سازمان دارالقرآن بازوی اجرایی برای جلوگیری از عرضه قرآن‌های بدون مجوز ندارد
کد خبر: 1398773
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۸
حاجی‌شریف:

سازمان دارالقرآن بازوی اجرایی برای جلوگیری از عرضه قرآن‌های بدون مجوز ندارد

گروه ادب: معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن سازمان دارالقرآن الکریم اظهار کرد: این سازمان بازوی اجرایی ندارد تا از ورود قرآن‌های دارای اغلاط یا فاقد مجوز چاپ و به ویژه نشر به نمایشگاه جلوگیری کند.

احمد حاجی‌شریف، معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن سازمان دارالقرآن الکریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قران(ایکنا)، به مسئله عرضه برخی قرآن‌های مغلوط یا بدون مجوز در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اشاره کرد و گفت: در سال‌های گذشته قبل از شروع نمایشگاه قرآن و کتاب با معاونت مربوطه در وزارت ارشاد مکاتباتی انجام شده و مسائل را تذکر داد‌ه‌ایم، اما رسیدگی آنها به این موضوع معمولاً مطلوب نیست.
مسئولان ارشاد در پیگیری تخلف‌ها خیلی جدی عمل نمی‌کنند
وی با بیان اینکه سال جاری نیز به معاون فرهنگی نامه می‌نویسیم و تقاضای همکاری می‌کنیم، ادامه داد: در زمان برپایی نمایشگاه، کارشناسانی را برای سرکشی به غرفه‌ها می‌فرستیم تا گزارش قرآن‌هایی که مجوز چاپ یا نشر ندارند را به مسئولان برگزاری نمایشگاه و ارشاد اعلام ‌کنند.
معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن سازمان دارالقرآن افزود: اسامی متخلفان معرفی می‌شود تا اقدامات لازم را انجام دهند. تا سال گذشته متأسفانه اقدامات لازم صورت نمی‌گرفت و در نهایت به یک تذکر بسنده می‌شد.
حاجی‌شریف اظهار کرد: برای سال جاری عزم خود را جزم کرده‌ایم که با این تخلف بزرگ به شیوه جدی‌تری برخورد کنیم و از ورود قرآن‌هایی که دارای اغلاط بوده یا مجوز چاپ و به ویژه مجوز نشر ندارند به نمایشگاه جلوگیری کنیم.
امکان بروز خطا در هنگام چاپ و پس از اخذ مجوز چاپ
وی ادامه داد: دلیل تأکید بیشتر روی مجوز نشر هم این است که گاهی در روند چاپ قرآن و پس از اخذ مجوز چاپ، اغلاط جدیدی در قرآن به وجود می‌آید. مثلاً ممکن است زینک ضعیف شود و کلمات کمرنگ چاپ شوند و یا دو کلمه روی هم قرار بگیرند. نمونه همه این مشکلات در سازمان موجود است.
معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن سازمان دارالقرآن عنوان کرد: همچنین در موردی شاهد آن بودیم که در «وَمَا هُوَ بِقَوْلِ شَیْطَانٍ رَجِیمٍ»(سوره تکویر آیه 24)، نقطه کلمه «رجیم» حذف شده که نتیجه آن غیر از آبروریزی نیست. مشابه این مورد هم ماه گذشته در عربستان رخ داد که کلمه «خلقک» تبدیل به «خلفک» شده بود. آنجا بلوایی جهانی ایجاد شد و به همین دلیل بسیاری را موأخذه کردند.
حاجی‌شریف افزود: یکی دیگر از موارد تخلف در اعراب‌گذاری است. تخلف چاپخانه‌ها و صحافان هم همین وضع را دارد. برای جلوگیری از این خطاها بارها به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نامه نوشته‌ایم تا جلوی این کار گرفته شود.
وی گفت: برخی ناشران «حزب» را از وسط آیه آغاز می‌کنند و در میانه آیه‌ای دیگر به پایان می‌برند. حال برای چه منظوری این کار را می‌کنند، جای سؤال دارد. قرآن‌های حزبی نیز باید مجوز بگیرند و مسئولیت آن برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
سازمان دارالقرآن بازوی اجرایی ندارد
معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن سازمان دارالقرآن درباره اینکه وزارت ارشاد مسئولیت نظارت را برعهده سازمان دارالقرآن می‌داند، گفت: تصحیح قرآن را در سازمان انجام می‌دهیم و غلط‌ها را نیز اعلام می‌کنیم، اما کدام نهاد باید جلوی آنها را بگیرد.
وی با بیان اینکه این سازمان ضمانت اجرایی ندارد، ادامه داد: اگر این مسئولیت به ما تنفیذ شود، آن زمان نشان می‌دهیم که چطور باید این عمل را انجام داد. وزیر اگر این اختیار را به ما بدهد، ما دیگر اجازه چاپ و نشر نمی‌دهیم تا مشکلات برطرف شود، اما در ارشاد هیئت نظارت بر ناشران به این مسئله رسیدگی می‌کند.
حاجی‌شریف اظهار کرد: در گذشته خواهش کردیم که درباره تخلف ناشران قرآنی از ما هم برای شرکت در هیئت نظارت دعوت شود، اما تا امروز هیچ اقدامی انجام نگرفته و توجهی به این خواسته نشده است.

captcha