ایمان، اعتقاد قلبی و امیدوراری به عنایت الهی؛ از مؤلفه‌های توکل به خداوند
کد خبر: 1428089
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۴
در تفسیر سوره ابراهیم(ع) مطرح شد:

ایمان، اعتقاد قلبی و امیدوراری به عنایت الهی؛ از مؤلفه‌های توکل به خداوند

گروه فعالیت‌های قرآنی: آیه یازدهم سوره ابراهیم(ع) که می‌فرماید: «...وَمَا کَانَ لَنَا أَن نَّأْتِیَکُم بِسُلْطَانٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللّهِ وَعلَى اللّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ» ایمان و اعتقاد قلبی به خداوند، امیدواری انسان به عنایت خدا، تلاش و کوشش و داشتن نقش فعال در زندگی از مؤلفه‌های توکل به خداوند هستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان وامام جمعه خرم‌آباد، شامگاه چهارشنبه، 18 تیر در جلسه تفسیر قرآن در مسجد بعثت خرم‌آباد در رابطه با آیه یازدهم سوره ابراهیم(ع) که می‌فرماید: «قَالَتْ لَهُمْ رُسُلُهُمْ إِن نَّحْنُ إِلاَّ بَشَرٌ مِّثْلُکُمْ وَلَکِنَّ اللّهَ یَمُنُّ عَلَى مَن یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَمَا کَانَ لَنَا أَن نَّأْتِیَکُم بِسُلْطَانٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللّهِ وَعلَى اللّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُون» افزود: این آیه می‌فرماید: پیامبرانشان به آنان گفتند ما جز بشرى مثل شما نیستیم ولى خدا بر هر یک از بندگانش که بخواهد منت مى‏نهد و ما را نرسد که جز به اذن خدا براى شما حجتى بیاوریم و مؤمنان باید تنها بر خدا توکل کنند.
وی با بیان این‌که پاسخ به این جمله کافران خطاب به پیامبران است که می‌گفتند شما بشری مثل ما هستید و فرستاده خداوند نیستید،  که از این آیه به‌دست می‌آوریم که انتخاب رسالت در اختیار خداوند متعال است و خدا می‌داند که رسالت را به چه کسی بدهد.
این مفسر قرآن‌کریم اضافه کرد: انسان خودش نباید دنبال مسئولیت برود بلکه باید در خودش ظرفیت و قابلیت ایجاد کند تا مسئولیت به سراغش بیاید.، پیامبران در خود ظرفیت ایجاد کردند.
حجت‌الاسلام میرعمادی در رابطه با نکات تفسیری این آیه گفت: گرچه انسان‌ها همه در شکل و در ظاهر یکسانند ولی این موضوع به آن معنا نیست که قابلیت‌ها و ظرفیت‌ها یکسان باشند.
وی با بیان این‌که انسان درباره خودش نباید بزرگ‌نمایی کند به‌طوری‌که وقتی به پیامبران گفتند شما بشری مثل ما هستید گفتند آری هستیم، تصریح کرد: مقام رسالت و نبوت هدیه الهی است و بزرگترین نعمت خداوند، نعمت ولایت است. خداوند در مورد هیچ نعمتی منت نگذاشت ولی در مورد ولایت منت گذاشت.
وی با اشاره به بخش دیگر این آیه در مورد حرف مشرکان که از پیامبران خواستند برای آنها معجزه و دلیل محکم‌تری بیاورند، یادآور شد: پاسخ پیامبران به این سخن مشرکان این بود که آوردن معجزه آوردن دست ما نیست و ما هرگز نمی‌توانیم از پیش خود معجزه‌ای بیاوریم مگر این‌که خداوند متعال بخواهد و این‌که معجزه به دلخواه باشد درست نیست و شما تعیین نمی‌کنید معجزه چه باشد چرا که اصل معجزه و نوع معجزه دست خداست.
نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان عنوان کرد: پیامبران معجزه را برای اثبات حقانیت خود می‌آورند و لازم نیست اتفاق عجیبی باشد، محتوای دعوت پیامبران و کتب آسمانی معجزه بوده و بالاترین سند حقانیت پیامبران هستند به‌طوری‌که معجزه پیامبر گرامی اسلام کتاب قرآن بود.
حجت‌الاسلام میرعمادی با اشاره به بخش پایانی آیه مبنی بر این‌که مؤمنان باید در کارهایشان به خدا توکل کنند، افزود: این بخش از آیه مایه دلگرمی و پشتوانه پیامبران است.
وی ادامه داد: خداوند به پیامبران می‌فرماید شما وظیفه خود را انجام دهید و توکل بر خدا کنید و امور را به خداوند متعال واگذار کنید.
حجت الاسلام میرعمادی با اشاره به کلمه توکل در این آیه خاطرنشان کرد: واژه توکل از ریشه وکالت می‌آید و معمولاً به معنای انتخاب وکیل و وکیل گرفتن است یعنی وقتی انسان در جاهایی که به تنهایی قادر نیست از خود دفاع کند یک شخص را انتخاب می‌کند که کار را برایش انجام دهد.
وی ادامه داد: مفهوم توکل بر خداوند هم این است که انسان در برابر مشکلات و سرسختی‌ها و جایی که زور انسان نمی‌رسد کار را پیش ببرد به خداوند توکل کند.
نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم‌آباد با بیان این‌که مفسران برای توکل به خدا مؤلفه‌هایی را ذکر کردند، افزود: نخستین مؤلفه توکل به خدا ایمان و اعتقاد قلبی به خداوند متعال است. یعنی واقعاً قبول داشته باشیم که خداوند مشکل ما را حل می‌کند. لازمه ایمان به خدا توکل و لازمه توکل به خدا ایمان است.
حجت‌الاسلام میرعمادی امیدواری انسان به لطف و عنایت خدا، تلاش و کوشش و داشتن نقش فعال در زندگی را از دیگر مؤلفه‌های توکل به خداوند دانست.
وی یادآور شد: توکل به خدا یک راهبرد اساسی در حل مشکلات است و خداوند مسبب الاسباب است و اگر بخواهد سبب آسانی را فراهم می‌کند.

captcha