ارائه منتخب قرآن‌های نفیس آستان قدس رضوی در نمایشگاه کتاب
کد خبر: 1396743
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۰
ثابت‌نیا خبر داد:

ارائه منتخب قرآن‌های نفیس آستان قدس رضوی در نمایشگاه کتاب

گروه ادب: مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی از ارائه منتخب قرآن‌های نفیس شامل مجموعه شاهکارهای هنری آستان قدس رضوی در بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران خبر داد.

علی ثابت‌نیا، مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره شاهکارهای هنری در آستان قدس رضوی گفت: نخستین جلد از شاهکارهای هنری آستان قدس، شامل «منتخب قرآن‌های نفیس» خواهد بود و شاهکارهای هنری یک عنوان کلی برای پنج جلد کتاب است که تاکنون سه جلد از آن با عناوین «خطوط نستعلیق»، «کتیبه‌های مسجد گوهرشاد» و «قرآن‌های نفیس» به چاپ رسیده.

وی افزود: این اثر در کنار ده‌ها اثر دیگر که به صورت فاکسی‌میله از آثار نفیس و فاخر وقف شده در آستان قدس است، در حرم رضوی نگهداری و در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به نمایش گذاشته می‌شود.

قرآن‌های منسوب به امام رضا و امیرالمؤمنین(ع)

ثابت‌نیا در ادامه گفت: در میان قرآن‌های انتخاب شده در این مجلد، آثار شاخصی همچون قرآن‌های منسوب به خط ائمه معصومین(ع) از جمله حضرت علی(ع) و امام رضا(ع) وجود دارد که به خط کوفی و بر روی پوست آهو کتابت شده است و از مستندترین نمونه‌های کتابت قرآن کریم در قرون اولیه اسلامی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه این اثر برای نخستین بار در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود، ادامه داد: «قرآن ابراهیم سلطان» جایزه کتاب سال را دریافت کرد، «کتیبه‌های مسجد گوهرشاد» نیز جایزه کتاب فصل را در سال گذشته به خود اختصاص داد که مهدی صحراگرد آن را تهیه و تلاش کرده تا کتیبه‌ها را از لحاظ متن و ترکیب خطوط، طبقه‌بندی و نامگذاری کند.

ارائه 20 اثر نفیس در نمایشگاه کتاب

ثابت‌نیا در ادامه از عرضه 20 اثر نفیس در نمایشگاه کتاب خبر داد و تصریح کرد: «مناجات‌نامه خواجه عبدالله انصاری» به خط محمدحسین شیرازی، «مناجات منظوم حضرت امیرالمؤمنین(ع)» به خط میرعلی هروی، «پندنامه جامی»، «دعای صباح» به خط ام‌سلمه، دختر فتحعلی شاه و مجموعه دیگری به نام «لعل خاموش» اثر مصطفی واعظ‌طبسی که گزیده آثار عکاسی‌ وی از سنگ‌های نفیس است نیز در نمایشگاه ارائه می‌شوند.

مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی بیان کرد: مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس به همراه کتابخانه و موزه ملی ملک و مؤسسه انتشارات به‌نشر در یک غرفه به نمایش مجموعه آثار خود خواهند پرداخت که در این راستا دو مؤسسه یادشده، اقدام به چاپ کتاب‌های نفیس از جمله ادعیه، مناجات‌نامه و آثار دیگر کرده‌اند که حدود 40 - 50 اثر نفیس خود را در این غرفه به نمایش می‌گذارند.

captcha