دوره کامل «فهرستگان نسخ خطی ایران» در نمایشگاه کتاب ارائه می‌شود
کد خبر: 1397742
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۲:۵۴

دوره کامل «فهرستگان نسخ خطی ایران» در نمایشگاه کتاب ارائه می‌شود

گروه ادب: دوره کامل «فنخا» با عنوان «فهرستگان نسخ خطی ایران» در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ارائه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، «فنخا» مخفف عنوان کتابی با نام «فهرستگان نسخه‌های خطی ایران» است که توسط مصطفی درایتی تدوین شده و 300 هزار نسخه از نسخ خطی موجود در کتابخانه‌های ایران را که مربوط به سال‌های 1305 تا 1390 است دربرگرفته و در این اثر معرفی شده است.

این اثر حدود 40 مجلد را شامل می‌شود که در بیست و هفتمین دوره نمایشگاه، مجلدهای یک تا 34 ارائه و رونمایی خواهند شد که در بیست و ششمین نمایشگاه کتاب تهران در سال گذشته، 20 جلد آن رونمایی شد و امسال تا مجلد سی‌وچهارم به نمایشگاه می‌رسد که هر مجلد متشکل از بیش از هزار صفحه است و 6 - 8 جلد دیگر نیز به بخش نمایه‌های مختلف فهرستگان نسخ خطی ایران اختصاص یافته است.

گفتنی است که این فهرست با محور قرار دادن هر اثر، از عنوان و مؤلف کتاب به عنوان دو شناسه مهم در بازیابی اطلاعات مربوط به آثار استفاده کرده است. نام مستند کتاب، آوانگاری نام کتاب، نام مستند مؤلف همراه با تاریخ تولد و وفات، آوانگاری نام مؤلف، اطلاعات مربوط به آثار پیشینی که اثر مورد نظر با آنها مرتبط است، نام افراد دخیل در شکل‌گیری اثر، تاریخ و محل تألیف، توصیفی کوتاه درباره محتوا، آغاز و انجام اثر، چاپ اثر، منابع و مصادری که حاوی اطلاعاتی درباره اثر و یا مؤلف هستند، معرفی آثاری که پس از اثر مورد نظر تألیف شده‌اند و با آن ارتباط دارند، از جمله اطلاعات کتابشناختی موجود در فنخاست.

سازمان کتابخانه ملی امسال عضوگیری حضوری در نمایشگاه کتاب ندارد

بنابر این گزارش، سازمان اسناد و کتابخانه ملی در سال جاری همانند سال‌های گذشته در نمایشگاه کتاب تهران به عضوگیری حضوری نمی‌پردازد؛ چرا که عضویت در این کتابخانه به طریق الکترونیکی صورت می‌گیرد و نیازی به حضور افراد نیست.

برگزاری چهار نشست تخصصی در سرای اهل قلم

یکی از اقدامات دیگری که سازمان اسناد و کتابخانه ملی در نمایشگاه کتاب خواهد داشت، برگزاری نشست‌های تخصصی با عنوان «مدیریت پایدار در کتابخانه‌ها» در 11 اردیبهشت، «RDA و انگلوامریکن؛ تقابل یا تکامل» در روز یکشنبه 14 اردیبهشت، «تحول و بهینه‌سازی روند فیپا، ایجاد فرصت‌های خدمات کتابداری» همزمان با 14 اردیبهشت و «نقش مستندسازی اطلاعات در تولید فراداده‌های کتابخانه‌های دیجیتالی» طی 19 اردیبهشت در سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب تهران است.

captcha