حجت الاسلام و المسلمین حسین تقی پور، امام جمعه گتاب در گفتوگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از مازندران، با اشاره به فرا رسیدن سال نو و نوروز باستانی، گفت: دأب اسلام بر آن است که با ویرایش آداب و رسوم و عادات باستانی، آرایش خاصی به باورهای مردمی بدهد تا جامعه را به آرامش حقیقی برساند.
وی افزود: دین با زدودن خرافات از چهره عید باستانی، آن را در موقعیت تحول طلبی و تکامل خواهی قرار داده است.
جایگاه و منزلت نوروز در دین اسلام
تقی پور با اشاره به جایگاه و منزلت نوروز در دین اسلام و در محضر ائمه (ع)، اظهارکرد: شیخ صدوق در کتاب من لایحضر الفقیه آورده است: روزی برای حضرت علی(ع) عدیه نوروزی آوردند، حضرت فرمودناین چیست؟ در جواب گفتند: امروز نوروز است، حضرت فرمودند: هر روز را برای ما نوروز قرار بدهید.
وی با اشاره به اینکه تقارن بین تحول انسان و تحول طبیعت پیام مهم نیایش نوروزی است، افزود: علامه مجلسی نیز در کتاب بحار الانوار نقل میکند که امام صادق(ع) میفرمایند: نوروز از روزهای ما و شیعیان ما است.
امام جمعه گتاب تصریح کرد: این تاییدات بر اساس آن آموزهایی است که در تحویل سال و آمدن بهار وجود دارد یعنی زنده شدن طبیعت مرده که یادآور معاد است از همین رو رسول خدا(ص) ار میفرمود: هر گاه بهار را میبینید به یاد مهاد باشید.
آیه 9 سوره مبارکه فاطر بیانگر نگرش خداوند نسبت به بهار است
وی با اشاره به اینکه خداوند در قرآن نیز میفرمایید: اگر بخواهی چگونگی معاد را بدانی به بهار بنگر، «وَاللَّهُ الَّذِی أَرْسَلَ الرِّیَاحَ فَتُثِیرُ سَحَابًا فَسُقْنَاهُ إِلَى بَلَدٍ مَّیِّتٍ فَأَحْیَیْنَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا کَذَلِکَ النُّشُورُ »(فاطر/9)، افزود: حال اگر بخواهیم معاد خویش را تباه ننماییم و زندگی توام با سرور و شادمانی در سرای دیگر داشته باشیم باید به قلب (روح و نفس که هدایت کننده همه اعضا و جوارح بدن) توجه ویژه داشته باشیم.
تقی پور با اشاره به اینکه مقلب القلوب در کنار اعطای سرمایهای به نام قلب، راههای بهرهمندی از آن را هم به بشر آموخته است، خاطرنشان کرد: خاتم الانبیا(ص) در خصوص قلب میفرمایند: این قلوب مانند آهن زنگار میبندد سعی کنید آن زنگار را بزدایید.
وی با اشاره به عوامل زدودن زنگار قلب، افزود: توبه از گناه، انجام عبادت مثل اقامه نماز و روزه گرفتن، یاد مرگ بودن، قرآن خواندن، یاد خداوند بودن، شنیدن موعضه، کم خوردن، هم نشینی با اهل معرفت و هم نشینی با عاقلان از جمله این عوامل است.