مجالسی به رنگ چشم و هم‌چشمی/ وقتی طلب مغفرت با اسراف‌های کذایی نابود می‌شود + عکس
کد خبر: 1394924
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۷

مجالسی به رنگ چشم و هم‌چشمی/ وقتی طلب مغفرت با اسراف‌های کذایی نابود می‌شود + عکس

گروه اجتماعی: امروزه در بسیاری از مراسم‌ها از جمله عزاداری‌ها، ترحیم و ... شاهد اسراف و تجمل‌گرایی هستیم، به‌گونه‌ای که در این مجالس هزینه‌هایی صرف می‌شود که هیچ لزومی نداشته و تنها برای کسب اعتبار و آبرو در مقابل دیگران صورت می‌گیرد.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، چشم‌ و هم‌چشمی تنها در جشن ازدواج نیست، امروزه در ولیمه‌های حجاج و حتی در مراسم عزاداری‌ها نیز به شدت دیده می‌شود، این روزها مراسم ترحیم هم رنگ و بوی دیگری به خود گرفته؛ چرا که تغییر سبک زندگی و گسترش چشم و هم‌چشمی را نشان می‌دهد.



به‌گونه‌ای که برخی پیرمردان و پیرزنان هم قبل از مرگ وصیت می‌کنند برایشان مراسم باشکوهی در تالارها یا تکایا و مساجد به صرف شام یا نهار برگزار شود و حتی نوع و تنوع غذا را قبل از مرگشان تعیین می‌کنند، انگار به جای مرگ می‌خواهند دوباره ازدواج کنند.





آیا برای آن‌که عزیزانتان بخشوده شوند و بعد از مرگشان هم ثوابی کنند، نمی‌توانید این پول‌های بی‌جهت را که فقط برای کسب افتخار و چشم و هم‌چشمی و به قول خودتان آبروداری است، به کسانی ببخشید که نیازمندند. اگر آن را به بینوایان، یتیمان، بیوه زنان، معلولان در بهزیستی، بیماران بی پول و ... بخشش کنید، آیا ثوابش بیشتر است یا این‌گونه تجملات و خرج‌های بیهوده برای مردگانتان؟ کدام یک ثواب دارد؟ بدانید کاری که شما می‌کنید نه تنها ثوابی ندارد، بلکه گناه هم دارد، حال بنگرید چه می‌کنید؟





حجت‌الاسلام مهدی عبدالرزاق‌نژاد، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، گفت: امروز بسیاری از کارها به‌سمت تجمل‌گرایی و چشم و هم‌چشمی می‌رود که این رفتار از بخل و حسادت نشئت می‌گیرد.



وی با اشاره به این‌که چشم و هم‌چشمی‌ها در برخی کارها نیکو و پسندیده است، افزود: اگر چشم و هم‌چشمی به‌صورت یک تعامل سازنده و مؤثر باشد مشکلی ندارد اما اگر از روی بخل، خودنمایی و غرور برای کوچک‌کردن و تحقیر دیگران صورت گیرد بسیار کار ناشایستی است.



عضو هیئت علمی دانشگاه پزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: امروزه در بسیاری از مراسم از جمله عزاداری‌ها، ترحیم و ...  شاهد اسراف و تجمل‌گرایی هستیم و در این مجالس هزینه‌هایی صرف می‌شود که هیچ لزومی ندارد و تنها برای کسب اعتبار و آبرو در مقابل دیگران صورت می‌گیرد.





عبدالرزاق‌نژاد با بیان این‌که تنها اعمال خالصانه در برابر خداوند متعال قبول است، عنوان کرد: صاحب عزا می‌تواند به‎‌جای هزینه‌های اضافی آن‌ها را برای اطعام ایتام و کمک به فقرا و ... خرج کند تا برای آرامش متوفی سودمند باشد و هرچقدر که مراسم ساده و بی‌تکلف‌تر باشد نزد خدا هم مقبول‌تر است.



برای جلوگیری از تجمل‌گرایی در مراسم ترحیم باید سنت‌شکنی کرد



وی با تأکید بر اینکه برای جلوگیری از این تجمل‌گرایی و مراسم غلط باید سنت‌شکنی شود، گفت: نباید با تبعیت از سنت‌های غلط پیشینیان خود به ترویج آن دامن بزنیم بلکه باید پایبند به دین و مذهب بود نه به باورهای غلط اجداد و گذشتگان.



حجت‌الاسلام محمدرضا خوشخو، رئیس بنیاد مهدویت خراسان جنوبی نیز در این‌باره اظهار کرد: در تمام موارد چشم و هم‌چشمی نهی شده است اما در کارهای نیکو و مورد تأیید اسلام به آن امر شده و در قرآن به واژه «سابقون» تعبیر شده است که در کارهای نیک از یکدیگر سبقت بگیرید.



وی با اشاره به این‌که امروز سخن مردم برای صاحب عزا نسبت به احوال میت بیشتر اهمیت دارد، گفت: امروزه صاحبان عزا به‌خاطر سخن مردم خرج‌هایی را متحمل می‌شوند که بسیار سنگین و کمرشکن است و تنها برای این‌که نگویند کم هزینه کردند آن‌ها را متقبل می‌شوند.



هزینه‌های امروزی سودی به حال میت ندارد



رئیس بنیاد مهدویت خراسان جنوبی بیان کرد: هزینه‌های امروزی نه‌ تنها سودی به حال میت ندارد بلکه موجب عذاب او نیز می‌شود و به جای اینکه بازماندگان به فکر آمرزش و طلب مغفرت او باشند به فکر آبرو و اعتبار خود نزد مردم هستند.



خوشخو با اشاره به اینکه فرهنگ صحیح این مراسم و آداب و رسوم آن باید در جامعه نهادینه شود، یادآور شد برای فرهنگ‌سازی در این زمینه بسیاری از افراد باید پیش‌قدم شوند و دیگران را نیز از انجام آن منع کنند.





عفت خسروی زادنبه، کارشناس روان‌شناسی نیز عنوان کرد: افراط و زیاده‌روی و بی‌توجه بودن به هم‌نوع خود از مسائلی است که سبب سوق دادن افراد به سمت ‌تجمل‌گرایی شده است با توجه به اینکه با خرج‌های بیهوده می‌توان دستگیر افراد نیازمند باشیم و دردی از آن‌ها را دوا کنیم اما از آن غافل هستیم.



تاج گل بزرگ و گران‌تر برای خودنمایی و ابراز ارادت



وی با اشاره به اینکه ریشه اصلی این رفتار‌ها چشم‌وهم‌چشمی بین مردم است که متأسفانه دامن آن‌ها را گرفته و از مجالس ترحیم و تدفین هم سر در آورده و افراد برای خودنمایی و ابراز ارادت سعی دارند تا تاج گل بزرگ و گران‌تری تدارک ببینند و امروز تاج گل برای مردم از اهمیت خاصی برخوردار است.





خسروی اظهار کرد: با توجه به اینکه اصل قضیه برگزاری مراسم ترحیم طلب مغفرت از خداوند متعال و گرفتن حلالیّت از مردم برای میّت و قرار گرفتن در کنار خانواده‌ای است که عزیزشان را از دست داده تا ضمن هم‌دردی با ایشان شاید بتوان مشکلی از مشکلاتشان را برطرف کرد اما دیگران برای نمایش ثروت و مکنت خود از آن استفاده می‌کنند.



این کارشناس روان‌شناسی ادامه داد: یکی دیگر از هزینه‌های اضافی در مراسم ترحیم امروزی تهیه پلاکاردهایی است که توسط افراد شرکت‌کننده در مراسم برای ابراز هم‌دردی با بازماندگان متوفی انجام می‌گیرد که در نهایت در سطل زباله جای می‌گیرد.



وی با تأکید بر اینکه امروزه مردم اسیر رسم و رسومات و تجملاتی شده‌اند که حاضر نیستند در هیچ شرایطی آن را کنار بگذارند و به‌جای این هزینه‌های جانبی، هدیه‌های معنوی را به متوفی بدهند تا ذخیره آخرتش شود نه موجب عذابش، گفت: برای جلوگیری از اسراف و تجمل‌گرایی در مراسم ترحیم باید فرهنگ‌سازی کرد که با یک دسته گل کوچک وکم‌هزینه هم می‌توان به بازماندگان و متوفی احترام گذاشت و برای خود آبرو خرید.

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
فرید
|
-
|
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ - ۱۶:۲۰
0
0
خیلی اموزنده بود امیدوارم عبرت بگیریم
آرام
|
-
|
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ - ۱۲:۳۸
0
0
با سلام و تشکر
امیدوارم درج این گونه گزارش‌ها در تبیین ارزش‌های واقعی در جامعه موثر باشد
captcha