قیصر امین‌پور؛ شاعری متعهد به انقلاب و انسانیت
کد خبر: 1398381
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۹
به بهانه سالروز تولد قیصر؛

قیصر امین‌پور؛ شاعری متعهد به انقلاب و انسانیت

گروه ادب: زنده‌یاد قیصر امین‌پور، شاعری اهل درد و متعهد به انقلاب و انسانیت بود که گفتار صمیمانه وی در شعرهایش تجلی پیدا کرد.

قیصر امین‌‏پور، در دومین روز از دومین ماه بهاری‌ترین فصل سال 1338 در دزفول متولد شد. وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در گتوند و دزفول به پایان برد، سپس به تهران آمد و دکترای خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران در سال 1376 اخذ کرد. وی فعالیت هنری خود را از حوزه اندیشه و هنر اسلامی در سال 1358 آغاز کرد.

قیصر، یکی از شاعران مشهوری است که به انقلاب و انسانیت متعهد بود و دغدغه‌های انسان معاصر در شعرهایش موج می‌زد. از زبان گفتار و عامیانه مردم به خوبی بهره می‌گرفت و زبان گفتارش صمیمی بود و خود را در میان مردم می‌دید و مخاطبش را به خوبی می‌شناخت و از این روست که با گذشت چندین سال، شعرهایش هنوز در زبان مردم جاری است. همانند این شعر؛

«بیا ای دل از اینجا پر بگیریم

ره کاشانه دیگر بگیریم

بیا گم کرده دیرین خود را

سراغ از لاله پرپر بگیریم

مبادا خویشتن را واگذاریم

امام خویش را تنها گذاریم

ز خون هر شهیدی لاله روید

مبادا روی لاله پا گذاریم»

جهان‌بینی این شاعر در شعرهایش کاملاً مشهود است و برخی شعرهایش نیز عواطف فردی وی را به نمایش می‌گذارد.

«ای نامت از دل و جان

در همه جا به هر زبان جاری

عطر پاک نفست سبز و رها از آسمان جاری

نور یادت همه شب در دل ما

چو کهکشان جاری

تو نسیم خوش نفسی

من کویر خاک و خسم

گر به فریادم نرسی

همچو مرغی در قفسم

تو با منی اما ...

من از خودم دورم

چو قطره از دریا

من از تو مهجورم

ای نامت از دل و زبان جاری

با یادت ای بهشت من آتش دوزخ کجاست

عشق تو در سرشت من با دل و جان آشناست

چگونه فریادت نزنم

چرا دم از یادت نزنم

در اوج تنهایی

اگر زمین ویرانه شود

جهان همه بیگانه شود

تویی که با مایی ...»

قلم شیوا و نثر زیبای قیصر، در آثاری چون «در کوچه آفتاب»، «مثل چشمه، مثل رود»، «ظهر روز دهم»، «آینه‏‌های ناگهان»، «گل‏‌ها همه آفتابگردانند»، «گزینه اشعار، مروارید»، «بی بال پریدن»، «طوفان در پرانتز»، «به قول پرستو» و «مجموعه شعر نوجوان» به خوبی دیده می‌شود و حس شعری وی در آنها جوش و خروش دارد.

«تنفس صبح» نیز یکی از آثار وی است که در دو بخش تنفس صبح مجموعه اشعار بین سال‌های 1357 - 1363 و در کوچه آفتاب مجموعه رباعی و دوبیتی‌هایی است که بین سال‌های 1357 - 1362 سروده شده و می‌توان آن را نخستین کتاب منتشر شده مرحوم قیصر امین‌پور به شمار آورد که به اذعان بسیاری از اهل فرهنگ و ادب، حضور شاعری تازه نفس بود که غزل، دوبیتی و رباعی می‌گفت، اما حرفش از جنس زمان بود.

این کتاب مشتمل بر 79 شعر برگزیده است که قیصر در این شعرها ریشه در سنت و تنفس در حال و نگاه به آینده دارد و توسط انتشارات سروش به چاپ رسیده است و در حال حاضر هشتمین چاپ آن را منتشر کرده.

captcha