خروج بیمه فعالان قرآنی از صندوق حمایت از نویسندگان و هنرمندان
کد خبر: 1398817
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۵
علی جنتی خواستار شد:

خروج بیمه فعالان قرآنی از صندوق حمایت از نویسندگان و هنرمندان

گروه فعالیت‌های قرآنی: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار خروج بیمه فعالان قرآنی و اعضای کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد از صندق «حمایت از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان» و الحاق بیمه آنها به صندوق دیگری شد.

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در خصوص مشکلات مالی صندوق «حمایت از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان» و قطع بیمه فعالان قرآنی اظهار کرد: این صندوق ویژه حمایت از نویسندگان، هنرمندان و خبرنگاران است، اما در ادامه بسیاری از اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و بسیاری از مجامع قرآنی را به این صندوق ملحق کردند.
تامین اعتبار از محل هدفمندسازی یارانه‌ها
وی تصریح کرد: این افزایش اعضا به صندوق «حمایت از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان»، سبب متورم شدن صندوق شد و باعث شد در حال حاضر 60 هزار نفر عضو داشته باشد؛ البته دولت گذشته تعهداتی داشته است که از محل اعتبارات هدفمندی یارانه‌ها، مبالغی را در اختیار گرفت تا بتواند این افراد را تحت پوشش بیمه قرار دهند.
جنتی عنوان کرد: در یک مرحله‌ای این کمک محقق شد و بعد از آن قطع شد و به طور طبیعی این صندوق از انجام تعهدات خود عاجز ماند و به یک باره این صندوق دچار یک بدهی کلان به سازمان تامین اجتماعی شد که در ابتدای تصدی بنده، 21 میلیارد تومان میزان این بدهی بود.
وی ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی چند بار بر آن شد که خدمات خود را به صندوق قطع کند، اما سعی کردیم که این طلب سازمان را قسط‌‌‌‌ بندی کنیم و مسئولان سازمان را قانع کنیم تا بتوانیم این معوقه را پرداخت کنیم؛ بر این اساس تصمیم گرفتیم عضو جدید نپذیریم تا تکلیف این بدهی روشن شود.
برگشت به ماهیت اصلی صندوق
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: اولاً باید این صندوق را به ماهیت اصلی خود برگردانیم که صندوق حمایت از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران بود و برای افرادی که بعداً ملحق شدند، مانند اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و جامعه قرآنی، یک صندوق دیگر تشکیل شود.
وی افزود: خود این مسئله بار مالی را کاهش می‌دهد و می‌توانیم اعضای جدید بپذیریم و در مرحله بعد تمهیداتی اندیشه شده است که هیئت امنای این صندوق را یک مجموعه از شخصیت‌های اقتصادی، بانکی و اجرایی در نظر گرفتیم و هیئت مدیره صندوق هم از افرادی هستند که در بازرا بورس و سرمایه و بانکداری حضور دارند.
سرمایه صندوق وارد فعالیت‌ اقتصادی شود
جنتی گفت: به دنبال این هستیم که سرمایه‌‌ای از طریق بانک‌ها به صندوق «حمایت از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان» تزریق شود تا فعالیت‌های آن مجدداً از سر گرفته و رشد داده شود تا تنها به بودجه دولت متکی نباشند و با درآمدی که کسب می‌کنند، بتوانند خودکفا باشند و بتوانند این خدمات را ارائه دهند.
حمایت‌ همه جانبه از اعضا؛ افق پیش‌رو صندوق
وی توضیح داد: ما به دنبال این نیستیم که فقط خبرنگار بیمه شوند، بلکه به دنبال این هستیم که این صندوق درادامه بتواند به خبرنگاران وام دهد و برای نیازهای ضروری و نیاز مسکن آنها برنامه داشته باشد؛ حتی ممکن است یک هنرمند دربخش خصوصی بخواهد یک فیلم تولید کند و استطاعت مالی نداشته باشد و افق ما این است که صندوق در این موارد هم ورود پیدا کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: امیدواریم این مشکلات به تدریج حل شود؛ امروزه ما میراث‌دار یک بخشی از مشکلات گذشته هستیم که باید به تدریج بر این مشکلات فائق آییم.

captcha