«قائم‌‌بوک» در سایت قائمیه اصفهان راه‌اندازی شد
کد خبر: 1395308
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۶

«قائم‌‌بوک» در سایت قائمیه اصفهان راه‌اندازی شد

گروه فضای مجازی: مرکز تحقیقات رایانه‌ای قائمیه اصفهان «قائم‌بوک» (ghbook) را راه‌اندازی کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، دنیا با انقلاب سوم که به تعبیری از 20 سال پیش با همگانی شدن اینترنت روی داد وارد مرحله جدیدی از تمدن انسانی شده است.  بسیاری از مفاهیم، تعاریف اجباری از ابزارها و بسیاری از رویکردها و آرمان ها تغییر کرده است. میراث تمدن بشری تا قبل از انقلاب ارتباطات در موزه‌ها، کتابخانه‌ها، معماری‌ها، آرشیوهای موسیقی، فیلم، گالری‌های نقاشی و آرشیوهای صوت و تصویر از فرهنگ عامه و نظایر آن قابل جست‌وجو بود اما در دوران جدید این میراث بشری در درون ظرفی به نام اینترنت با فناوری دیجیتال به شدت حفظ و عرضه می شود.

نمودار استفاده‌کنندگان از اینترنت در سطح جهان

 

استفاده‌کنندگان اینترنت در ایران - میلیون نفر(به نقل از ویکی‌پدیا)

شایان ذکر است این تعداد در سال 2013 به حدود 36 میلیون نفر رسید. اگر امروز به عنوان شیعه وارد فضای اینترنت نشویم وارد گنجینه میراث تمدن بشری نشده‌ایم. به میزانی که محصولات فرهنگی و مذهبی خود را در فضای اینترنت ثبت و عرضه می‌کنیم در ساختار آینده تشیع نیز نقش خواهیم داشت. فرهنگ‌هایی که با محافظه کاری از اینترنت فاصله می‌گیرند آهسته آهسته فراموش می‌شوند. بر این اساس هر یک از تخصص‌ها و حرفه‌ها باید ظرفیت‌های این بستر فرهنگ غنی را شناسایی کنند و به بهترین وجه با نوآوری و خلاقیت حضور یابند. اغراق نیست اگر بگویم «ای بوک» (EBook) یا کتاب الکترونیک به اندازه اختراع خط یا اختراع چاپ در آینده انسان تاثیر دارد. ای بوک مهم‌ترین و پیچیده‌ترین فناوری حوزه دیجیتال برای حوزه انتشار علوم انسانی کاربردی است.

ای بوک یا کتاب الکترونیک، رسانه‌ای است که می‌تواند در کوتاه‌ترین فاصله و حتی کمتر از یک دقیقه تمام معارف شیعه را به دورترین مناطق جهان منتقل کند و در انتشار کتاب توسعه ایجاد کند.

البته باید بگوییم که کتاب الکترونیک هیچ گاه جای کتاب کاغذی و حس، طعم، بو و لمس کاغذ را پر نخواهد کرد. اما برای جستجو در کتاب و حمل آسان کتاب و همیشه در دسترس بودن و ... گوی سبقت را از کتاب گرفته است، ضمن این که بخش زیادی از انسان‌های جهان را که با کتاب انس و الفت ندارند به بهانه بازی با تلفن‌های هوشمند، وبگردی، فناوری مدرن جذابیت‌های تلفن‌ها، آی پدها و نوت بوک‌ها با کتاب آشتی خواهد داد.

 

«قائم‌بوک» (ghbook) فناوری پیچیده‌ای است که برای نخستین بار در مرکز تحقیقات رایانه‌ای قائمیه اصفهان طراحی و ابداع شده است. تا امروز نرم‌افزارها و کتاب‌های الکترونیک ظرفیت انتقال خط لاتین را که از چپ نوشته می شود، داشته باشند. اما از این پس این مرکز توانسته است نرم‌افزاری را طراحی کند برای خط‌هایی که از راست به چپ نوشته می‌شود مثل عربی، فارسی و اردو... . پیچیدگی این نرم‌افزار به حدی است که از فقدان آن در این منطقه بزرگ جغرافیایی با دو میلیارد جمعیت در هندوستان، پاکستان و دنیای عرب عرضه می‌شود. امروز شما می‌توانید هزاران کتاب خود را با جی اچ بوک (ghbook) در یک تبلت یا تلفن جا دهید.

 

در محیط اندروید یا مکینتاش یا اپل یا تبلت یا نوت‌بوک و دیگر ظرفیت‌های جدیدی که به بازار منتقل نشده، اضافه کنید. بازار کتاب یا جی اچ بوک (ghbook) توسعه می‌یابد و کپی‌رایت آن حفظ می‌شود و با اندکی مسامحه باید بگوییم که هر نسخه خریداری شده از جی اچ بوک (ghbook) در دل خود کدی به صورت مستتر دارد که اگر خریدار آن را کپی کند سامانه جی اچ بوک (ghbook) آن را می‌فهمد و کشف می‌کند و از تکثیر ناجوانمردانه آن در دنیای مجازی جلوگیری می‌کند. هر چند هیچ شیوه‌ای از جلوگیری سرقت ادبی وجود ندارد اما سازوکاری که جی اچ بوک (ghbook) طراحی کرده کمک می‌کند که سارقان کتاب را جست وجو و پیدا کنیم. بنابراین استفاده از کتاب الکترونیک یک سرنوشت مشترک برای جوامع است و گریزی از آن نیست مثل اینترنت، ماهواره، برق و تلگراف و ...

جی اچ بوک (ghbook) می‌تواند کتاب‌های درسی را با عکس، فیلم و تصاویر آزمایشگاهی در اختیار دانش‌آموزان قرار دهد. جی اچ بوک (ghbook) یک افتخار ملی برای همه ایرانیان است و متعلق به فرد خاصی نیست. تاکنون بیش از 14000 جلد کتاب در بیش از 42 موضوع  و در شش قالب نرم‌افزاری به نام‌های pdf – java –android - Html - epub- ghb برای استفاده در رایانه، انواع گوشی‌های تلفن همراه و انواع تبلت‌ها به صورت رایگان بر روی وب سایت مرکز به نشانی www.ghaemiyeh.com قرار داده شده است.

منبع: www.ghaemiyeh.com

captcha