اندیشه مهدویت، فرصتی برای نزدیکی ادیان/هدف مدینه فاضله، متحد کردن ملت‌ها بر پایه کلمه توحید است
کد خبر: 1416395
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۹
یدالله‌پور تاکید کرد:

اندیشه مهدویت، فرصتی برای نزدیکی ادیان/هدف مدینه فاضله، متحد کردن ملت‌ها بر پایه کلمه توحید است

گروه اندیشه: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با انتقاد از پژوهش‌های تطبیقی متون و آموزه‌های ادیان، تاکید کرد: نگاه جزئی و عینی مثبت و بدون پیش فرض منفی به اندیشه مهدویت می‌تواند به عنوان یک فرصت و عاملی برای نزدیک شدن و وحدت ادیان باشد.

محمد هادی یدالله‌پور، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از مازندران، با اشاره به آیه 18 سوره مبارکه انبیا، «بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْبَاطِلِ فَیَدْمَغُهُ فَإِذَا هُوَ زَاهِقٌ وَلَکُمُ الْوَیْلُ مِمَّا تَصِفُونَ» «بلکه ما حق را بر سر باطل می‌‏کوبیم تا آنرا هلاک سازد و به این ترتیب باطل محو و نابود می‏‌شود، اما وای بر شما از توصیفی که می‏‌کنید»، گفت: قرآن به عنوان کتاب مقدس مسلمانان از سوی خدا بیانگر این امر است، که اسلام سراسر دنیا را فرامی‌گیرد و اسلام حقیقی با ظهور امام زمان(عج) وهدایت ایشان در همه جا پیروزمی‌شود.

وی افزود: در این زمان خدا موهبت خویش را شامل حال مسلمانان خواهد کرد و کمال و تمامیت، تمام جامعه‌های معتقد را فراخواهد گرفت و همگان از پیشرفت و تکامل بهره‌مند می‌شوند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی بابل پیشرفت نظام‌های آموزشی، اجتماعی، اقتصادی، صنعتی و علمی را از جمله گام‌های این تحول دانست و عنوان کرد: در این میان تمام ساکنان این کره خاکی مسلمان خواهند شد و دین خدا، اسلام تمام جهان را فراخواهد گرفت، حتی انسان‌های بی‌ایمان نیز رو به سوی آن می‌آورند.

وی ادامه داد: حضرت موعود(عج) هرگونه حکومت دیکتاتوری را ریشه‌کن می‌کند، با استبداد، خود کامگی و بی‌عدالتی به مبارزه خواهند پرداخت و انسانیت از جهت مادی و معنوی به تکامل می‌رسد.

انتظار فرج و امید به ظهور انسان کامل، نیاز به افرادی صالح دارد
یدالله‌پور با بیان اینکه، دوران حکومت اسلام حقیقی، دوران روشن فکری، عقل سلیم وشکوفایی است و تا پایان جهان مادی ادامه خواهد یافت، اظهار کرد: در هر حال آنچه که از آموزه‌های اسلامی معلوم می‌شود این است که در این مدینه فاضله اسلامی هدف متحد کردن ملت‌ها و برداشتن دیوار امتیازات و اعتبارات لغو و بی‌اثر و برقرار کردن کلمه‌ واحد و همکاری و ارتباطی است، که ریشه و پایه‌ آن کلمه توحید و ایمان به آن است، دوره‌ای که تمام عوامل ترس و ناامنی برطرف شده و امنیت کامل و آرامش همه جای زمین را فرا می‌گیرد.

وی ادامه داد: این اندیشه تحقق ظهور و حصول به شهر آرمانی آرمان‌شهر، دارای صفات و ویژگی‌های منحصر به خود است که پس از ظهور آقا امام زمان(عج) صورت عینی به خود خواهد پذیرفت.

این دکترای علوم قرآن و حدیث عنوان کرد: اندیشه آرمان‌شهر و پیدایی و پیدایش و خلق شهری آرمانی در تمامی مکتب‌ها و اندیشه‌ها به نوعی موجود بوده که در این میان دین اسلام، به سبب رویکردهای خاص توحیدنگر و ویژگی‌های خاص خود، صفات و ویژگی‌های مشخصی را برای آرمان‌شهر مطلوب خود خواهان است. آرمان‌شهر اسلامی، شهر عدالت؛ شهر طهارت و پاکی؛ شهرذکر وتذکّّر؛ شهر اصلاح؛ شهر شکر؛ شهر امن و شهر تحقق شأن واقعی انسان در مقام خلیفه الهی است.

وی ادامه داد: اسلام در عین تذکر بر آدمی در هجران از دارالقرار واقعی و بهشت موعود، وعده تحقق حتمی آرمان‌شهری را ارائه می‌دهد که صورت کالبدی آن در سیطره دولت امام دوازدهم، حضرت بقیةالله مهدی موعود(عج)، نِمود عینی خواهد پذیرفت. انتظار فرج و امید به ظهور انسان کامل و تحقق ابعاد کامله آرمان‌شهر اسلامی در عصر آن حضرت، خود نیاز به افرادی صالح دارد و انتظار افرادی صالح را می طلبد.

 تحقق آرمان‌شهر اسلامی مهدی موعود(عج) با شناخت مؤلفه‌های آن میسر است
یدالله‌پور با بیان اینکه، شناخت ویژگی‌ها و صفات آرمان‌شهر موعود اسلامی، ما را در تلاش به رسیدن به مطلوب، یاری می‌دهد و خط مشی مشخصی را در پیمودن مسیر، فرا رویمان می‌نهد، بیان کرد: تحقق آرمان‌شهر اسلامی مهدی موعود(عج) در قالب چهار مضمون؛ جهانشمول بودن وحکومت جهانی آرمان‌شهر اسلامی مهدی موعود(عج)، بهره گیری از تمامی قابلیت‌ها وقدرت‌ها ونیروهای مادی در آرمان‌شهر اسلامی مهدی موعود(عج)، تکامل شگرف علوم در آرمان‌شهر اسلامی مهدی موعود(عج) و اتصال آرمان‌شهر اسلامی مهدی موعود(عج) به عالم های بالا و عالم شهود و غیب قابل بررسی است.

تفاوت موعودگرایی در ادیان جوهری نیست
وی با بیان اینکه تفاوت‌های موعود باوری در عهدین(تورات و انجیل) انکارناپذیر است، افزود: با قدری تأمل و تعمق، این حقیقت آشکار می‌شود که این تمایزات و تفاوت‌ها چندان جوهری نیست.

این دکترای علوم قرآن و حدیث اعتقاد به منجی موعود و تشکیل حکومت جهانی را یک اشتیاق و میل جهانی دانست و اظهار کرد: اسلام و ادیان دیگر نیز با وعده ظهور منجی بزرگ، این خواسته و شوق درونی را بی‌پاسخ نگذاشته‌اند و به نوعی این عطش را تازه و زنده نگه داشته‌اند و علی‌رغم تحریف کتاب‌های دینی ادیان گذشته، در بخش‌های زیادی از این کتب به نمونه‌ نویدهایی که توسط انبیا الهی به امت‌هایشان رسیده است برمی‌خوریم و در همین راستا هر دین و مذهبی با الهام گرفتن از سخنان انبیا وکتب آسمانی خود دم از حکومت واحد جهانی می‌زند و معتقد است فردی مصلح خواهد آمد و جهان را پر از عدل وداد می‌کند.

وی با انتقاد از پژوهش‌های تطبیقی متون و آموزه‌های ادیان، افزود: نگاه جزئی و عینی مثبت و بدون پیش فرض منفی به اندیشه مهدویت می‌تواند به عنوان یک فرصت و عاملی برای نزدیک شدن و وحدت ادیان باشد.

موعودگرایی اجتماعی‌ترین موضوعات بین همه ادیان الهی
یدالله‌پور با بیان اینکه بزرگ‌ترین تکلیف تاریخ، کار بزرگ‌ترین مرد تاریخ است، یادآور شد: تعابیر بسیار بلندی از همه انبیا از ازل تا خاتم راجع به حضرت حجت رسیده و تقریباً جز اجتماعی‌ترین موضوعات بین همه ادیان الهی و ابراهیمی بشارت موعود و وعده منجی است و همه گفته‌اند که کار نیمه تمام و ناتمام انبیا و ادیان به دست این مرد بزرگ کامل خواهد شد.

captcha