار شد.

در این همایش حجت‌الاسلام محمد اکبری، معاون آموزش، پژوهش و فناوری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و دبیر همایش، سیدجواد جعفری، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی ـ هنری امام رضا(ع)، دکتر سیدعبدالله اصفهانی، دبیر کمیته نظارت و ارزشیابی همایش و ... به ایراد سخن پرداختند.

بنا براین گزارش همایش ملی قرآن کریم و میراث رضوی در سه محورکلی مناظرات امام رضا(ع)، استنادهای قرآنی امام رضا(ع) و احادیث تفسیری برگزار شد که در مهلت تعیین شده برای ارسال مقاله، در مجموع 150 چکیده مقاله و 114 اصل مقاله به دبیرخانه همایش رسید.

پس از داوری هشت اصل مقاله تدوین شده توسط 15 قرآن‌پژوه به عنوان مقالات برگزیده معرفی و در این همایش مورد تقدیر قرار گرفتند. از میان چکیده مقالات ارسال شده 34 چکیده مقاله پس از داوری برگزیده شدند که مقالات برگزیده در مجموعه‌ کتابی با عنوان «مقالات همایش ملی قرآن کریم و میراث رضوی» به چاپ خواهند رسید.

بر اساس این گزارش از میان مقالات برگزیده، سه مقاله بینامتنی قرآنی در ادعیه امام رضا(ع)، رویکرد قرآنی امام رضا(ع) در برخورد با گفتمان‌های دگراندیش و مخالف و بررسی استنادات قرآنی امام رضا(ع) در تبیین علل تشریع احکام فقهی در همایش ارائه شد و تعدادی از چکیده مقاله‌های راه‌یافته به همایش نیز به صورت پوستر در حاشیه همایش در معرض دید شرکت‌گنندگان قرار گرفت.

همایش ملی قرآن کریم و میراث رضوی با همکاری بنیاد بین‌المللی فرهنگی، هنری امام رضا(ع) و دانشگاه حکیم سبزواری برگزار شد.

یادآور می‌شود، دانشکده علوم قرآنی سبزوار مهر سال 90 زیر نظر دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با دو رشته تربیت معلم قرآن کریم ویژه آقایان و فنون قرائت، کتابت و تلاوت قرآن کریم ویژه بانوان افتتاح شد و در حال حاضر بیش از 50 دانشجو در آن مشغول به تحصیل هستند.

captcha