اضافه کردن رشته‌هایی غیر از حفظ و قرائت به مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان
کد خبر: 1397804
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۸
بحرالعلوم پیشنهاد کرد:

اضافه کردن رشته‌هایی غیر از حفظ و قرائت به مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیر آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن‌ گفت: برای اینکه بتوانیم سطح مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان را ارتقاء دهیم، باید به برگزاری صرف مسابقات در رشته‌های حفظ و قرائت اکتفا نکنیم و رشته‌های کاربردی‌تری را به مسابقات اضافه کنیم.

محمدمهدی بحرالعلوم، مدیر آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن‌، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با بیان اینکه هر حرکتی که برای قرآن صورت بگیرد، زیبا خواهد بود؛ گفت: برداشتن کوچکترین گام‌ها برای ارتقای جایگاه قرآن در جامعه بسیار ارزشمند است و پاداش آن نزد خداوند متعال محفوظ خواهد ماند.

تأکید بر ارزش بالای فعالیت قرآنی برای قشر دانشجو
وی افزود: زمانی که این فعالیت‌ها برای یک قشر خاص و تحصیلکرده صورت بگیرد، ارزش چند برابری پیدا می‌کند؛ زیرا این قشر با دید انتقادی به موضوعات نگاه می‌کند و همیشه در حال اندیشیدن به بهترین حالت است.
مدیر آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن‌ در ادامه با اشاره به چهارمین دوره مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان جهان، تصریح کرد: زمانی که ما با چنین قشری مواجه شویم، انتظارها و توقع‌ها بسیار بالاتر می‌رود و باید با توجه به این توقع‌ها برنامه‌ریزی‌های لازم را صورت داد.

شرکت‌کنندگان قوی به مسابقات دعوت شوند

بحرالعلوم اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم در این مسابقات به ارتقاء و کیفیت لازم دست یابیم، باید در مرحله اول افرادی را به مسابقات دعوت کنیم که علاوه بر توانمندی خاص در زمینه قرآن، دارای آشنایی ویژه در زمینه تخصصی خود باشند.
وی بیان کرد: به نظر می‌رسد علاوه بر مسابقات مرسوم حفظ و قرائت قرآن کریم، نیازمند زمینه‌هایی برای بروز استعدادهای در همان رشته‌های خاص هستیم، به عنوان مثال دانشجویان رشته‌های پزشکی، روانشناسی و یا حتی اقتصاد و رشته‌هایی از این دست که زمینه‌هایی از این علم‌ها در قرآن وجود دارد را بیشتر با قرآن آشنا کنیم و برنامه‌هایی که قرآن در این زمینه ارائه داده است را به آنها معرفی کنیم.

بیان ارتباط علوم مختلف با قرآن برای دانشجویان
مدیر آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن‌ با تأکید بر اینکه قرآن کتابی است که اشاراتی به همه علوم دارد، گفت: دانشجویان علوم انسانی بیشتر از سایر رشته‌ها می‌توانند از قرآن استفاده لازم را ببرند و لذا می‌توانیم رشته‌هایی از این دست که ببیشتر به ارتباط علوم با قرآن بپردازد را به مسابقات اضافه کنیم.
بحرالعلوم در مورد کارکرد مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان جهان و اثرات این مسابقات در گذشته نیز تصریح کرد: هیچ حرکتی در زمینه قرآن بدون تأثیر نخواهد بود، اما زمانی ممکن است این تأثیر با فاصله زمانی کمی دیده شود و گاهی ممکن است در بلند مدت این اثرات دیده شود.

حفظ وحدت یکی از کارکردهای مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان
وی افزود: قرآن به دلیل اینکه محور وحدت امت اسلام با هر گرایش و بینشی است و توجه به معانی آن عامل نزدیکی بین مسلمانان است، به تنهایی مثمر ثمر خواهد بود و اگر بخواهیم به نتیجه این مسابقات اشاره کنیم، همین یک عامل کافی خواهد بود.
مدیر آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن‌ در پایان با اشاره به اینکه برگزاری صرف مسابقه به تنهایی کافی نیست، گفت: ما همواره می‌گوییم برای رسیدن به اهداف کامل و جامع باید پازلی را طراحی کنیم که برگزاری مسابقات تنها بخشی از این پازل باشد و آن وقت است که خواهیم توانست به اهداف از پیش تععین شده، دست یابیم.

captcha