روند بی‌رویه بیمه فعالان قرآنی درگذشته/ وزیر ارشاد برای حل مشکلات 2 پیشنهاد داد
کد خبر: 1397957
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۴
جنتی بیان کرد:

روند بی‌رویه بیمه فعالان قرآنی درگذشته/ وزیر ارشاد برای حل مشکلات 2 پیشنهاد داد

گروه فعالیت‌های قرآنی: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی دیدار از معاونت قرآن و عترت از روند بی‌رویه بیمه فعالان قرآنی در گذشته گلایه کرد و برای حل این مشکل دو پیشنهاد داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از روابط عمومی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت ولادت حضرت فاطمه(س) از معاونت قرآن و عترت این وزارتخانه بازدید کرد و با اشاره به اینکه معاونت قرآن و عترت، معاونتی نوپاست، این معاونت را امتیازی بزرگ برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست.
وی تبیین کرد: چنین معاونتی صبغۀ دینی به وزارت داده است؛ البته موسیقی، سینما، هنرهای نمایشی و مانند آن هم باید هدفدار و دارای صبغۀ دینی باشند.
جنتی با بیان نامگذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری به نام اقتصاد و فرهنگ، مسئولیت این وزارتخانه را در تحقق منویات ایشان در این زمینه سنگین‌تر دانست.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سابقۀ فعالیت‌های قرآنی حجت‌الاسلام و المسلمین حشمتی گفت: انتظارات مقام معظم رهبری در حوزه قرآنی، بیشتر از سایر حوزه‌هاست و معظم له بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم تأکید دارند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تشریح این مسئله گفت: از عقب‌ماندگی‌های ما در مقابل سایر کشورها بخصوص کشورهای عربی، بحث قرائت و حفظ قرآن است. ما باید این نقیصه را جبران کنیم.
همکاری مشترک همه امت اسلامی در ترویج فرهنگ قرآن
وی با اشاره به اینکه در کشور باید همۀ مجامع را در کنار هم جمع کنیم، بر همکاری مشترک با برادران اهل سنت در ترویج قرآن کریم تاکید کرد.
علی جنتی در مورد همکاری معاونت قرآن و عترت با مجلس شورای اسلامی، هماهنگی و برقراری ارتباط با فراکسیون قرآن و عترت و نماز را متذکر شد و بیان کرد: باید انتظارات مجلس در حوزۀ قرآن و عترت را برآورده سازیم.
ایجاد نوآوری در برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن
وی در مورد نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم ضمن تاکید بر استفاده از تجربیات دیگران و برگزاری برنامه‌های جنبی تشریح کرد: مهم این است که در برپایی نمایشگاه، کار نو و جدیدی صورت گیرد. باید گنجینۀ آثار قرآنی از جمله قرآن‌های نفیس، قرآن‌های خطی و قرآن‌های دارای چاپ فاخر را از سراسر کشور جمع‌آوری کنیم و در نمایشگاه در معرض دید عموم قرار دهیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر لزوم جمع‌آوری، تهیه و تدوین بانک اطلاعات برای مجامع و شخصیت‌های قرآنی اعم از خادمان، مفسران و قرآن‌پژوهان تاکید کرد.
جنتی با اشاره به اعتبارات اختصاص یافته به حوزۀ قرآن و عترت گفت: باید برنامه‌ریزی شود که امسال چه کارهایی در این حوزه  صورت بگیرد. وی بر لزوم مکتوب‌ شدن، اولویت‌بندی، برآورد هزینه‌ها و ارائۀ گزارش تأکید کرد و گفت: نباید بدون ایجاد اعتبار، تعهدی ایجاد کرد.
روند بی‌رویه بیمه فعالان قرآنی در گذشته
وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص بیمۀ فعالان قرآنی با اشاره اینکه این کار در گذشته بی‌رویه صورت گرفته است، به صندوق حمایت از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران اشاره کرد که در مقطعی به خادمان قرآن خدماتی ارائه می‌کرد و بودجه آن از صندوق هدفمندی یارانه تأمین می‌شد.
وی ادامه داد: مشکل اعتباری این صندوق دو راه حل دارد؛ راه موقت این است که معاونت از محل اعتبارات خود، برای آن تعدادی که تحت پوشش هستند، این تعهد را ادامه دهد که در درازمدت هم، حوزۀ معاونت قرآن و عترت می‌تواند با همکاری کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد صندوقی جدید برای این کار ایجاد کنند.
در ابتدای این جلسه معاون قرآن و عترت، ضمن تبریک ولادت حضرت فاطمه (س)، گفت: یکی از مشکل‌ترین و حساس‌ترین حوزه‌های دولت  که فرهنگ قرآن کریم و اهل بیت(ع) است که به این معاونت سپرده شده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی افزود: از دغدغه‌های مهم معاونت این است که قرآن حقیقی را به جامعه معرفی و معارف قرآن و اهل بیت و سیرۀ عملی آن‌ها را بیان کند.
وی گفت: توقع ما در این حوزه، از وزارت متبوع این است که در این راه هم همراه و مشاور ما باشد و هم این که اسباب این حرکت را فراهم و تسهیل کند.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: لزوم تحقق کار قرآنی در جامعه، جامعه شمول بودن آن است؛ قرآن اختصاص به قشری خاصی از جامعه ندارد؛ باید از همۀ آحاد جامعه، از هنرمندان و نویسندگان گرفته تا اندیشمندان و نخبگان برای انجام فعالیت‌های قرآنی دعوت کنیم.
در ادامۀ این مراسم مدیران مجموعه، گزارشی از وضعیت موجود و کارهای پیش روی معاونت در سال جاری ارائه دادند و پیشنهادها، مشکلات و موانع خود را مطرح کردند.
در پایان این مراسم، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی احکام مدیران جدید معاونت را به آنها اعطا کرد.

captcha