ایجاد بانک اطلاعات قرآنی، گام نخست تجلیل از معلمان گمنام است
کد خبر: 1397844
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۰
افراش:

ایجاد بانک اطلاعات قرآنی، گام نخست تجلیل از معلمان گمنام است

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون امور ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن‌ ایجاد بانک جامع اطلاعات قرآنی را نخستین گام در راستای شناسایی و تجلیل از معلمان گمنام قرآنی سراسر کشور دانست.

یوسف افراش، معاون امور ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن‌‌‌الکریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، درباره لزوم شناسایی اساتید گمنام قرآنی و تجلیل از این پیشکسوتان، اظهار کرد: سازمان دارالقرآن در راستای شرح وظایف خود از پیشکسوتانی که در ارتباط با ماموریت‌های قرآنی فعالیت داشته‌اند و در مسیر نهادینه کردن فرهنگ قرآنی و پرورش قرآن‌دوستان و قرآنیان در حوزه حفظ، مفاهیم، قرائت و... زحمت کشیده‌اند، برنامه‌های تجلیل را تدارک دیده است.
وی عنوان کرد: این حرکت در دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در حال شکل‌گیری است، اما احساس می‌شود که یک حرکت سازمان‌ یافته، منسجم و هماهنگی در این حوزه باید تدارک دیده شود؛ زیرا هم‌چنان تعداد زیادی از پیشکسوتان هستند که ما نتوانسته‌ایم آنها را شناسایی کنیم و انسجام مراکز قرآنی می‌تواند این آسیب را مرتفع کند.

عدم دسترسی به این فعالان
افراش تصریح کرد: عدم دسترسی به این فعالان از جمله مشکلات این عرصه است. این بزرگواران خالصانه و بدون چشم‌داشتی در حال تربیت نیروهای قرآنی در اقصی نقاط کشور هستند و متاسفانه بانک اطلاعات جامع قرآنی از این اساتید وجود ندارد و مراکز مختلف در راستای وظایف خود، از تعدادی از این مربیان قرآن تجلیل به عمل می‌آورد.
وی ادامه داد: به همین خاطر مشاهده می‌شود که از برخی از چهره‌ها در همایش‌های مختلف بارها تجلیل به عمل آمده است و در مقابل بسیاری از اساتید قرآنی هنوز در کشور ناشناخته هستند؛ راهکار برطرف کردن این ناهماهنگی این است که خود جامعه قرآنی اطلاعاتی از این افراد را در اختیار سازمان‌ها و دستگاه‌های قرآنی قرار دهند.
معاون امور ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن بیان کرد: سازمان دارالقرآن در این حوزه جامع‌نگری خوبی دارد، به عبارت دیگر از هر استانی یک پیشکسوت انتخاب می‌شود و معمولاً این گونه بوده که با چهره‌های قرآنی استان توسط مسئولان مشورت می‌شود.
لزوم توجه مراکز قرآنی به اساتید شهرستانی
وی گفت: با وجود چنین شبکه‌ای در سطح کل کشور، مراکز قرآنی در تهران سعی می‌کنند، هم‌چنان از مراکز استان‌ها و به خصوص تهران افرادی را برای تجلیل انتخاب کنند؛ بر این اساس لازم است که جامعه قرآنی اطلاعاتی را از این اساتید قرآن که صاحب جلسه هستند، به یک ترتیبی منعکس کنند.
ایجاد یک مرکز قرآنی ویژه شناسایی فعالان قرآنی
افراش توضیح داد: سازمان دارالقرآن‌ این آمادگی را دارد که در صورت اینکه این اطلاعات را در اختیار ما قرار دهند، مبادرت به دسته‌‌بندی و تجلیل از این اساتید قرآنی را تدارک ببینیم. پیشنهاد بنده این است که یک مرکز مختص برای این موضوع ایجاد شود تا تمام اطلاعات قرآنی را در حوزه‌های مختلف گردآوری شود.
وی اظهار کرد: ما در مراسم تجلیل از پیشکسوتان قرآنی، نگاه جدی به فعالان و اساتید استانی نیز داشته‌ایم، حرکت مبارکی بود و هم‌چنان این حرکت باید توسط سایر نهادهای نیز پیگیری شود.
معاون امور ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن‌ یادآور شد: شاید این بزرگواران خواسته‌ به خصوصی نداشته باشند و حتی انتظار تجلیل و ... را نیز ندارد، اما وظیفه مراکز قرآنی و جامعه قرآنی است که از زحمتکشان این عرصه یاد کند و باید به عنوان قهرمانان قرآنی به جامعه معرفی شوند.
وی مطرح کرد: مقوله تکریم از بزرگان و معلمان هم ریشه در اخلاقیات یک جامعه دارد و هم مورد تاکید بسیار فراوان آموزه‌های دینی و قرآنی است. این حرکت‌ها باعث تشویق معنوی نیروهایی می‌شوند که می‌خواهند وارد این عرصه شوند.
افراش عنوان کرد: برخی از این پیشکسوتان وقتی به سن پیری می‌رسند و نشاط جوانی را از دست می‌دهند، ممکن است از کارافتاده شوند و نیاز معیشیتی داشته باشند؛ مراکز قرآنی باید زمینه‌هایی را فراهم کنند تا از تجربیات این اساتید به نحو شایسته استفاده شود و از طرفی مشکلات این بزرگواران مورد توجه مراکز قرآنی نظام جمهوری اسلامی قرار گیرد.

captcha