نخستین اجلاسیه سراسری تعزیه ایران در فارس برگزار می‌شود
کد خبر: 1406809
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۷
فردا؛

نخستین اجلاسیه سراسری تعزیه ایران در فارس برگزار می‌شود

گروه هنر: نخستین اجلاسیه سراسری تعزیه ایران پنج‌شنبه، 25 اردیبهشت با حضور گروه‌های تعزیه سراسر کشور در زرقان فارس برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، شهر زرقان فارس، میزبان نخستین اجلاسیه سراسری اساتید و بزرگان تعزیه ایران فردا، 25 اردیبهشت همزمان با سالروز وفات پرستار صحرای کربلا، حضرت زینب کبری(س) می‌شود.
این مراسم ساعت 8 صبح با حضور آیت‌الله سیداحمد خاتمی،‌ امام جمعه موقت تهران در محل مجتمع مقدص حضرت ولی‌عصر(عج) شهر بخش زرقان برگزار خواهد شد.
در این اجلاسیه گروه‌های تعزیه‌ای از استان‌هایی نظیر فارس، بوشهر، قم، تهران، اصفهان، مرکزی، خراسان رضوی، تبریز، مازندران، کرمان و خوزستان  برگزار خواهد شد.
هدف از برگزاری این اجلاسیه در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و همچنین جذب جوانان و مبارزه با وهابیت و خرافه پرستی و مبارزه با تهاجم فرهنگی غرب و حفظ این هنر اصیل ایرانی است.
قدمت تعزیه‌خوانی درجنوب کشور به ویژه شهر زرقان، یکی از بخش‌های شهرستان شیراز به سال‌های بسیار طولانی می‌رسد.
با توجه به نام‌گذاری سال جاری توسط مقام معظم رهبری، این اجلاسیه اولین برنامه فرهنگی  سال 93 در سطح کشوری در راستای حفظ ارزش‌های ناب عاشورای حسینی خواهد بود.
استقرار پژوهشکده هنرهای آئینی و عاشورایی و موزه تجهیزات تعزیه در شهر زرقان در حاشیه این اجلاسیه دارای اهمیت است و همچنین تشکیل دبیرخانه دائمی سوگواره تعزیه در مهد تعزیه جنوب کشور مهم و تأثیرگذار است که مسئولان می‌توانند به‌صورت ویژه به این امر نگاه کرده و برای حفظ این هنر، سند چشم‌انداز معنوی تعزیه را که سینه به سینه به نسل‌های آینده انتقال خواهد یافت، حفظ و تنظیم کنند.
افتتاح خانه تعزیه زرقان، بازدید از نمایشگاه دستاورد و توانمندی‌های فرهنگی کانون‌های فرهنگی ـ هنری بخش زرقان و پخش زنده اینترنتی رونمایی از تمبر یادبود و درگاه اینترنتی تعزیه زرقان به آدرسtaziye-zarghan.ir و برگزاری سه مجلس تعزیه‌خوانی وداع با شهربانو و تعزیه ابوالفضل(ع) و تعزیه حر و چندین برنامه فاخر فرهنگی دیگر از حاشیه‌های این اجلاسیه سراسری است.
با توجه به اینکه در بحث تعزیه در زمینهIT   فعالیت گسترده صورت نپذیرفته است، متخصصان جوان و علاقه‌مند زرقانی اقدام به طراحی اولین نرم‌افزار (بهار اشک محرم) که گوشه‌هایی از  مراسم تعزیه و نسخ و عکس‌های تعزیه خوانان برتر، آهنگ ملودی و . . به‌صورت اپلیکشن موبایل کرده‌اند، در این برنامه فرهنگی ـ هنری رونمایی خواهد شد.

captcha