دبیرخانه دائمی نمایشگاه کتاب تشکیل می‌شود
کد خبر: 1397207
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۹
برگزاری نشست هم‌اندیشی نمایشگاه کتاب؛

دبیرخانه دائمی نمایشگاه کتاب تشکیل می‌شود

گروه ادب: نشست هم‌اندیشی دبیران و خبرنگاران فرهنگی رسانه‌های مکتوب و الکترونیک با حضور معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد برگزار شد و طی آن از تشکیل دبیرخانه دائمی این نمایشگاه خبر داده شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست هم‌اندیشی دبیران و خبرنگاران فرهنگی رسانه‌های مکتوب و الکترونیک، ظهر امروز، 30 فروردین با حضور سیدعباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، همایون امیرزاده، مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزیر ارشاد، محمد الهیاری‌فومنی، معاون فرهنگی اجرایی بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب و امیرمسعود شهرام‌نیا، مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست، خبرنگاران و دبیران سرویس‌های فرهنگی رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها پیشنهادها و انتظارات خود از مسئولان را بیان کردند و سپس هر یک از مسئولان به این موارد پاسخ دادند.

سیدعباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این نشست گفت: در مدت باقیمانده تا برپایی نمایشگاه کتاب تهران، حرف‌هایی برای شنیدن وجود دارد که در بهبود برگزاری آن نقش مؤثری خواهد داشت و باید تعامل مناسبی از سوی خبرنگاران و اهالی رسانه با افکار عمومی وجود داشته باشد.

وی افزود: از ماه آبان که برگزاری نمایشگاه کتاب قطعی شد، نخست نشست‌های مقدماتی با ناشران برگزار شد تا تفسیر‌های گوناگون از نمایشگاه و آسیب‌های آن را دریافت کنیم و در مرحله بعدی، شورای برنامه‌ریزی تشکیل شد که جلسات آن به صورت هفتگی برگزار می‌شد و ناشران، کارشناسان کتاب و مدیران نمایشگاه حضور داشتند و از اواخر بهمن سال گذشته، امور نمایشگاه اجرایی‌تر شد.

صالحی در ادامه سیاست‌های نمایشگاه را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: تعامل فکری، خدمات‌رسانی بهتر به ناشران و مراجعه‌کنندگان و واگذاری نمایشگاه به بخش خصوصی از سیاست‌های این دوره بود که پیچیدگی‌های این امر سبب شد تا تشکل‌های نشر مسئولیت برگزاری این نمایشگاه را نپذیرند، البته آنها با وجود اختلاف سلیقه‌های متعدد با رویکرد وحدت صنفی در کنار هم نشستند و یک قرارداد با آنها امضاء شد؛ از این رو تعامل خوبی با ناشران دارند و می‌توان گفت؛ بازوی جدی معاونت بودند و امیدواریم نمایشگاه کتاب در سال آینده توسط ناشران برگزار شود.

وی با اشاره به وجه سه‌گانه نمایشگاه کتاب گفت: وجه فروشگاهی، نمایشگاهی و فرهنگی و علمی سه وجه از یک اضلاع سه گانه را شامل می‌شود که هر سه ضلع در قالب‌های متعددی در حال انجام هستند و نگاه آکادمیک به نمایشگاه جدی است و کمیته علمی فرهنگی از یکدیگر جدا شده تا بتوان فرهنگسازی در بخش کتاب را جدی‌تر گرفت و کارهای خاصی در این زمینه انجام خواهد شد.

معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد به زیباسازی محیطی و درونی نمایشگاه اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه مصلا به عنوان محلی برای نمایشگاه ساخته نشده است؛ از این رو با این مشکل روبه‌رو بودیم و به همین دلیل زیباسازی بصری در این زمینه انجام شده است تا فضا، شباهت بیشتری به محیط کتاب و کتابخوانی داشته باشد و به همین دلیل غرفه‌ها زودتر به ناشران تحویل شد.

وی ادامه داد: بازدیدکنندگان به عنوان میهمان فرهنگی و ناشران به عنوان خادمان فرهنگی هستند که خود را مؤظف می‌دانیم از آنها پذیرایی خوبی داشته باشیم.

صالحی تصریح کرد: در برگزاری نمایشگاه همواره دو نکته را مدنظر خواهیم داشت و به آن تأکید می‌کنم و آن اینکه، چک لیستی از مواردی که در جوزه اجرا وجود دارد، تهیه شود و مشکلات سال‌های گذشته در نمایشگاه کتاب را به حداقل برسانیم و حدود 60 - 70 درصد از این موارد حل شده باشد و لازم نیست در این زمینه شعار دهیم و باید به وعده‌های خود به درستی عمل کنیم.

معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد در ادامه بیان کرد: نکته بعدی تفاوت برنامه‌های روبه جو در چند نقطه خاص است؛ چرا که در حوزه اجرایی تعداد برنامه‌ها مهم نیست بلکه باید برنامه‌های قابل اعتماد و رو به پیشرفت را اجرا کرد و همچنین با وجود اختلاف نگاه‌ها و سلایق نباید فراموش کرد که وضعیت صنعت نشر با فرسودگی مواجه است و نباید در این زمینه با آزمون و خطا برخورد کنیم.

امیرزاده: رسانه‌ها نگاه عالمانه به نمایشگاه کتاب داشته باشند

همایون امیرزاده، مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزیر ارشاد در ادامه اطلاع‌رسانی رسانه‌ها را مورد تأکید قرار داد و گفت: با توجه به اینکه هم رسانه‌ها و هم مسئولان برگزاری نمایشگاه خلل‌هایی داریم، اما هدف از این نشست هم‌اندیشی این است که گونه‌ای حرکت کنیم که علاوه بر نگاه نقادانه به مخاطبان و افکار عمومی نیز توجه کنیم.

وی افزود: امسال فضای جدیدی در نمایشگاه ترسیم شده و تشکل‌ها به عنوان یک واحد کل حضور می‌یابند و مدل خوبی است تا رسانه‌ها نیز با همه مطالبات صنفی خود، به تبیین محورهای گوناگون نمایشگاه بپردازند و نگاه عالمانه، تخصصی و کارشناسانه به نمایشگاه داشته باشند و آن گونه که ذائقه مخاطب اقتضا می‌کند، به آن سمت حرکت کنند.

الهیاری‌فومنی: وزارت ارشاد نگاه کارمندی به نمایشگاه کتاب ندارد

محمد الهیاری‌فومنی، معاون فرهنگی اجرایی بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب در این نشست با اشاره به تجربه‌های به دست در برگزاری نمایشگاه کتاب گفت: با برگزاری بیست و هفت دوره، تجربه‌های فراوانی به دست آمده و سبب شده تا اهالی رسانه و مطبوعات با آسیب‌ها و نقاط ضعف و قوت آن آشنایی داشته باشند.

وی درباره اخبار ستاد اطلاع‌رسانی و بدیهی بودن برخی از آنها افزود: کارهای اجرایی فراوانی از سوی مسئولان در حال پیگیری و انجام است و این امر وقت زیادی از مسئولان نمایشگاه را می‌گیرد و اطلاع‌رسانی آن شاید خالی از اشکال نباشد و یا تبلیغات در نمایشگاه و مواجهه نخست مردم با این موضوع مربوط به مسئولان مصلا بوده است و این موضوع به آنها انتقال داده می‌شود.

الهیاری‌فومنی ادامه داد: تبلیغات کتاب‌های کمک آموزشی که خبرنگاران آن را از آسیب‌های نمایشگاه دانستند باید گفت که 50 - 60 درصد مراجعه‌کنندگان به نمایشگاه کتاب به این بخش مراجعه کرده و کتاب‌های مورد نیاز خود را تهیه می‌کنند و این امر سبب می‌شود تا آنها براساس نیاز مخاطب به این امر اقدام کنند.

وی حضور ناشرانی با تعداد عناوین کم در نمایشگاه را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: ناشرانی هستند که تعداد عناوین آنها کم بود، اما تمهیداتی در این راستا اندیشیده شد تا آنها نیز حضور یابند؛ چرا که برگزاری نمایشگاه برای تعداد زیادی از ناشران از جنبه اقتصادی دارای اهمیت است و با مشکلات موجود در حوزه صنعت نشر، آنها به سختی توانسته‌اند در این وضعیت فعالیت کنند.

معاون فرهنگی اجرایی بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب در ادامه مواردی چون محتوایی‌تر کردن نمایشگاه کتاب، در اختیار قرار دادن محلی برای آرامش خانواده‌ها و کمک به فرآیند انتخاب کتاب از سوی آنها را عنوان کرد و گفت: امسال کمیته علمی فرهنگی و اهل قلم مجزا شدند تا توجه بیشتری به نویسندگان و نخبگان شده و برنامه‌های محتوایی همچون اجرای نمایش و تئاتر درباره کتاب در فضای نمایشگاه و در محیط بیرونی آن اجرا شود.

الهیاری‌فومنی در ادامه بیان کرد: مجموعه وزارت ارشاد نگاه کارمندی به نمایشگاه کتاب ندارد؛ چرا که در این راستا عزم و جهاد خود را به کار بسته‌اند و از سوی دیگر نمی‌توان با این نگاه و دیدگاه نمایشگاه کتاب را برپا کرد، از این رو امسال تفاوت‌های زیادی در این راستا در نمایشگاه کتاب انجام شده است.

شهرام‌نیا: دبیرخانه دائمی نمایشگاه کتاب تشکیل شود

امیرمسعود شهرام‌نیا، مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران نیز در این نشست به برخی مشکلات مطرح شده از سوی رسانه‌ها پرداخت و گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری‌های جدی در رابطه با محل نمایشگاه دارند تا این نمایشگاه صاحب مکان ثابتی شود.

وی افزود: برخی از مشکلات عنوان شده مربوط به حوزه صنعت نشر نظیر چرخه توزیع و نشر در کشور بوده و برخی موارد نیز به فرهنگ برمی‌گردد و دسترسی به کتاب را برای مخاطبان مشکل می‌کند. همچنین مواردی چون تبلیغات و اغذیه‌فروشی‌ها مربوط به مصلا بوده و به اقتضای ساز و کار خود بر عهده وزارت ارشاد نیست.

شهرام‌نیا ادامه داد: در سال گذشته نظرسنجی‌هایی درباره کتاب در نمایشگاه انجام شده است و وجهی که مورد نظر است اینکه، 30 درصد از مراجعه‌کنندگان صرفاً برای حضور در این فضا به نمایشگاه می‌آیند، البته این موضوع ایرادی ندارد و باید امکاناتی را برای این افراد نیز فراهم کرد تا در این محیط از آرامش مورد نظر برخوردار شوند.

وی در ادامه زیباسازی بصری و اطلاع‌رسانی سیار در نمایشگاه را مورد اشاره قرار داد و افزود: در این راستا اقدامات خوبی انجام شده و تفاوت آن را امسال با سال گذشته خواهید دید و از سوی دیگر سایت جدیدی برای نمایشگاه رونمایی می‌شود که برخی از اشکالات موجود در آن برطرف شده است.

شهرام‌نیا در پاسخ به سؤالی درباره انتخاب بهترین‌ها از بخش خصوصی برای انجام بهتر کارهای نمایشگاه گفت: با توجه به اینکه نقشی در انتخاب پیمانکاران نداشتم، اما باید گفت که آنچه انجام شده از میان بهترین‌ها بوده و این گونه نیست که بخش خصوصی به کنار رانده شده و در امور دخیل نیستند و این تصور درستی نیست.

وی ادامه داد: اگر برنامه‌های هم‌اندیشی‌ها تکرار شود می‌تواند فرصتی باشد تا اهل رسانه پررنگ‌تر و غنی‌تر به موضوع بیندیشند و تشکیل دبیرخانه دائمی سبب می‌شود تا پرداختن به تک تک موارد فراهم شود.

captcha