سلامت نفس والدین؛ ضامن سلامت روانی فرزندان
کد خبر: 1404216
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۱

سلامت نفس والدین؛ ضامن سلامت روانی فرزندان

گروه اجتماعی: رئیس تبلیغات اسلامی آستانه اشرفیه با اشاره به راهکارهای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی، گفت: اگر والدین سلامت نفس داشته باشند، می‌توانند الگوهای عملی خوبی برای فرزندان و ضامن سلامت روانی آنان باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطهری، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان آستانه اشرفیه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، با بیان اینکه جوانان و نوجوانان در معرض انحرافات و آسیب‌های جامعه امروز قرار دارند، راهکارهای جلوگیری از ابتلای جوانان و نوجوانان به این آسیب‌ها را برشمرد و گفت: زوج‌های جوانی که دوست دارند در آینده صاحب فرزندان صالح شوند، ابتدا باید به خودسازی پرداخته باشند و در ایمان و عقیده با هم هماهنگ باشند، زیرا اختلاف در عقاید والدین به فرزندان آسیب می‌زند و مانع از تربیت صحیح آنان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه لقمه حرام و شبهه‌ناک یکی از عوامل مهم در آسیب‌های اجتماعی است، افزود: کودکی که در شکم مادر است و هنوز به دنیا نیامده تحت تأثیر لقمه حرام قرار دارد و در آینده اثرات مخرب آن در نوجوان و جوان بروز و ظهور پیدا می‌کند؛ باید مراقب باشیم که فرزندانمان از چیزهای حلال ارتزاق کنند تا در برابر آسیب‌های اجتماعی مصون بمانند، زیرا اگر والدین سلامت نفس داشته باشند، می‌توانند الگوهای عملی خوبی برای فرزندان و ضامن سلامت روانی آنان باشند.

حجت‌الاسلام مطهری پرخاشگری و ناآرامی مادران در دوران بارداری را موجب ایجاد اختلالات عصبی و حالات پرخاشگرانه فرزند در دوران نوجوانی و جوانی دانست و گفت: نوجوانی که از آرامش بی‌بهره است در محیط اجتماعی و در برخورد با افراد با کوچک‌ترین اختلافی عصبی شده و فرو می‌پاشد؛ لذا بانوان در دوران بارداری سعی کنند با کنترل هیجانات عصبی و پرخاشگرانه، زمینه آرامش آینده فرزند خود را فراهم کنند.

این کارشناس دینی با بیان اینکه خانواده به‌عنوان مهم‌ترین نهاد اجتماعی باید محیطی سرشار از محبت، دوستی و صمیمیت باشد، بر لزوم ایجاد فضای معنوی و دینی در خانه‌ها تأکید کرد و یادآور شد: اگر فرزندان تحت تأثیر فضای معنوی خانواده قرار بگیرند، در محیط‌ های اجتماعی نادرست دست از ارزش‌هایشان برنمی‌دارند و خود را حفظ می‌کنند و به دام شیاطین گرفتار نمی‌شوند؛ وجود آیات قرآن و اسامی اولیای الهی در خانه اثر وضعی دارد و باعث بالابردن معنویت روح و روان می‌شود.

والدین، فرهنگ بهره‌مندی درست از فناوری‌ها را به فرزندان آموزش دهند

رئیس تبلیغات اسلامی آستانه اشرفیه با بیان اینکه فضای آرام خانه عامل پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بر نوجوانان و جوانان است و تنش و نزاع بین والدین، فرزندان را به سمت انحرافات اخلاقی می‌کشاند، ادامه داد: براساس آمار به‌دست آمده، اکثر جرایم، جنایات و بزهکاری‌ها توسط کسانی صورت می‌گیرد که پدر و مادر آنان طلاق گرفته‌اند و این گونه باعث نابودی فرزندان خود شده‌اند.

این مسئول فرهنگی ابزارها و جلوه‌های فناوری‌های روز از جمله ماهواره، اینترنت، تلفن همراه و... را زمینه‌ساز بروز آسیب‌های اجتماعی در نوجوانان و جوانان دانست و بر لزوم فرهنگ‌سازی استفاده از این ابزار تأکید و اظهار کرد: باید با مدیریت صحیح، فرهنگ بهره‌مندی درست از این فناوری‌ها را به فرزندان آموزش دهیم و اجازه ندهیم نوجوانان و جوانان به انحراف کشیده شوند؛ البته والدین باید توجه داشته باشند که روی رفتارهای دینی فرزندان خود سخت‌گیری نکنند.

captcha