برگزاری ۵۱ نشست در بخش نهادها و مؤسسات نمایشگاه قرآن
کد خبر: 1427549
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۴
مؤسسات قرآنی در هفته‌ای که گذشت/

برگزاری ۵۱ نشست در بخش نهادها و مؤسسات نمایشگاه قرآن

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: با توجه به حضور فعال مؤسسات قرآنی در بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن، اخبار این هفته مؤسسات بیشتر حول محور برگزاری نشست‌ها، مسابقات و ارائه آثار این مراکز در نمایشگاه بود.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا)، برگزاری مسابقه «نگین ری» در نمایشگاه قرآن، تهیه و تدوین درس‌نامه احادیث اهل بیت(ع)، برگزاری کلاس‌های آمادگی کارشناسی ارشد ویژه حافظان قرآن در تهران، برگزاری مسابقه «قرآن و مهارت‌های زندگی» در نمایشگاه قرآن وغیره، عناوین مهمترین رویدادهایی است که طی هفته جاری در بخش مؤسسات قرآنی به آنها پرداخته شده است.

برگزاری مسابقه «نگین ری» در نمایشگاه قرآن

یکی از غرفه‌های فعال در بخش نهادها و مؤسسات مردمی بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن، مرکز آموزش قرآن آستان عبدالعظیم(ع) است که اقدام به برگزاری مسابقه «نگین ری» کرده است.

این مسابقه به صورت کتبی برگزار می‌شود و علاقه‌مندان جهت شرکت در این مسابقه با حضور در غرفه این مرکز قرآنی و پاسخ‌گویی به سؤالات طرح شده، می‌توانند در مسابقه شرکت‌ کنند.

مهلت شرکت در این مسابقه تا پایان نمایشگاه است و اسامی برندگان روز عید فطر در پایگاه اطلاع‌رسانی آستان عبدالعظیم(ع) به آدرس abdolazim.com اعلام می‌شود و پس از مشخص شدن نتایج مسابقه به 40 نفر از کسانی که به سؤالات پاسخ صحیح داده باشند، جوایزی اهداء می‌شود.

تهیه و تدوین درس‌نامه احادیث اهل بیت(ع) توسط مؤسسه نورالثقلین

درس‌نامه احادیث اهل بیت(ع) در 10 جلد به‌ منظور ایجاد آشنایی طلاب و دانشجویان با معارف حدیثی و نیز برای استفاده عموم علاقه‌مندان به معارف اهل بیت(ع) تدوین شده است.

در نخستین جلد این درس‌نامه موضوع «عقل و جهل»، تألیف حجت‌الاسلام والمسلمین حسین سیف‌الهی، از کارشناسان دینی است.

تنظیم هشت جلد اول، بر اساس ابواب اصول کافی، استفاده از تمام منابع حدیثی معتبر شیعه، طرح مباحث کلیدی ابواب حدیثی، نو بودن مباحث، مستدل بودن تمام مطالب به آیات و روایات، توضیح واژگان دشوار و رعایت اختصار در مباحث از ویژگی‌های این درس‌نامه به‌ شمار می‌رود.

از دیگر تألیفات حجت‌الاسلام والمسلمین حسین سیف‌الهی، می‌توان به کتاب «هر روز با حدیث» اشاره کرد. این محصول تا پایان سال از سوی مؤسسه نورالثقلین قم منتشر می‌شود.

برگزاری کلاس‌های آمادگی کارشناسی ارشد ویژه حافظان قرآن در تهران

کلاس‌های آمادگی کارشناسی ارشد علوم قرآنی ویژه حافظان قرآن از روز سه‌شنبه، 27 خرداد با حضور حافظان قرآن کریم در مؤسسه صهبای ملکوت تهران برگزار شده است.

کلاس‌های آمادگی کارشناسی ارشد تا بهمن‌ماه سال جاری ادامه داد، همچنین از جمله شرایط این طرح می‌توان به داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی اشاره کرد.

این دوره از کلاس‌ها سه روز در هفته برگزار می‌شود که افراد طی دو روز عربی و یک روز مباحث علوم قرآنی فرامی‌گیرند.

متعلمان این طرح پس از فراگیری مباحث لازمه نیز در آزمون کارشناسی ارشد علوم قرآنی که در بهمن‌ماه سال جاری برگزار می‌شود، حضور می‌یابند.

حضور 45 مؤسسه قرآنی دربخش نهادها و مؤسسات نمایشگاه بین‌المللی قرآن

یکی از بخش‌های فعال در بیست و دومین نمایشگاه قرآن، بخش نهادها و مؤسسات مردمی است که فعالیت خود را همزمان با برپایی نمایشگاه قرآن از سوم تیرماه آغاز کرده است.

نشست‌های بخش نهادها و مؤسسات مردمی از ششم تیرماه آغاز شد و تاکنون 51 نشست با همکاری مؤسسات و نهادهای مردمی حاضر در این بخش برگزار شده است.

در بخش نهادها و مؤسسات این نمایشگاه قریب به 45 مؤسسه و نهاد قرآنی ـ مردمی حضور دارند که این تعداد شامل 13 نهاد و 32 مؤسسه مردم‌نهاد است.

هر شب بیش از چهار نشست در سالن نشست‌های بخش نهادها و مؤسسات و بخش نشر مکتوب نمایشگاه قرآن با حضور اساتید حوزه، دانشگاه و کارشناسانی چون محمدمهدی بحرالعلوم، رجبی دوانی، حسین محمدی و ... برگزار می‌شود.

تربیت ۲۱ حافظ در مدرسه شبانه‌روزی حفظ و تفسیر قرآن امام رضا(ع)

در راستای اجرای طرح حفظ و تفسیر یک ساله قرآن، از 15 تیرماه سال گذشته تا 30 خرداد سال جاری؛ 21 نفر در مدرسه امام رضا(ع) مراغه حافظ کل قرآن شدند.

از مهم‌ترین اقدامات مؤسسه قرآنی ـ فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س)، راه‌اندازی مدارس شبانه‌روزی حفظ و تفسیر یک ساله کل قرآن در سال1381 در روستای محمدآباد مشهور به قرآن‌آباد ایران از توابع شهرستان استهبان است که در حال حاضر پنج مدرسه در استان‌های فارس و آذربایجان شرقی فعالیت می‌کنند.

تعداد بی‌شماری از آقایان در مدرسه شبانه‌روزی حفظ و تفسیر قرآن امام رضا(ع) ثبت نام کرده‌ بودند که پس از برگزاری آزمون کتبی و شفاهی، 21 نفر دارنده رتبه برتر شدند.

جلسات تفسیر قرآن هفته جاری مؤسسات قرآنی ـ مردمی در کشور

یکی از مؤسسات قرآنی کشور که اقدام به برگزاری جلسات تفسیر قرآن کرده، مؤسسه قرآن‌پژوهان اسراء تهران است که این جلسات دوشنبه هر هفته ساعت 17 با حضور عبدالله ایمانی در این مؤسسه واقع در میدان رسالت، خیابان فرجام شرقی، بین خاور و ولیعصر(عج)، پلاک 495، طبقه چهارم برگزار می‌شود.

جلسات تفسیر قرآن مؤسسه حضرت زهرا(س) تهران همراه با جز‌ءخوانی قرآن در طول ماه رمضان از ساعت 10:30 تا 12 با حضور انسیه آرونی در مکان مؤسسه واقع در خیابان 17 شهریور، اتوبان شهید محلاتی غربی، اول خیابان مشهدی رحیم، پلاک 102 برگزار می‌شود.

همچنین، جلسات تفسیر قرآن مؤسسه هدی در دو کلاس تفسیر ترتیبی دوشنبه‌ها از ساعت هشت تا 9:30 صبح و تفسیر روایی از ساعت 9:45 تا 11:15 صبح با حضور سیروس کامران‌ماوردیانی در خیابان ولیعصر(عج)، نرسیده به میدان تجریش، جنب هنرستان کمال‌الملک برگزار می‌شود.

برگزاری مسابقه «قرآن و مهارت‌های زندگی» در نمایشگاه قرآن

مؤسسه قرآنی تفسیر جوان با حضور در بخش نهادها و مؤسسات مردمی بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن اقدام به برگزاری مسابقه «قرآن و مهارت‌های زندگی» کرده است.

این مسابقه به همت مرکز آموزش و تحقیقات مؤسسه تفسیر جوان از سوم تیر در نمایشگاه قرآن آغاز شده است و تا 21 تیرماه همزمان با ولادت امام حسن مجتبی(ع) ادامه پیدا می‌کند.

این مسابقه مربوط به تفسیر موضوعی قرآن است و سؤالات آن از مجموعه 40 جلدی «قرآن و مهارت‌های زندگی» طرح و انتخاب شده است.

نحوه شرکت در این مسابقه به این صورت است که افراد با حضور در غرفه مؤسسه قرآنی تفسیر جوان، یکی از کتاب‌های این مجموعه را انتخاب کرده و با مطالعه کتاب و خلاصه کردن آن در سه صفحه A4 و تحویل آن به غرفه در مسابقه شرکت کنند.

همکاری مؤسسه سدرة‌المنتهی و مساجد با رویکرد جذب جوانان به اماکن مذهبی

مؤسسه سدرة‌المنتهی تهران به‌ منظور جذب جوانان به اماکن مذهبی، سعی دارد تا با همکاری مساجد، فضای رشد و افزایش تعالیم دینی برای نسل جوان را در این مراکز فراهم کند و در این راستا برنامه‌های مناسبی را به‌ منظور ارتقای سطح دانش و آگاهی جوانان و رشد معنوی این قشر در نظر گرفته است.

مؤسسه سدرة‌المنتهی تهران در حال حاضر با 15 مسجد در سطح شهر تهران همکاری دارد و اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزش ترجمه و تفسیر قرآن در این مراکز کرده است.

برگزاری دوره‌های آموزشی و تبلیغی مهدویت، دوره‌های ویژه بانوان و مادران، برگزاری مراسم مختلف مذهبی ویژه اعیاد و مراسم سوگواری ائمه اطهار(ع) از جمله برنامه‌های مؤسسه سدرة‌المنتهی است که با همکاری مساجد برگزار می‌شود.

از دیگر برنامه‌های آموزشی مؤسسه سدرة‌المنتهی که با همکاری مساجد برگزار می‌شود، می‌توان به انجام فعالیت‌های پژوهشی با موضوعات فرهنگی و دینی و ارائه آموزه‌های قرآنی و دینی ویژه خردسالان، بانوان و عموم مردم اشاره کرد که این کلاس‌ها به‌ صورت حضوری، نیمه‌حضوری و غیر حضوری برگزار می‌شود.

برگزاری مسابقه اذان در منطقه ۱۹ تهران

مسابقه اذان 27 ماه مبارک رمضان با همکاری مؤسسه امام رضا(ع) در منطقه 19 تهران برگزار می‌شود.

آزمون اولیه این طرح به همت 15 مسجد در حال برگزاری است و برترین‌ها در مرحله پایانی به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.

این طرح از سوی شهرداری منطقه 19 تهران به این مؤسسه واگذار شده است و این دوره از مسابقات در دو گروه سنی کمتر از 16 سال و بالای 16 سال برگزار می‌شود.

در پایان مسابقه پس از مشخص شدن نتایج به 15 نفر از برترین‌ها جوایزی اهداء می‌شود.

برپایی نمایشگاه دستاوردهای قرآنی مؤسسات در چهارمحال و بختیاری

نمایشگاه دستاوردهای قرآنی مؤسسات، فعالیت خود را از 15 تیرماه در چهارراه فردوسی، جنب سیتی‌سنتر آغاز کرده است.

این نمایشگاه با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای توسعه قرآنی، دارالقرآن، آموزش و پرورش، نیروی‌ انتظامی و اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی چهارمحال و بختیاری برپا شده است.

این نمایشگاه دارای 15 غرفه است که با حضور هشت مؤسسه قرآنی اداره می‌شود. از برنامه‌های این نمایشگاه می‌توان به عرضه محصولات قرآنی، نمایش دستاوردهای مؤسسات، فرقه‌شناسی، مصاحبه با چهره‌های قرآنی، قرآن بخوان و جایزه بگیر ویژه کودکان، مصاحبه با سال اولی‌های در روزه گرفتن، پخش زنده قرآن، اذان و ... اشاره کرد.    

captcha