بی‌توجهی مسئولان به معلمان و قهرمانان قرآنی
کد خبر: 1397356
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۷
لطفی‌نیا عنوان کرد:

بی‌توجهی مسئولان به معلمان و قهرمانان قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی: داوری مسابقات بین‌المللی قرآن اظهار کرد: با همه رویکردهای مدبرانه و حکیمانه‌ای که مقام معظم رهبری نسبت به اکرام اهل قرآن، تکریم قهرمانان قرآنی و... در سیره گفتاری و رفتاری خودشان نشان دارند، اما مسئولان ما همانند ایشان به معلمان و قهرمانان قرآنی توجه ندارند.

محمود لطفی‌نیا، مدرس و داور مسابقات بین‌المللی قرآن در گفت‌‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به پیشنهاد ایکنا مبنی بر نام‌گذاری یک روز از هفته بزرگداشت معلم به «معلم قرآن» اظهار کرد: به هر بهانه فرهنگی می‌شود قرآن را محور قرار داد، البته محور قرار دادن قرآن در تمامی فعالیت‌های فرهنگی کشور و حتی نام‌گذاری یک روز از هفته معلم به نام «معلم قرآن» نشانه اکرام اهل قرآن است که در روایات و احادیث هم مورد تأکید و سفارش است.
وی افزود: نمی‌دانم چرا با همه رویکردهای مدبرانه و حکیمانه‌ای که مقام معظم رهبری نسبت به اکرام اهل قرآن، تکریم قهرمانان قرآنی و... در سیره گفتاری و رفتاری خودشان نشان می‌دهند، اما مسئولان ما همانند ایشان به معلمان و قهرمانان قرآنی توجه ندارند.

بی‌توجهی مسئولان نسبت به تکریم اهل قرآن
لطفی‌نیا ادامه داد: چرا مسئولان ما باید تا به این اندازه نسبت به تکریم اهل قرآن و قهرمانان قرآنی بی‌توجه باشند که خبرگزاری ایکنا درباره لزوم نام‌گذاری روزی به نام «معلم قرآن» از بنده به عنوان یک معلم و فعال قرآنی سوال کند و بنده هم پاسخ دهم که این کار خوب است و بعد مسئولان تصور کنند که بنده به فکر منافع خودم هستم؛ در صورتی که اکرام اهل قرآن باید به عنوان یک فرهنگ تثبیت ‌شده اجتماع مطرح شود.
داور مسابقات بین‌المللی قرآن با یادآوری اینکه رهبر معظم انقلاب بارها در ارتباط با قهرمانان قرآنی و اکرام اهل قرآن تأکید و سفارش داشته‌اند، عنوان کرد: تصور می‌کنم پیش از اینکه مسئولان ما به چنین ایده‌هایی مبنی بر تکریم اهل قرآن فکر کنند، مردم ما نسبت به این قضیه اهتمام دارند؛ بارها در مناطق مختلف جغرافیایی در ایران و خارج از کشور مشاهده کرده‌ایم که مردم چگونه معلمان قرآن را اکرام می‌کنند.
وی ادامه داد: بنده به عنوان یک معلم قرآن و فعال قرآنی بارها در استان گیلان تحت عنوان «معلم قرآن» تجلیل شده‌ام، این کار یک سنت حسنه است؛ البته بنده به عنوان کارشناس قرآنی در آموزش و پرورش حضور دارم و اگر خارج از آموزش و پرورش بودم، هرگز این اتفاق نمی‌افتاد که به عنوان معلم قرآن تجلیل شوم.
این استاد قرآنی یادآور شد: صرف اینکه بنده یک معلم قرآن باشم، کسی توجه نمی‌کند و اگر در آموزش و پرورش هم توجهی به بنده می‌شود؛ به دلیل عناوین داوری مسابقات بین‌المللی قرآن است که دارم و اگر این عناوین بین‌المللی را نداشتم، حتی در آموزش و پرورش هم مورد توجه نبودم؛ در حالی که معلم قرآن باید از نظر قانونی جایگاه شایسته‌ای داشته باشد.

معلم قرآن از نظر قانونی باید جایگاه شایسته‌ای داشته باشد
داور مسابقات بین‌المللی قرآن اضافه کرد: معلم قرآن به این دلیل که معلم قرآن است و دستورالعمل زندگی را تعلیم می‌دهد، باید از نظر قانونی جایگاه شایسته‌ای داشته باشد تا از این طریق معلم قرآن بتواند زندگی خود را با دلی خوش ادامه داده و وقف قرآن کند؛ مسئولان باید اکرام اهل قرآن را وظیفه خود بدانند و آن را انجام دهند.
لطفی‌نیا با یادآوری اینکه معلمان قرآن مورد احترام جامعه هستند، ادامه داد: هر چند که معلمان قرآن در میان مردم مورد احترام و توجه هستند، اما مهم نهادینه شدن فرهنگ اکرام معلم قرآن در نظام‌نامه اجرایی و فرهنگی یک کشور است و جایگاه معلم قرآن باید در تقویم فعالیت‌های فرهنگی نیز به ثبت برسد و روزی از هفته مقام معلم که بزرگداشت مقام شهید مطهری، یکی از معلمان بزرگ قرآن است، به نام «معلم قرآن» ثبت شود؛ حداقل کاری که برای اکرام معلم قرآن می‌توانیم انجام دهیم این است که یکی از روزهای هفته معلم را به «معلم قرآن» اختصاص دهیم.
وی ادامه داد: نام‌گذاری یک روز از هفته بزرگداشت مقام معلم به نام «معلم قرآن» موجب می‌شود تا معلمان قرآن نه به عنوان قهرمان قرآنی، بلکه به عنوان خادم قرآن در گوشه و کنار کشور احساس غرور کنند و به خودشان ببالند و انگیزه آنها برای ادامه فعالیت‌های قرآنی بیشتر شود؛ البته مسئولان فرهنگی با پیش‌بینی‌هایی که انجام می‌دهند، می‌توانند روز «معلم قرآن» را در تقویم سالانه کشور به ثبت برسانند.
این معلم قرآن عنوان کرد: توجه به جایگاه معلم قرآن کاری نیست که فقط اختصاص به مسئولان قرآنی داشته باشد، زیرا به هر حال مسئولان قرآنی تا جایی که امکان داشته باشد، بحث تجلیل از معلمان قرآن را انجام می‌دهند؛ اما این بحث از جمله مباحثی است که باید همه مسئولان اقتصادی، فرهنگیٍ، سیاسی، نظامی و... به آن توجه داشته و در تقویم ذهنی خود نیز به ثبت برسانند.

احترام مسئولان کشور به جایگاه معلم قرآن
وی یادآور شد: مسئولان اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، نظامی و... باید معلم قرآن را احترام کنند تا معلم و فعال قرآنی بر حسب جایگاه محترمی که برای او در نظر گرفته شده، بتواند فعال‌تر و اثرگذارتر از قبل به کارهای قرآنی خود ادامه دهد؛ توجه به جایگاه معلم قرآن در قانون اساسی ما نیز باید وجود داشته باشد، در حالی که این اتفاق تاکنون رخ نداده است.
این داور مسابقات بین‌المللی قرآن یادآور شد: قرآن زیربنای فرهنگی و کتاب انقلاب ما است و معلمان قرآن در تمامی سطوح رواخوانی، روان‌خوانی، تجوید، ترجمه، مفاهیم، تفسیر، حفظ و... که در راه تعلیم و تربیت قرآن‌آموزان گام برداشته‌اند، باید از جایگاه قابل قبولی برخوردار باشند؛ البته این جایگاه هنوز برای معلمان قرآن ایجاد نشده است تا جایگاه معلمان از حیث قانون وجاهت قانونی پیدا کند.

مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ملکی
|
-
|
۱۳۹۳/۰۱/۳۱ - ۲۳:۳۰
0
0
واقعا همین طور است یک نفر وزنه بلند میکنه همه عین دیوانه ها بالا می پرند ولی یک نفر دیگه در مسابقات کلام الهی را حفظ می کنه یا مقام می اره حتی عمل هم می کنه در جامعه اسلامی ارزش نداره متاسفم برای این مردم و مسئولان سطحی نگرو بی تقوا واقعا
captcha