داوری مسابقات قرآن ایران؛ بهترین خاطره زندگی قرآنی‌ام/ شکوفایی قرآنی در عراق با سقوط بعثی‌ها
کد خبر: 1398293
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۶
فعال قرآنی عراق در گفت‌و‌گو با ایکنا:

داوری مسابقات قرآن ایران؛ بهترین خاطره زندگی قرآنی‌ام/ شکوفایی قرآنی در عراق با سقوط بعثی‌ها

گروه بین‌الملل: یحیی محمدعلی الصحاف تأکید کرد: بهترین لحظات زندگی قرآنی‌ام مربوط به زمان حضورم در تهران برای داوری در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران بوده‌ است؛ لحظاتی که هرگز فراموش نمی‌کنم و بسیار خوشحالم از این‌که افتخار حضور در این رخداد عظیم قرآنی را داشته‌ام.

یحیی محمد‌علی الصحاف، داور مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، قاری برجسته عراقی و مدرس رشته صوت قرآن در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) ضمن بیان این مطلب گفت: در دوران کودکی به قرائت قرآن روی آوردم، در آن زمان گوش‌دادن به قرائت قاریان را دوست داشتم و از آنان تقلید و در کلاس‌ها و دوره‌های تجوید، قرائات سبع و قرائات عشر شرکت می‌کردم.
یحیی محمدعلی الصحاف در ادامه افزود: بعدها در دوره‌های آکادمیک آموزش قرآن نیز شرکت کردم و گواهینامه قرائات سبع و قرائات عشر را نیز با شرکت در دوره‌های تخصصی صوت‌و‌لحن کسب کردم.
این قاری عراقی بیان کرد: بخش زیادی از فعالیت‌های روزانه‌ام را به قرآن و برنامه‌های قرآنی اختصاص داده‌ام و در حال حاضر استاد دوره‌های قرآنی هستم و به دلیل حجم زیاد فعالیت‌های قرآنی حتی گاهی خسته می‌شوم، از همان نخستین ساعات روز در کلاس‌های قرآنی حضور یافته و صوت و لحن را به علاقه‌مندان آموزش می‌دهم.
شیخ عباس الشامی از قاریان «کاظمین» نخستین استادم بود
الصحاف همچنین تصریح کرد: نخستین استادم شیخ عباس الشامی از قاریان و اساتید برجسته قرآن شهر مقدس «کاظمین» بود و پس از وی در محضر اساتید متعددی به قرائت و یادگیری قرآن پرداختم.
این داور قرآن عراقی بیان کرد: زمانی که به قرائت روی آوردم، از شیوخ و اساتید بزرگی همچون عبدالفتاح شعشاعی، شیخ ابوالعینین شعیشع، شیخ مصطفی اسماعیل و دیگر قاریان مصر تقلید می‌کردم.
این قاری برجسته عراقی که در مسابقات قرآن متعددی به عنوان داور حضور یافته است، تأکید کرد: در بسیاری از مسابقات داخلی و بین‌المللی قرآن همچون مسابقات ایران در بخش صوت و لحن به داوری پرداخته‌ام و در مسابقات بین‌المللی قرآن شبکه ماهواره‌ای «الکوثر» نیز داور بوده‌ام و در حال حاضر صوت و لحن را به علاقمندان آموزش می‌دهم.
وی یادآور شد: در بسیاری از رقابت‌ها و جشنواره‌های قرآنی داخلی و خارجی نیز حضور یافته‌ام، اما بهترین لحظات و خاطراتم مربوط به زمان حضورم در تهران برای داوری در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران است، در این رویداد قرآنی با بسیاری از اساتید و شخصیت‌های قرآنی ایرانی و غیرایرانی آشنا شدم و احترام به فعالان و چهره‌های قرآنی از سوی ایران را به وضوح مشاهده کردم.
یحیی محمدعلی الصحاف برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن ایران با حضور گسترده قاریان و حافظان قرآن را بیانگر تداوم حرکت قرآنی در ایران دانست و تصریح کرد: لحظات حضورم در ایران را هرگز فراموش نمی‌کنم و بسیار خوشحالم از این که افتخار حضور در این کشور را داشتم.
شکوفایی قرآنی در عراق پس از سقوط رژیم بعث
یحیی الصحاف اظهار کرد: همان‌طور که می‌دانید فعالیت‌های قرآنی در عراق پس از سقوط رژیم بعث و بعد از سال 2003 میلادی رشد و شکوفایی چشم‌گیری را تجربه کرد و پس از سقوط بعثی‌ها، مراکز و مؤسسات قرآنی زیادی در این کشور راه‌اندازی و محافل و مسابقات قرآنی متعددی برگزار شد و در نتیجه این پیشرفت و شکوفایی قرآنی، قاریان و اساتید قرآن توانمندی در این کشور رشد پیدا کردند.
الصحاف در پاسخ به پرسشی درباره شیوه‌های آموزش قرآن در عراق و اهتمام به شیوه‌ مکتب‌خانه‌ای آموزش قرآن در این کشور بیان کرد: در حال حاضر آموزش قرآن به صورت مکتب‌خانه‌ای در عراق پایان یافته و مراکز قرآنی این کشور به شکل آکادمیک قرآن را به علاقه‌مندان آموزش می‌دهند، امروزه علاقه‌مندان به یادگیری قرآن با حضور در مراکز آکادمیک، به شکلی صحیح و ساده قرآن کریم را آموزش می‌بینند، اما یادگیری قرآن در مکتب‌خانه‌ها مستلزم صرف زمان و سال‌های زیادی است.
روش مکتب‌خانه‌ای در مقایسه با آموزش آکادمیک قرآن زمان‌بر است
این داور قرآن عراقی ادامه داد: آموزش مکتب‌خانه‌ای قرآن شیوه‌ای قدیمی است که شاید امروز تنها در برخی کشورها همچون مصر رایج است و در مقایسه با شیوه‌های آکادمیک، بسیار زمان‌بر است، یعنی اشخاص می‌توانند با بهره‌مندی از شیوه‌های آکادمیک قرآن را در طول شش ماه یاد بگیرند، این در حالی است که روش مکتب‌خانه‌ای این ویژگی را ندارد.
این قاری عراقی درباره تعاملش با قاریان و فعالان قرآنی جهان اسلام بیان کرد: بسیاری از قاریان عراقی و غیرعراقی از دوستان من هستند و من به خاطر حضور مکرر در رقابت‌های قرآنی برای داوری مسابقات، دوستان زیادی را در میان قاریان و داوران قرآن یافتم که بسیاری از آنان ایرانی هستند.
یحیی الصحاف یادآور شد: در حال حاضر با تعداد زیادی از اساتید و داوران مسابقات قرآن از ایران، مصر و دیگر کشورهای جهان تعامل دارم و سید‌مهدی سیف، فلاح کسمایی و عبدالرسول عبایی از اساتید ایرانی هستند که با آنان در ارتباط هستم. 
حضور فعال چهره‌های قرآنی؛ مهم‌ترین شاخصه مسابقات بین‌المللی قرآن ایران
وی در ادامه برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در بخش‌های مختلف جهان اسلام را مورد توجه قرار داد و گفت: ایران، مالزی، کویت و امارات از جمله کشورهای موفق در این عرصه هستند، در جمهوری اسلامی ایران رقابت‌های قرآنی رونق و شکل خاصی دارد و هر ساله تعداد زیادی از فعالان قرآنی کشورها در آن حضور می‌یابند و حضور شخصیت‌های قرآنی مشهور جهان اسلام چهره خاصی به این رقابت‌ها بخشیده است.
الصحاف در پایان مهم‌ترین راه‌کارهای تقویت ارتباط قرآنی بین فعالان و چهره‌های قرآنی جهان اسلام را تبیین کرد و گفت: برگزاری همایش و سمینارهای مختلف با حضور مؤسسات و شخصیت‌های قرآنی فعال کشورهای مختلف با هدف تبادل تجربیات آنان و برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن از جمله این راه‌کارها است، در مسابقات قرآن بسیاری از اساتید قرآنی حضور می‌یابند و برگزاری این رقابت‌ها نقش به‌سزایی در تعامل هرچه بیشتر آنان با یکدیگر دارد.

captcha