«اسرائیلیات» لسانی‌فشارکی در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود
کد خبر: 1392824
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۱:۴۳
قوی‌دل:

«اسرائیلیات» لسانی‌فشارکی در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود

گروه ادب: مدیر مالی پژوهشگاه تاریخ اسلام با بیان اینکه 13 اثر جدید از سوی این مرکز در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود، گفت: «تاریخ‌نگاری و مورخان عثمانی»، «تاریخ در بستر جغرافیا» و «اسرائیلیات» از جمله این آثار هستند.

خلیل قوی‌دل، مدیر مالی پژوهشگاه تاریخ اسلام در گفت‌وگو ‌با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب تهران اشاره کرد و گفت: این پژوهشگاه در این دوره از نمایشگاه نیز حضور دارد و تولیدات جدید خود را در حوزه تألیف، ترجمه و تحقیق و پژوهش به مخاطبان عرضه می‌کند.
وی در ادامه با بیان اینکه در مجموع از سوی این پژوهشگاه 43 اثر در نمایشگاه عرضه می‌شود، اظهار کرد: سیزده عنوان از این کتاب‌ها را آثار سال 92 تشکیل می‌دهند که در فاصله نمایشگاه بیست و ششم و بیست و هفتم تولیده شده‌اند و البته این تعداد به غیر از آثاری است که پژوهشگاه با همکاری سایر مؤسسات تولید و عرضه کرده است.
قوی‌دل در بخش دیگری از سخنان خود به معرفی عناوین این آثار پرداخت و گفت: برخی از این آثار را «گفت‌وگوهایی در باب تاریخ‌شناسی»، «تاریخ‌نگاری و مورخان عثمانی»، «تاریخ در بستر جغرافیا»، «بررسی تطبیقی جنبش‌های اسلامی الجزایر و تونس»، «زندگی، زمانه و تاریخ‌نگاری وصاف شیرازی» و «مجموعه مقالات تاریخ و همکاری‌های میان‌رشته‌ای» تشکیل می‌دهند.
وی در ادامه به آثار ترجمه شده در این پژوهشگاه اشاره کرد و افزود: «اسرائیلیات» اثر «عصام سخنینی» است که به همت «محمدعلی لسانی‌فشارکی» به فارسی ترجمه شده است. همچنین «اسلام متصوفان» از سلسله پژوهش‌های اسلام از نگاه‌های متعدد اثر «محمد بن طیّب» که توسط «کبری روشنفکر» به فارسی برگردانده شده و «اساس تاریخ شیعیان در سوریه و لبنان»، نخستین پژوهش علمی درباره تاریخ شیعیان این منطقه، تألیف «جعفر مهاجر» و ترجمه «اکرم روشنفکر» از دیگر ترجمه‌های این پژوهشگاه به شمار می‌آیند.
قوی‌دل به کتاب «اسرائیلیات» اشاره کرد و گفت: اسرائیلیات به مجموعه‌ای از اخبار و روایات و قصص اطلاق می‌شود که از طریق «کتاب مقدس» در دسترس یهودیان قرار گرفته و پس از آن به آثار تاریخ‌نگاران پیشین عرب و تفاسیر برخی از مفسران راه یافته است.
وی با بیان اینکه اسرائیلیات بیشتر در حوزه‌هایی چون سرگذشت آفرینش، داستان پیامبران، تاریخ بنی‌اسرائیل و ... است، اظهار کرد: مسئله اسرائیلیات از ابتدای ظهور اسلام، پیوسته با فرهنگ و اخلاق و علوم و معارف اسلامی در ارتباط بوده و در این اثر، مؤلف تلاش کرده تا روایات غیرمعتبر که به تاریخ اسلام وارد شده‌ و مؤثر بوده است را بررسی کند.

مدیر مالی پژوهشگاه تاریخ اسلام از انتشار کتاب «زیدیه در ایران» تا زمان برپایی نمایشگاه کتاب خبر داد و گفت: همچنین در این دوره از نمایشگاه کتاب «رساله منانیه» که به بررسی تاریخی خواب‌های پادشاهان قاجار می‌پردازد نیز عرضه می‌شود.

captcha