ضرورت پرهیز از بخشی‌نگری در حوزه فرهنگ/ گفتمان انقلاب اسلامی با رویکرد جهادی، جهانی می‌شود
کد خبر: 1395054
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۸
حجت‌الاسلام پژمان‌فر:

ضرورت پرهیز از بخشی‌نگری در حوزه فرهنگ/ گفتمان انقلاب اسلامی با رویکرد جهادی، جهانی می‌شود

گروه ادب: یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس با اظهار تأسف از اینکه دچار نوعی نگاه بخشی‌نگری در مسائل فرهنگی شده‌ایم، اظهار کرد: در کنار عزم و مشارکت عمومی باید رویکرد جهادی داشته باشیم تا بتوانیم گفتمان انقلاب اسلامی را جهانی کنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین پژمان‌فر، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به بیان اهداف بیانیه‌ای پرداخت که از سوی جمعی از فعالان حوزه فرهنگ و در حمایت از دغدغه فرهنگی رهبر معظم انقلاب(مد ظله العالی) صادر شده است.

وی با بیان اینکه در ارتباط با مسائل فرهنگی باید یک عزم عمومی ایجاد شود تا همه ظرفیت‌های فرهنگی کشور پای کار بیاید، اظهار کرد: برخلاف برخی مباحث دیگر نظیر مسائل اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی که حضور و ورود یک نهاد یا بخش خاص کفایت می‌کند، در مسائل فرهنگی که موضوع بسیار پیچیده‌ای است و عوامل بسیاری در آن دخیل هستند، حضور همه نیروها برای ایجاد یک نتیجه مناسب ضروری است.

حجت‌الاسلام پژمان‌فر با بیان اینکه در موضوع فرهنگ وجود یک اهتمام عمومی ضروری است، عنوان کرد: متأسفانه در مسائل فرهنگی دچار نوعی نگاه «بخشی‌نگری» شده‌ایم. به این معنا که برای نمونه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به عنوان متولی حوزه فرهنگ می‌شناسیم و انتظار داریم همه مسائل این بخش گسترده‌ را حل و فصل کند؛ در حالی که بدون تحقق یک اراده عمومی، رسیدن به نتیجه مطلوب ممکن نیست.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه در کنار عزم و مشارکت عمومی باید یک رویکرد جهادی نیز داشته باشیم، ادامه داد: بدون این رویکرد امکان دستیابی به اهداف بزرگ فرهنگی ممکن نیست. باید با استفاده از همه ظرفیت‌ها و با جدیت، همان طور که در دوران دفاع مقدس فعالیت کردیم، در عرصه فرهنگ نیز وارد شویم. در این مسیر باید همه مردم خود را مسئول بدانند همان‌طور که در صحنه‌های هشت‌ سال جنگ تحمیلی این‌طور بود و با مشارکت توانستند نتایج تاریخی مطلوبی را کسب کنند.

وی در تبیین اهداف جمهوری اسلامی در حوزه فرهنگ با بیان اینکه زمینه‌سازی برای رسیدن به یک تمدن اسلامی هدفی است که ما آن را دنبال می‌کنیم، اظهار کرد: جمهوری اسلامی با ادبیات و گفتمان خود در حال زمینه‌سازی برای تمدنی است که بتواند در جهان حاکمیت کند و مسائل و معضل‌های جهانی را مرتفع سازد.

حجت‌الاسلام پژمان‌فر ادامه داد: امروز جهانیان با توجه به مشکلات و بن‌بست‌های فراوانی که در آنان به وجود آمده است، به دنبال یک مدل جدید برای رهایی از جنگ‌ها، تعدی به حقوق افراد و دیگر مشکلات هستند. ما اعتقاد داریم که این گفتمان همان گفتمان و نظری است که جمهوری اسلامی داعیه‌دار آن است.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه گفتمان جمهوری اسلامی راه‌حل مشکلات امروز جامعه است، ادامه داد: این گفتمان می‌تواند مسائل و مشکلات انسا‌ن‌ها را حل و فصل و بن‌‌بست‌های موجود را حل کند.

بخش پایانی سخنان حجت‌الاسلام پژمان‌فر به انتظار از مسئولان و نهاد‌ها اختصاص داشت که در این باره گفت: انتظار از نهادها و سازمان‌ها آن است که از پائین‌ترین تا عالی‌ترین سطوح خود را با این جریان هماهنگ و در مسائل فرهنگی موجود نقش‌آفرینی کنند.

وی با تشبیه فرهنگ به یک پازل بزرگ، عنوان کرد: باید تلاش کنیم یک نقش کارساز و مؤثر در تکمیل این پازل داشته باشیم؛ البته این مسئله محدود به نهاد یا سازمان خاصی نیست و همه اقشار و افراد باید به ایفای نقش خود در پازل عرصه فرهنگ بپردازند.

captcha