بیست و یکمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی تشکیل شد
کد خبر: 1382257
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۶

بیست و یکمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی تشکیل شد

گروه فعالیت‌های قرآنی: توافق برای ایجاد دبیرخانه مشترک صدور مجوز، ادغام اتحادیه‌‏های تشکل‏‌ها و مؤسسات قرآنی مردمی، تصویب پرداخت دیون معوق سازمان اوقاف و تعیین نحوه توزیع اعتبارات سال 92 از مهم‌ترین مصوبات بیست و یکمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، بیست و یکمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی به ریاست مخبر دزفولی و با حضور وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش، معاون علمی-فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان و رؤسای سازمان‌ها و نهادهای عضو شورا، شنبه شب در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد.
در ابتدای این جلسه مخبر دزفولی، بعد از ارائه گزارش اجرای مسابقات سراسری حفظ و قرائت قرآن توسط سازمان اوقاف و امور خیریه، با اشاره به جایگاه شورای توسعه فرهنگ قرآنی ارائه گزارش کیفی اقدامات دستگاه‌های عضو شورا طی چند سال گذشته در جهت تحقق طرح‌های کلان مورد نظر مقام معظم رهبری، مانند طرح ملی حفظ قرآن کریم را خواستار شد.
وی افزود: باید ببینیم این نهضت قرآنی که در کشور شکل گرفته چه تحولاتی را با خود همراه داشته است تا بتوانیم وضع فعلی خود را نسبت به گذشته ارزیابی کرده و برای آینده و پیشرفت عرصه قرآنی کشور برنامه‌ریزی لازم را انجام دهیم. 
همچنین در این جلسه در خصوص بررسی صلاحیت‌ها، شرایط و اولویت‌های شش نفر صاحب‌نظر امور قرآنی پیشنهادی از سوی اتحادیه‌های قرآنی مردم‌نهاد در این جلسه صحبت شد که بر اساس آن محمدرضا داودآبادی، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین کوششی و حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا مطهریان با رأی اکثریت اعضا به ‏عنوان نمایندگان منتخب بخش مردمی برای مدت دو سال به عضویت شورای توسعه فرهنگ قرآنی درآمدند.
ارائه گزارش آخرین وضعیت اعتبارات اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی در سال 1392 یکی دیگر از دستورکارهای این نشست بود. همچنین سازوکار هزینه آن از طریق کمیته‌ای متشکل از دبیران کمیسیون‌های تخصصی شورا و تعدادی از افراد حقیقی و حقوقی به تصویب رسید. همچنین اعلام شد که با وجود پیگیری‌های بسیار، رقم اعتبارات تخصیص یافته بسیار محدود است.
در این جلسه گزارش جلسات مجمع مشورتی و گروه کارشناسی ساماندهی نحوه صدور مجوز و نظارت بر مؤسسات قرآنی مردمی، به موافقت اعضای شورا با ادغام اتحادیه‏‌های تشکل‏‌ها و مؤسسات قرآنی مردمی و ایجاد دبیرخانه مشترک صدور مجوز توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی ارائه شد.
همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، قائم مقام رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در این مورد گفت: با توجه به در دست بررسی بودن این موضوع در جلسات کارگروه کارشناسی مجمع مشورتی، ان‌‌شاءا... به زودی اساسنامه اتحادیه مدغم و نیز دبیرخانه مشترک صدور مجوز و نظارت بر مؤسسات قرآنی تدوین و جهت تصویب به شورای توسعه فرهنگ قرآنی ارائه شود.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی همچنین با اشاره به مبارک بودن رویداد تصویب منشور توسعه فرهنگ قرآنی بیان کرد: جریان 35 ساله فعالیت‌های قرآنی کشور را می‌توان به قبل و بعد از تصویب منشور تقسیم کرد.
وی ادامه داد: اینکه مطالبه مقام معظم رهبری به سمت ده میلیون حافظ میل پیدا کرده است به جهت بستری که فراهم شده و ساختارهایی که پس از تصویب منشور ایجاد شده بوده است.

حجت‌الاسلام حمید محمدی نیز با اعلام خبر تصویب مجوز پرداخت دیون معوقه هزینه تحصیل حافظان قرآن کریم در دانشگاه‌ها مربوط به سال‌های 90 و 91 توسط سازمان اوقاف و امور خیریه؛ به بررسی آخرین وضعیت فعالیت کمیسیون‌های تخصصی در جلسه روز گذشته اشاره کرد و از عزم جدی وزیر علوم در حمایت همه جانبه از کمیسیون و مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور در ماه‌های اخیر تقدیر کرد.
وی افزود: با اهتمام وزیر علوم و پنج معاون ایشان، فعالیت روبه‌ رشدی همراه با همدلی و مشارکت سایر دستگاه‌ها از جمله حوزه‌های علمیه در این وزارت شکل گرفته است.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود وزارت آموزش و پرورش نیز همچون گذشته نسبت به تشکیل کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور، با سازوکار جدید طراحی شده، اهتمام کافی را مبذول دارد.
یادآور می‌شود، در پایان این جلسه احکام سه نفر صاحب‌نظر حقیقی امور قرآنی عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی که طبق مصوبه جلسه گذشته در شورا عضویت پیدا کرده بودند، توسط رئیس شورا به ایشان تقدیم شد. همچنین حجت‌الاسلام و المسلمین طاهری نماینده مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از حضور وزرای حاضر در جلسه، از عدم حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون قرآنی وی انتقاد کرد و درخواست کرد با پیگیری لازم اولین جلسه شورا در سال 93 در حضور رئیس محترم جمهور برگزار شود.
در حاشیه این جلسه مجموعه‌ای از مطالعات کارشناسی و گزارش‌های تحلیلی و رصدی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی به همراه گزارشی از اقدامات ملی مانند برنامه‌ریزی و توزیع اعتبارات اجرای منشور به نمایش گذاشته شد.

captcha