برگزاری جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی/برگزاری فینال مسابقات برنامه تلویزیونی «اسرا»
کد خبر: 1383408
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۰
نگاهی به مهم‌ترین رویدادهای قرآنی هفته؛

برگزاری جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی/برگزاری فینال مسابقات برنامه تلویزیونی «اسرا»

گروه فعالیت‌های قرآنی: در هفته‌ای که گذشت رویدادهای قرآنی مختلفی در گوشه و کنار کشورمان در جریان بود که برگزاری نشست شورای توسعه فرهنگ قرآنی و مصوب شدن برخی تصمیمات در این نشست و همچنین برگزاری فینال مسابقه تلویزیونی «اسرا» از جمله این رویدادها بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در حالی که آخرین روزهای سال 92 در حال سپری شدن است و صدای نفس‌های بهار پشت دروازه شهرها به گوش می‌رسد، رویدادهای قرآنی نیز رنگ و بوی پایان سال به خود گرفته است و اکثر نهادها و سازما‌ن‌های قرآنی در طی این هفته و روزهای آینده در تکاپو برای برگزاری نشست‌ها و جلسات پایانی خود هستند.

برگزاری جلسه شورای توسعه فرهگ قرآنی

شنبه شب دهم اسفندماه بیست و یکمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی به ریاست محمدرضا مخبردزفولی و با حضور وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش، معاون علمی ــ فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان و رؤسای سازمان‌ها و نهادهای عضو شورا، در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد. توافق برای ایجاد دبیرخانه مشترک صدور مجوز، ادغام اتحادیه‌‏های تشکل‏‌ها و مؤسسات قرآنی مردمی، تصویب پرداخت دیون معوق سازمان اوقاف و تعیین نحوه توزیع اعتبارات سال 92 از مهم‌ترین مصوبات این جلسه بود.

رونمایی از سرویس‌دهنده پست الکترونیک قرآنی

در این روز همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم رونمایی از «نخستین سرویس‌دهنده پست الکترونیک قرآنی» شرکت کرد و در جمع دبیران خبرگزاری ایکنا، رمز موفقیت این خبرگزاری را در نیت‌های پاک و صادق جوانان دانست و اظهار کرد:  رمز موفقیت ایکنا، ایسنا و سایر فعالیت‌های جهاد در حضور جوانان و نیت‌های پاک و صادق آنها در حوزه قرآن است. وی همچنین از فراهم شدن مقدمات تشکیل کمیسیون تبلیغ و ترویج شورای توسعه فرهنگ قرآنی خبر داد.

بررسی ادغام اتحادیه‌های قرآنی در برنامه افق

برنامه رادیویی «افق» که چندماهی از آغاز به کار خود را پشت سر می‌گذارد این هفته نیز با موضوع «ادغام دو اتحادیه قرآنی کشور» و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین کوششی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور و حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور از شبکه رادیویی قرآن پخش شد. در بخشی از این برنامه حجت‌الاسلام کوششی گفت: بحث ادغام، یک پیشنهاد مشترک از سوی دو اتحادیه بود اما باید به این نکته توجه کنیم که تکثر در تصمیم‌گیری برای فعالیت‌های قرآنی یک آفت است؛ بحث ادغام اتحادیه‌ها دو گام را می‌طلبد، یکی مربوط به اتحادیه‌ها که باید با هم هماهنگ باشند و دیگری مربوط به دستگاه‌هایی می‌شود که ناظر بر این دو اتحادیه هستند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی که دستگاه‌های ناظر هستند باید با هم هماهنگی داشته باشند.
حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور نیز در این برنامه در مورد بحث نظارت دولت بر اتحادیه‌های قرآنی یا نظارت اتحادیه‌های قرآنی بر دولت، گفت: در یک حوزه‌هایی دولت می‌تواند نظارت داشته باشد اما به هر حال ظرفیت مردمی قابل قیاس با ظرفیت دولتی و مردمی نیست؛ بنابرین یک مؤسسه ما ظرفیت کارشناسی‌اش از هر دو دستگاه حاکمیتی و دولتی در حوزه قرآن بیشتر است و اتحادیه‌ها می‌توانند بر حاکمیت نظارت داشته باشند و همچنین در بحث وظایف شورای توسعه فرهنگ قرآنی که مطرح شد باید این نکته را بگویم که یکی از اهداف و وظایف شورای توسعه فرهنگ قرآنی، بازمهندسی ساختارهای قرآنی است.

برگزاری فینال مسابقه تلویزیونی «اسرا»

فینال مسابقات برنامه «اسرا» که یکی از برنامه‌های محبوب شبکه قرآن و معارف سیما است از روز شنبه آغاز شد و تا روز پنج‌شنبه 15 اسفندماه ادامه دارد. در فینال این مسابقات شرکت‌کنندگان در رشته‌های اذان، دعا، مداحی، قرائت تقلیدی و حفظ قرآن کریم به رقابت می‌پردازند، ضمن اینکه در رشته قرائت‌های تقلیدی شرکت‌کنندگان در بخش‌های(عبدالباسط، منشاوی و مصطفی اسماعیل) به رقابت خواهند کرد. اختتامیه این برنامه نیز ساعت 16 روز جمعه 16 اسفندماه برگزار می‌شود.

رویکرد جدید نمایشگاه قرآن

در دومین روز هفته دوم اسفندماه، حجت‌الاسلام والمسلمین حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی گفت‌گویی با خبرنگار ایکنا، اظهار کرد: رویکرد برپایی نمایشگاه قرآن کریم تغییر خواهد کرد، زیرا دولت از لحاظ اعتباری در سال 92 در مضیقه قرار داشت و حتی مبلغ تفاهم‌نامه‌ها را نیز کاهش داد؛ بعد از استقرار دولت یازدهم روند کاهش بودجه ادامه داشت، با این وجود مبلغ 300 میلیارد تومان مصوب هنوز در اختیار دستگاه‌ها قرار داده نشده است.

ثبت نام طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن

همچنین در این روز جواد تجلیان، مدیر امور ارتباطات سازمان دارالقرآن الکریم از آغاز ثبت نام نهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم از روز شنبه، 17 اسفندماه جاری از طریق سایت تلاوت سازمان دارالقرآن الکریم به نشانی www.talavat.ir خبر داد و گفت: مهلت ثبت نام تا 25 فروردین‌ماه سال 93  ادامه خواهد داشت.

برگزاری نشست دست‌اندرکاران همایش بانوان قرآن پژوه

نشست هماهنگی دستگاه‌های دست‌اندرکار همایش بانوان قرآن‌پژوه یکی دیگر از خبرهای روز یکشنبه 11 اسفندماه بود. در این نشست پیشنهاد تأسیس کتابخانه تخصصی برای پایان‌نامه‌ها و اختصاص یک گالری برای نمایش آثار هنری برتر همایش بانوان قرآن‌پژوه از سوی حاضران مطرح شد.

برگزاری مرحله نهایی المپیاد قرآن دانشگاه علوم و معارف قرآن در سال آینده

روز دوشنبه علی‌‌اصغر شعاعی، معاون قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با بیان اینکه مرحله مقدماتی چهارمین المپیاد قرآنی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در دی‌ماه سال جاری در دانشکده‌های ‌22‌ گانه این دانشگاه برگزار شده است، گفت: مرحله نهایی این مسابقات نیز در دو بخش شفاهی و کتبی برگزار می‌شود که بخش کتبی آن هفته اول اردیبهشت و بخش شفاهی آن نیز از 15 تا 22 اردیبهشت‌ماه سال آینده برگزار خواهد شد.

اعلام نتایج آزمون طرح ملی تربیت حافظان قرآن سازمان اوقاف تا پایان سال

روز سه‌شنبه، 13 اسفندماه، معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امورخیریه با بیان اینکه آزمون طرح ملی تربیت حافظان قرآن کریم با حضور بیش از ۲۰۰ هزار نفر برگزار شده است، گفت: نتایج این آزمون تا پایان سال اعلام و نفرات برتر از 140 کمک هزینه زیارتی برخودار خواهند شد.

اختتامیه مسابقات قرآن دانشگاه علوم قرآن و حدیث

اختتامیه بیست و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت دانشجویان دانشگاه علوم قرآن و حدیث در بخش دانشگاهی با حضور اساتید و دانشجویان این دانشگاه در روز سه‌شنبه، 13 اسفندماه در تالار شیخ طوسی دانشگاه قرآن و حدیث برگزار ‌شد.

داوری آزمون طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن در روزهای 15 و 16 اسفند

محمد‌تقی میرزا‌جانی، رئیس حوزه ارتباطات شورای عالی قرآن روز سه‌شنبه با بیان اینکه داوری آزمون ورودی سومین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به قاریان و مدرسان قرآن کریم در روزهای پنجشنبه، 15 و جمعه، 16 اسفندماه انجام خواهد شد، گفت: داوری آثار صوتی، تصویری و مکتوب قاریان و مدرسان در سه بخش قرائت، تدریس و تحلیل تلاوت در روز‌های اعلام شده و با حضور 12 نفر از اساتید و داوران برجسته کشورمان برگزار می‌شود.

آغاز ثبت نام مسابقات قرآن دانشگاه جامع علمی، کاربردی

سلیمان عباسی، مدیرکل برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه جامع علمی، کاربردی نیز در همین روز از آغاز ثبت نام برای حضور در دهمین دوره جشنواره قرآن و عترت این دانشگاه از ابتدای هفته جاری خبر داد و گفت: ثبت نام در واحدهای دانشگاهی تا روز 31 فروردین ماه سال آینده ادامه خواهد داشت.

20 اسفند؛ آخرین مهلت اعلام راه‌یافتگان به مرحله کشوری مسابقات قرآن وزارت علوم

روز چهارشنبه، 14 اسفندماه نیز اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، آخرین مهلت ارسال فایل تلاوت برگزیدگان رشته‌های قرائت تحقیق و قرائت ترتیل و معرفی اسامی برگزیدگان به دبیرخانه مسابقات قرآن این وزارتخانه را 20 اسفندماه جاری اعلام کرد.

captcha