اولین جشنواره پژوهشی «علامه شعرانی» برگزار می‌شود
کد خبر: 1410108
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۹
توسط معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه:

اولین جشنواره پژوهشی «علامه شعرانی» برگزار می‌شود

گروه حوزه‌های علمیه: اولین جشنواره پژوهشی «علامه شعرانی»، توسط معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه استان تهران برگزار می‌شود.

حسین زحمتکش‌زنجانی، دبیر علمی جشنواره علامه شعرانی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌الملل قرآن (ایکنا)، اظهار کرد: اولین  جشنواره پژوهشی علامه شعرانی، در راستای گسترش فرهنگ پژوهش و شناسایی پژوهشگران حوزه علمیه برگزار می‌شود.

محورهای ارسال آثار
وی در پاسخ به پرسشی درباره محور‌های ارسال مقاله به جشنواره علامه شعرانی، عنوان کرد: محورهای ارسال مقاله برای این همایش شامل «علوم قرآنی»، «علوم حدیث»، «کلام اسلامی و مطالعات تطبیقی»، «اخلاق و تربیت اسلامی و مطالعات تطبیقی»، « فلسفه و منطق و مطالعات تطبیقی»، «اصول فقه و دانش‌های زبانی و تفسیری»، «تاریخ اسلام و تشیع»، «تاریخ معاصر (مرتبط با حوزه و روحانیت)» و «مطالعات تاریخی مرتبط با علوم حوزوی (تاریخ فقه، اصول، کلام، فلسفه، عرفان و...)» است.
زحمتکش ادامه داد: «ادبیات»، «عرفان اسلامی و مطالعات تطبیقی»، «فرق و مذاهب اسلامی (فرق فقهی و کلامی)»، «مطالعات تطبیقی ادیان»، «شاخه‌های مختلف دین‌پژوهی»، «فرهنگ و سبک زندگی اسلامی»، «تبلیغات، رسانه و ارتباطات دینی»، «اندیشه سیاسی در اسلام»، «اقتصاد اسلامی»، «منبع‌شناسی مطالعات دین» و «روش‌شناسی تدریس علوم دینی» دیگر محورهای ارسال مقاله به این جشنواره هستند.
وی در پاسخ به پرسشی درباره تفاوت‌های جشنواره «علامه شعرانی» و «علامه حلی» اظهار کرد: برخلاف جشنواره «علامه حلی» که برای طلاب زیر 31 سال بود؛ جشنواره «علامه شعرانی»، مختص به طلاب و فضلای بالای 31 سال است. تفاوت دیگر، این است که در جشنواره «علامه شعرانی» برخلاف جشنواره «علامه حلی» که علاوه برمقاله، پایان‌نامه، کتاب و دیگر فعالیت‌های پژوهشی هم پذیرفته می‌شود؛ فقط مقالاتی که با رعایت ساختارهای پژوهشی عرضه شده باشد پذیرفته می‌شود.
وی افزود: البته ترجمه هم پذیرفته می‌شود؛ به شرطی که با نقد و تحلیل همراه باشد.

شرایط شرکت در جشنواره
زحمتکش در پاسخ به پرسشی درباره شرایط شرکت در این جشنواره اظهار کرد: صرفاً مقالات پژوهشی با رعایت کامل ساختار مقاله علمی پذیرفته می‌شود، حجم مقالات، کمتر از 3000 کلمه و بیشتر از 10000 کلمه نباشد و طلابی که دارای اثر تألیفی کتاب یا پایان‌نامه هستند، می‌توانند پس از استخراج مقاله از کتاب یا پایان‌نامه، مقالات خود را برای جشنواره ارسال کنند.
دبیر علمی همایش «علامه شعرانی» در خصوص مهلت ارسال آثار به دبیرخانه این جشنواره اظهار کرد: تاریخ ارسال آثار به این جشنواره، ابتدا تا بهمن 92 بود اما به دلیل اینکه سال اول است که این جشنواره برگزار می‌شود و بسیاری از طلاب با آن آشنایی نداشتند مهلت ارسال آثار را تا آخر شهریور امسال تمدید کردیم.

نحوه ارسال آثار
وی درباره نحوه ارسال آثار به جشنواره «علامه شعرانی» گفت: طلاب می‌توانند از طریق ثبت‌نام در معاونت پژوهش حوزه علمیه تهران، اثر خود را به صورت فایل ارسال کرده و سپس باید اثر خود را به صورت پرینت شده برای حوزه علمیه تهران به نشانی خیابان پیروزی، نیروی هوایی، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه استان تهران پست کنند.
وی درباره زمان برگزاری مراسم اختتامیه این جشنواره اظهار کرد: فعلا در این باره تصمیم قطعی گرفته نشده است، اما احتمالا در پائیز سال جاری برگزار خواهد شد.

captcha