کمبود معلمان متخصص قرآنی معضل کنونی مدارس است
کد خبر: 1397508
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۸
عضو کمیسیون آموزش مجلس:

کمبود معلمان متخصص قرآنی معضل کنونی مدارس است

گروه اجتماعی: حجت‌الاسلام سلیمی، پرورش معلمان قرآن را یکی از گام‌های گسترش قرآن در اجتماع عنوان کرد و گفت: متأسفانه امروز کمبود معلمان متخصص در امر قرآن و متناسب با شأن جمهوری اسلامی ایران احساس می‌شود.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، منتخب مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، در رابطه با پیشنهاد ایکنا مبنی بر نام‌گذاری یک روز از هفته معلم به نام معلم قرآن، اظهار کرد: قرآن حاوی مسائل عبرت‌انگیز و معارف بسیار عمیقی است، به‌گونه‌ای که هیچ غواصی نمی‌تواند به انتهای معارف آن برسد.

ورود قرآن به مسائل فردی و اجتماعی

وی با تشبیه معارف قرآن به آسمانی بی‌نهایت، افزود: در محضر قرآن بودن به انسان اوج می‌دهد و او را به دریای نور هدایت می‌کند؛ بنابراین واردشدن قرآن نه‌تنها به مسائل فردی؛ بلکه در عرصه اجتماع ایران نیز می‌تواند نقش‌آفرین باشد و در همه زوایای زندگی آدمی حضوری پررنگ و تأثیرگذار داشته باشد.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، راهکار تحقق این امر را آشناشدن کودکان مسلمان با قرآن در دوران دبستان دانست و گفت: معلمان در خارج کردن کتاب الهی از مهجوریت نقشی بی‌بدیل ایفا می‌کنند تا این کتاب وارد عرصه اجتماع شود.

وی مطرح کرد: در این زمینه باید بیش از آنچه تاکنون انجام شده تلاش کنیم و با افزایش این فعالیت‌ها کوتاهی‌های خود را نسبت به قرآن جبران کرده و در راستای حضور این کتاب عظیم الهی در همه زوایای زندگی حرکت کنیم.

کمبود معلمان متخصص قرآنی

حجت‌الاسلام سلیمی در ادامه پرورش معلمان قرآن را یکی از گام‌های این تلاش عنوان کرد و گفت: متأسفانه امروز کمبود معلمان متخصص در امر قرآن و متناسب با شأن جمهوری اسلامی ایران احساس می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری کلاس‌های حفظ و قرائت در مراکز قرآنی، اظهار کرد: تاکنون در پرداختن به معنا و فهم نکات تفسیری از عقب‌ماندگی تاریخی رنج می‌بریم؛ لذا لازم است علاوه بر پرداختن به ظاهر قرآن از جمله قرائت و حفظ آن در فهم کلیدواژه‌های قرآنی و معانی و تفسیر این کتاب آسمانی نهضتی جدید در کشور شروع شود.

در بحث مفاهیم قرآن فعالیت‌های چشمگیری وجود ندارد

منتخب مردم محلات و دلیجان در خانه ملت تأکید کرد: هر چند در مدارس به قرائت و روخوانی توجه می‌شود؛ لیکن در بحث مفاهیم فعالیت‌های چشمگیری وجود نداشته، تا جایی که در دانشگاه‌ها نیز تفسیر قرآن یک درس فرعی محسوب می‌شود در حالی‌که قرآن باید در متن زندگی افراد جاری شود.

وی اضافه کرد: متأسفانه در فضای آموزش عالی به‌ندرت می‌توان از استادی مسلط و ماهر نام برد و این امر نشان‌دهنده آن است که در این عرصه قصور داشتیم و باید به پیشگاه با عظمت خدای متعال عذر تقصیر بیاوریم.

هماهنگی تمامی ارکان جامعه جهت گسترش مفاهیم قرآنی

حجت‌الاسلام سلیمی در ادامه خواستار هماهنگی تمامی ارکان جامعه در جهت گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه شد و بیان کرد: لازم است همزمان با گرایش مدارس به این کتاب الهی، ادارات و مسئولان اجرایی نیز در این زمینه حضور پررنگ داشته باشند.

وی تخصیص بودجه‌ای خاص از بیت‌المال به قرآن‌آموزان و قرآن‌پژوهان را بسیار مفید دانست و افزود: زمانی‌که پیامبر اکرم(ص) قصد تقسیم غنایم داشتند به کسانی که حافظ قرآن بودند امتیاز بیشتری می‌دادند و بهره‌‌مندی این افراد از بیت‌المال بیشتر بود، با این اوصاف آیا ما حفظ قرآن را به‌عنوان یک مشوق در ارتقاء پایه کارمندان به حساب آورده‌ایم؟

حجت‌الاسلام سلیمی مطرح کرد: متأسفانه در خصوص این موضوع، برنامه و نگاهی جدی صورت نگرفته است که این مسئله بر دیدگاه دانش‌آموز و دانشجو تأثیر منفی می‌گذارد؛ چرا که در راه حفظ و نشر قرآن آینده مالی مناسبی پیش‌روی خود نخواهد دید.

عدم چشمداشت مادی به مسائل قرآنی

منتخب مردم محلات در مجلس در پایان اظهار کرد: افراد نباید به‌خاطر چشمداشت مادی به مسائل قرآن بپردازد؛ بلکه مسائل مادی می‌تواند به‌عنوان مشوقی عمل کند که ابتدا دست انسان را بگیرد و به ساحل این اقیانوس بیکران برساند و کسی که به این ساحل رسید و در آسمان با طراوت قرآن اوج گرفت دیگر با بال معنوی و شوق عرفانی خود به پرواز ادامه می‌دهد؛ لیکن باید ابتدا زمینه، بال و ظرفیت پرواز را ایجاد کنیم.

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
اشتیاق
|
-
|
۱۳۹۳/۰۲/۰۲ - ۰۹:۱۰
0
0
لطفا بروید ببینید چقدر متخصص قرآنی در رشته علوم قرآن و حدیث فارغ التحصیل شده و بی کار هستند. جای اونها دیپلمه ها رو گذاشتن معلم قرآن. حالا میخوان متخصصشون کنند.
captcha